Politiebericht

Korps: Friesland, plaats: Regio 05-02-2000

Poltieberichten van 3 februari (13.00 uur) tot en met 5 februari 10.00 uur/

Oosterwolde: inbraak auto
Van woensdag op donderdagnacht werd ingebroken in een personenauto, die geparkeerd stond op de Lange Kamp te Oosterwolde. Door een ruitje te vernielen kwam men de auto binnen. Uit de auto heeft men een radardetector weggenomen. Een vrouw van 52 jaar uit Oosterwolde heeft hier van aangifte gedaan.

Bolsward: aanrijding letsel
Op donderdag omstreeks 16.15 uur vond een aanrijding plaats op de afrit van de Rijksweg A7 voor de kruising met de Kloosterlaan. Het betrof hier een kop ? staart aanrijding. Bestuurder van de bestelauto, een man van 56 jaar uit Ferwoude, stopte voor de kruising en de daarachter rijdende personenauto, bestuurd door een man van 29 jaar uit Bolsward, botste tegen deze bestelauto. Een inzittende van de bestelauto, een man van 50 jaar uit Bolsward, werd gewond (nekklachten) overgebracht naar het ziekenhuis in Sneek.

Scherpenzeel: vrachtwagen in berm
Donderdag omstreeks 15.40 uur kwam een vrachtwagen vast te zitten in de berm aan de Grindweg te Scherpenzeel. Bij het passeren van een tegemoetkomende bus van de Arriva kwam de vrachtwagenbestuurder met de voorwielen van zijn truck in de berm en zakte weg. De chauffeur, 45 jaar, kwam uit Roemenië en moest in het Gelderse Scherpenzeel. Door twee kranen is de vrachtwagencombinatie weer op de weg gezet en daarop kon de chauffeur zijn weg vervolgen. De grindweg is gedurende de takkelwerzaamheden ongeveer anderhalf uur voor het verkeer afgesloten.

Drachten: man aangehouden
Tijdens een controle op de Rijksweg A7, onder Drachten, werd door personeel van het Korps Landelijke Politiediensten een man aangehouden. Het betrof hier een inwoner uit Amsterdam, van 52 jaar oud. Hij stond gesignaleerd voor een drietal geldboetes, in totaal f 908,75. Tevens stond er nog een onherroepelijk vonnis open van 18 maanden gevangenisstraf. Man is ingesloten.

Heerenveen: aanrijding
Op donderdag omstreeks 19:30 uur vond op de Zanden een aanrijding plaats tussen twee personenauto?s. Een man van 40 jaar uit Heerenveen reed met zijn auto over de Zanden en kort na de bocht bij de tunnel Akkersplein raakte hij de macht over het stuur kwijt en kwam op de weghelft voor het tegemoetkomende verkeer. Hij botste daar frontaal op de auto van een 18-jarige man uit Terschelling. Beide bestuurders zijn per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis in Heerenveen.

Burgum: aanrijding
Donderdag omstreeks 21.20 reed een man van 31 jaar uit Twijzelerheide met zijn motor over de Schoolstraat te Burgum. Bestuurder droeg geen helm. Hij kwam te vallen en brak zijn kaak. Motor gleed door en beschadigde een geparkeerd staande personenauto. Bestuurder is overgebracht naar ziekenhuis in Leeuwarden.

Zwaagwesteinde: onder invloed
Vannacht omstreeks 02.00 uur werd op de Miedlaan te Zwaagwesteinde een man van 21 jaar uit Zwagerbosch gecontroleerd. Hij reed daar met zijn auto. Het bleek dat hij gedronken had. Aan het bureau blies hij 230 ug/l. Bestuurder kreeg een proces verbaal en een rijverbod voor 1 uur.

Sneek: rijden onder invloed
Zaterdag omstreeks 03.05 uur werd op het Zuidend te Sneek een autobestuurder gecontroleerd. De man, een inwoner van 46 jaar uit Sneek, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies hij 615 ug/l. Het rijbewijs werd ingevorderd en de man kreeg een proces verbaal en een rijverbod voor 6 uur.

Joure: onder invloed
Vannacht omstreeks 02.35 uur werd een 24-jarige inwoner uit Sneek aangehouden op de Rijksweg A7 onder Joure. Het bleek dat de man gedronken had en niet in het bezit was van een geldig rijbewijs. Aan het bureau blies hij 710 ug/l. Rijverbod voor 7 uur. Ook werd in de auto een windbuks aangetroffen. Windbuks was niet ingepakt en mag op deze manier niet vervoerd worden. De windbuks is inbeslaggenomen. De inwoner uit Sneek heeft voor al deze feiten een proces verbaal gekregen.

Drachten: inbraak
Vrijdag tussen 09.30 en 23.00 uur werd ingebroken in een woning aan de Rietpol te Drachten. Door vernieling van een ruit in de achterdeur is men de woning binnengekomen. Gehele woning werd doorzocht. De eigenaar, een man van 65 jaar uit Drachten, heeft aangifte gedaan. Uit de woning zijn sieraden meegenomen.

Kollum: vernieling auto
Vannacht omstreeks 04.35 uur kwam er een melding binnen dat er moeilijkheden waren bij een shoarmazaak aan Eyso de Wendstraat te Kollum. Drie mannen hadden ruzie gehad in de shoarmazaak. Aangever, een man van 36 jaar uit Kommerzijl, was daarop met zijn twee vrienden in de auto gaan zitten en wilde wachten op de man waarmee zij ruzie hadden gekregen. Terwijl ze daar zaten te wachten, kwam de eigenaar van de zaak, een man van 33 jaar uit Leeuwarden, naar buiten. Volgens de eigenaar van de auto had de man een soort zwaard in zijn handen en sloeg hij daarmee verschillende malen op de motorkap van zijn auto. Hierdoor liep de auto nogal wat schade op. De eigenaar van de shoarmazaak is hierop aangehouden. Uitlevering van het wapen werd gevorderd en hieraan heeft de verdachte niet voldaan. Volgens zijn zeggen had hij geen wapen en had hij de auto niet beschadigd. Wapens is door politie niet aangetroffen.

Deel: ' Politiebericht regio Friesland '