Politiebericht

Korps: Groningen, plaats: Divers 04/20/99

Persberichten regio/
Dinsdag 20 april 1999

Winschoten - Derde verdachte snelkraken aangehouden In zijn woning in Winschoten heeft de politie gistermorgen een 40-jarige man uit die plaats aangehouden. De man wordt er van verdacht betrokken te zijn geweest bij een aantal snelkraken die in de maanden maart en april van dit jaar zijn gepleegd in de provincies Groningen en Drenthe. De verdachte is ingesloten en in verzekering gesteld. Twee andere verdachten - en 41-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats en een 30-jarige man uit Groningen - die op 4 en op 14 april door de politie zijn aangehouden zitten nog vast. Een op 4 april aangehouden 21-jarige verdachte uit Winschoten is na verhoor heengezonden.

Stadskanaal - Auto in bloemperk
Een 25-jarige man uit Stadskanaal is gisteravond door de politie aangehouden in de Emmastraat in Stadskanaal. De man was met een auto van een kennis - die hij zonder toestemming gebruikte - in een bloemperk gereden. De auto kwam daar in vast te zitten. Politiemensen troffen de man aan terwijl hij trachtte de auto uit de modder te krijgen. Hij bleek zwaar onder invloed van alcohol te zijn. De verdachte verkeerde in kennelijke staat van dronkenschap en was niet in staat om blaastesten af te leggen. Van hem is een bloedproef genomen. Omdat de man korte tijd later door het alcoholgebruik het bewustzijn nagenoeg verloor is hij overgebracht naar het Refaja Ziekenhuis en daar opgenomen. Vanmorgen vroeg bedreigde hij verplegend personeel nadat hij weer enigszins ontnuchterde. Daarop is hij alsnog overgebracht naar het politiebureau en ter ontnuchtering ingesloten. De man is niet in het bezit van een rijbewijs. Tevens is hem de rijbevoegdheid ontzegd wegens eerder rijden onder invloed.

Winschoten - Man vernielt ruiten
Aan de Beertsterweg in Winschoten heeft de politie gistermiddag 39-jarige man uit die plaats aangehouden nadat hij van de woning van zijn ex-vrouw en van die van haar buren aan de Vossenkamp in Winschoten in totaal drie ruiten had ingegooid. De man was na een telefonische ruzie naar de woning van de vrouw gegaan en koelde zijn woede en frustratie op de ruiten van haar woning. Om dezelfde reden gooide hij ook de ruiten van de woning van haar buren in.

Winschoten - Bejaarde vrouw bestolen
Een 80-jarige vrouw uit Winschoten is gistermiddag aan de Venne in haar woonplaats bestolen van haar tas met boodschappen. De vrouw liep met haar fiets aan de hand, met daar achter op een tas met levensmiddelen die zij juist had gekocht bij een supermarkt, toen een onbekende man de tas - met daar in ook de portemonnee van de vrouw - van de fiets pakte en er mee vandoor ging. Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat de diefstal is gezien door een nog onbekende voorbijgangster die de dief ook heeft aangesproken. Naast de dader zoekt de politie ook deze getuige omdat zij mogelijk meer informatie kan verschaffen over de dader. Het slachtoffer mist naast de boodschappen een geldbedrag van ongeveer 10 gulden.

Lageland - Hooi in brand
Door nog onbekende oorzaak ontstond vannacht brand in een hooiberg bij een boerderij aan de Lagelandsterweg in Lageland. Doordat de brand diep was doorgedrongen in de hooiberg moesten de brandende en smeulende hooipakken (ruim 70) met een heftruck worden verplaatst naar een stuk weiland om daar verder door de brandweer te worden geblust. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht.

Veendam - Gewonden bij verkeersongeval
Bij een verkeersongeval op het Beneden Oosterdiep in Veendam zijn gisteravond vier mensen uit Veendam, Winschoten en Finsterwolde gewond geraakt. De slachtoffers zaten in twee personenauto?s die met elkaar in botsing kwamen nadat de bestuurder van een van de wagens de andere auto geen voorrang verleende op de kruising met het Beneden Dwarsdiep in Veendam. Alle slachtoffers liepen hoofd, nek- en aangezichtsletsel op. Ze zijn overgebracht naar het St. Lucas Ziekenhuis in Winschoten en het Refaja Ziekenhuis in Stadskanaal. Beide auto's raakten zwaar beschadigd en zijn door een bergingsbedrijf afgevoerd. De brandweer van Veendam moest er aan te pas komen om het wegdek te reinigen.

Wildervank - Kind steekt stro in brand
Een 12-jarig meisje is gisteravond door de politie aangehouden aan de Meihuizenweg in Wildervank. Het meisje was met een aantal andere kinderen aan het spelen langs de spoorbaan. Tijdens het spelen stak het kind een vijftal grote strorollen in brand. Die moesten door de brandweer worden geblust. Het kind - dat door omstanders werd aangewezen - wordt door de politie aangemeld bij het HALT-bureau.

Hoogezand - Inbraak bij carrosseriebedrijf
In de nacht van vrijdag 16 op zaterdag 17 april is ingebroken bij een carrosseriebedrijf aan de Industrieweg in Hoogezand. De daders kwamen binnen door het toegangshek van het bedrijf open te breken. Van het terrein werden 45 aanhangwagenbanden met velgen gestolen met een gezamenlijke waarde van ruim 45 duizend gulden. De politie stelt een onderzoek in.

Ten Boer - Kind in sloot???
Politie en brandweer hebben gisteravond geruime tijd gezocht naar een meisje op en rond het asielzoekerscentrum aan de Nijverheidsweg in Ten Boer. Daarbij hebben duikers van de brandweer gezocht in een sloot achter het centrum. In de wateren rondom het centrum werd echter geen kind aangetroffen. Daarop is tot twee keer toe een ronde gemaakt over het terrein van het AZC. Daarbij is bij alle bewoners navraag gedaan. Niemand bleek echter een kind te missen. De melding van omtrent het te water geraakte meisje bleek afkomstig van een 8-jarig jongentje die dit bij medebewoners had gemeld.

Uithuizermeeden - Snelheidscontrole
De politie heeft gistermiddag een snelheidscontrole gehouden in de Hoofdstraat in Uithuizermeeden. Daarbij werd van 509 voertuigen de snelheid gecontroleerd. Daarvan reden er 64 sneller dan de maximum toegestane snelheid van 50 km per uur. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 80 km per uur.

Grijpskerk - Brand in meubelzaak
Gistermiddag heeft korte tijd brand gewoed in de C.V.-ruimte van een meubelzaak aan de Kievitsweg in Grijpskerk. Personeelsleden van de winkel constateerden een brandlucht waarna bleek dat de bovenverdieping inmiddels vol rook stond. De brandweer bluste de brand die vermoedelijk is ontstaan in een schakelkast. Er ontstond aanzienlijke rookschade. De technische recherche stelt een onderzoek in naar de oorzaak van de brand.

Informatie via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5010

Deel: ' Politiebericht regio Groningen '