Politiebericht

Persberichten regio Groningen donderdag 11 maart 1999/

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Delfzijl - Rat gijzelt dames in school

Een rat slaagde er woensdagavond in om een aantal dames in een school te houden aan het Sont in Delfzijl. De politie slaagde erin om de dames te bevrijden, nadat een grote doos over het beest was gegooid, waardoor deze gevangen zat. Nadat iedereen het pand had verlaten werd het beest, die op dat moment een rustige indruk maakte, weer op vrije voeten gesteld.
Het dier scharrelde in de buurt van de enige te gebruiken toegangsdeur van de school toen een van de dames de school wilde verlaten. Nadat het dier tot twee keer toe de vrouw in de broek had gebeten, durfde de vrouw niet verder en ging de school weer in. Omdat niemand de school meer durfde te verlaten werd de politie gebeld, die vervolgens de nodige maatregelen nam.

Delfzijl - Bromfietser gewond
Een 29-jarige bromfietser uit Delfzijl moest woensdagmiddag met een pijnlijke schouder voor onderzoek naar het Delfzichtziekenhuis, nadat hij op de Borgweg in zijn woonplaats door onbekende oorzaak met zijn bromfiets tegen de stoeprand terecht kwam en onderuit ging.

Lutjegast - Alcomobilist in de sloot
Een 56-jarige automobilist uit Dokkum raakte woensdagavond, vermoedelijk omdat hij onder invloed was, in de sloot van de Stationsweg bij Lutjegast. De politie trof de man zwaar onder invloed bij zijn auto aan. Onderzoek aan het politiebureau gaf aan, dat hij 1040 eenheden alcohol uitademde, hetgeen neerkomt op ruim 2 promille. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. De politie maakt proces-verbaal op. De man liep geen verwondingen op. De auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Wehe den Hoorn - Man na vernieling aangehouden
Een 42-jarige inwoner van Wehe den Hoorn is woensdagavond aangehouden nadat hij in een café in zijn woonplaats de toegangsdeur had vernield met een steen. De man had ruzie gekregen en was er door de beheerder uitgezet. Hij as daar zo kwaad over dat hij met een steen de ruit van de deur vernield. De politie kon hem even later in zijn woning aanhouden.

Ten Boer / Wehe den Hoorn - Gordelcontrole
In Ten Boer en Wehe den Hoorn zijn woensdag in totaal 100 automobilisten gecontroleerd op het dragen van de autogordel. In totaal zijn er 6 bekeuringen uitgedeeld.

Gaarkeuken - Snelheidscontrole
Woensdagmiddag zijn er op de Poelweg bij Gaarkeuken 443 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 11 te hard. De hoogst genoteerde reed 89 km/u waar maximaal 60 was toegestaan.

Tripscompagnie - Gewonden bij auto uit de bocht Bij een ongeval op de Nieuweweg bij Tripscompagnie raakten woensdagmiddag alle inzittenden gewond van de personenauto waarin ze zaten. De bestuurder, een 22 jarige inwoner van Hoogezand, raakte door onbekende oorzaak in een flauwe bocht naar rechts in de rechterberm, waarna hij de controle over het voertuig verloor. Hij botste vervolgens tegen een aantal boompjes, waarna de auto over de kop sloeg. De auto raakte total loss. De bestuurder en de drie inzittenden (inwoners van Hoogezand 18, 17 en 16 jaar oud), zijn voor onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis.

Wildervank - Alcomobilist betrapt
Een 20-jarige automobilist uit Veendam werd woensdag even na middernacht betrapt bij het rijden onder invloed. Hij reed op de Adriaan Tripweg in Wildervank toen hij plotseling in de berm belandde. Dit werd gezien door een surveillance van de politie die daar toevallig reed. Nader onderzoek leerde, dat de chauffeur onder invloed van alcohol was. Onderzoek aan het politiebureau gaf aan dat hij ongeveer 1 promille alcohol in zijn bloed had. In verband met herhaling kreeg hij geen schikkingsbedrag aangeboden, maar een dagvaarding om zich voor de rechter te verantwoorden. Hij kreeg tevens een rijverbod.

Winschoten - Brand door elektrische deken
Vermoedelijk door kortsluiting in de elektrische deken is er woensdagavond brand ontstaan in een slaapkamer van een woning aan de Piet Heinlaan in Winschoten. De brandweer had het vuur snel onder controle. Er ontstond veel roet en rookschade in de woning.

Winschoten - Alcomobilist weigert blaastest
Een 23-jarige automobilist uit Scheemda werd woensdag even na middernacht op de Burgemeester Venemastraat in Winschoten betrapt bij het rijden onder invloed. De politie gaf de man een stopteken, waaraan hij in eerste instantie niet voldeed. Toen hij op de Venemastraat zijn voertuig tot stilstand bracht vluchtte hij weg, maar ging daarbij onderuit, waarna de politie hem inrekende. Aan het politiebureau weigerde hij vervolgens om mee te werken aan de blaastest. Zijn rijbewijs werd ingevorderd en hij kreeg een rijverbod voor 24 uur. De politie maakt proces-verbaal op.

Stadskanaal - Hennepkwekerij ontmanteld
Woensdagmiddag werd op de zolder van een pand aan de Gooilandlaan in Stadskanaal door de politie een professionele hennepkwekerij aangetroffen. Het ging om 1200 planten in diverse stadia van ontwikkeling. De planten werden vernietigd en de apparatuur als assimilatielampen en bewateringsinstallaties werden inbeslaggenomen. de politie heeft als verdachte aangehouden en verhoord een 62-jarige inwoner van Stadskanaal die in het betreffende pand woonde.

Stadskanaal - Gordelcontroles
Bij diverse gordelcontroles woensdag binnen en buiten de bebouwde kom van Stadskanaal zijn ongeveer 150 voertuigen gecontroleerd. In 20 gevallen werd een bekeuring uitgedeeld.

Voor nadere informatie; afdeling voorlichting, 050 - 5995010

Deel: ' Politiebericht regio Groningen '