Politiebericht

Dagelijke berichten regio Groningen

GRONINGEN:

Heler aangehouden
In een woning aan de Prunusstraat heeft de politie een 37-jarige man uit Groningen aangehouden Getuigen melden bij de politie dat de man een gestolen bromfiets bezat. Bij onderzoek trof de politie in een schuurtje een gestolen bromfiets aan. De man verklaarde deze voor een paar honderd gulden te hebben gekocht. De bromfiets werd in beslag genomen en de man kreeg een proces verbaal.

Inbraak reisbureau
In de nacht van zondag op maandag werd ingebroken in een reisbureau aan de Vismarkt. De daders vernielden de glazen toegangsdeur en doorzochten het gehele pand. Uit een bureaula werd een geldkist weggenomen. Met een onbekend geldbedrag.

Agenten gewond
Bij een assistentie van de psychiatrische hulpverlening raakten maandagmiddag drie agenten gewond Zij werden door een 23-jarige man uit Groningen getrapt en geslagen toen de man door een psychiater moest worden beoordeeld voor opname. Nadat de man was overmeesterd kon deze worden opgenomen in een psychiatrisch ziekenhuis. Drie politiemensen moesten zich hoofdletsel onder behandeling van een arts in het ziekenhuis laten stellen.

Overlast
In een portiekwoning aan de Kleine Appelstraat heeft de politie maandagmiddag twee overlast veroorzakers aangehouden. De mannen hingen in de portieken rond Aan het bureau kregen beiden een ontzegging voor het gebied. Een 32-jarige man werd ingesloten. Hij bleek nog enkele dagen gevangenisstraf tegoed te hebben.

Diefstal halsketting
Een 23-jarige stadjer is maandagmiddag betrapt toen hij in een warenhuis aan de Grote Markt een halsketting wegnam. Beveiligingspersoneel wist hem aan te houden en over te dragen aan de politie. De man werd voor nader onderzoek ingesloten.

Winkelier mishandeld
Een 45-jarige eigenaar van een CD winkel aan het Schuitendiep werd maandagmiddag mishandeld in zijn winkel. Een klant wilde een cd ruilen. Bij controle van het cd-tje bleek de verzegeling te zijn verbroken. Toen de eigenaar weigerde geld terug te geven werd hij in elkaar geslagen en bedreigd met een mes. Nadat de verdachte geld had gekregen verdween hij in de richting van de Poelestraat.

Man neergestoken
Een 21-jarige stadje is maandagmiddag op de Nieuwe Boteringestraat met een mes in zijn hals gestoken. Terwijl het slachtoffer op het trottoir liep kwam er een auto naast hem rijden. De passagier van de auto stapte uit en stak het slachtoffer plotseling met een mes in zijn nek. Hierna ging de verdachte er vandoor. Het slachtoffer werd voor behandeling overgebracht naar een ziekenhuis. De verdachte is nog voortvluchtig.

Inbraak in school en kantine
In een schoolgebouw aan de Melisseweg bleek afgelopen nacht te zijn ingebroken. De daders kwamen het gebouw binnen door een ruit te verwijderen. Het gehele gebouw werd doorzocht. Niet bekend is of er goederen zijn weggenomen. Ook een voetbalkantine op het sportpark Corpus den Hoorn kreeg afgelopen nacht bezoek. Volgens een getuige waren drie jongens van ongeveer 16 jaar het clubgebouw binnen gedrongen. De bestuursruimte, waarvan een ruit was vernield, werd doorzocht. Niet bekend is of er iets is weggenomen.

Autobrand
Op de Johan de Wittstraat brandde afgelopen nacht een bestelauto geheel uit. De 47-jarige eigenaar had gisteravond zijn auto geparkeerd.
Na onderzoek bleek dat er vermoedelijk in de auto is ingebroken, waarna brand is gesticht. De auto liep forse schade op. De brandweer bluste het geheel, waarna de auto is weggesleept.

Inbreker betrapt
In een woning aan de Kruitlaan heeft de politie vannacht een 24-jarige man uit Vlissingen aangehouden. De verdachte was de woning binnen gedrongen. De wakker geworden bewoner liep de verdachte plotseling in de woning tegen het lijf. Bij een worsteling tussen de bewoner en de verdachte liep de Vlissinger hoofdletsel op. Een tweede verdachte zag kans de woning uit te vluchten. Kort voor zijn aanhouding bleek de verdachte op de Kruitgracht een 22-jarige Groninger te hebben beroofd. De verdachte is ingesloten.

Pieterzijl: onbekende automobilist botst op boom De politie trof gisteravond omstreeks 23.00 uur op de Westerwaarddijk bij Pieterzijl een totaal vernielde personenauto aan, die nog net boven de sloot hing. Vermoedelijk heeft het voertuig eerst een boom geraakt en kwam boven de sloot tot stilstand. De betreffende bestuurder was spoorloos. Nader onderzoek heeft nog niets opgeleverd. De politie heeft de auto laten weghalen door een bergingsbedrijf.

Appingedam: jongeman onder invloed
Een 17-jarige jongeman uit Appingedam werd maandagmiddag per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis, nadat hij in versufte toestand werd aangetroffen op de Farmsumerweg in Appingedam. Hij verklaarde te zijn gevallen met zijn fiets. Hij had wel enkele kleine verwondingen, maar die rechtvaardigden niet zijn suffe toestand. De politie heeft in het ziekenhuis een bloedproef laten verrichten om na te gaan of betrokkene misschien alcohol of een andere stof in zijn bloed had, hetgeen zijn sufheid mogelijk kan verklaren.

Garrelsweer: rijdende lichtbatterij
Een 27-jarige automobilist uit Ten Post is gisteravond op de Provincialeweg N360 bij Garrelsweer bekeurd voor het voeren van verblindende verlichting. De betreffende chauffeur reed daar in zijn bedrijfsauto terwijl hij 10 lampen had branden, bestaande uit verstralers, breedtestralers en de gewone verlichting. De politie maakt proces-verbaal op.

Marum: politie zoekt getuigen
De politie is op zoek naar getuigen die hebben gezien, dat twee jongens uit Marum van 15 en 16 jaar oud werden bedreigd door de inzittenden van een rode auto, vermoedelijk een BMW. De bedreiging gebeurde zondagavond 22 februari jl. op de Hoornweg in Marum op het gedeelte tussen de sporthal De Holten en de Dierenkliniek. De fietsende jongens werden daar gevolgd door de BMW, waarbij de inzittende naast de bestuurder de jongens dreigde hen te willen doodslaan. De bestuurder rende op een gegeven moment achter de jongens aan, maar kon ze niet te pakken krijgen omdat beiden wegspurtten. Toen de jongens even later vanaf de parallelweg de hoofdrijbaan van de Hoornweg opreden, werden ze bijna aangereden door de BMW die daarna doorreed. Eventuele getuigen kunnen contact opnemen met de politie van Leek tel 050 5997200.

Onstwedde: man aangehouden na mishandeling
Een 24-jarige inwoner van Onstwedde is vannacht aangehouden nadat hij zijn vrouw had mishandeld en bedreigd. De man die compleet door het lint ging werd in bedwang gehouden door enkele kennissen die uit voorzorg naar het huisadres waren gegaan en min of meer getuige waren van de mishandeling. Zij grepen in en boeiden de man tot de komst van de politie die hem overbracht naar het politiebureau. Hij zit voor nader onderzoek vast.

Veendam: strotransport van de weg
De politie heeft gistermiddag op de Rijksweg 33 bij Veendam een strotransport van de weg gehaald, omdat deze te hoog beladen was. Omdat bleek dat de compressor lek was (remvermogen niet voldoende) en de papieren niet in orde waren werd de 46-jarige chauffeur gesommeerde het transport te parkeren bij een bedrijf in Veendam. Hij mocht pas verder rijden, nadat de vrachtwagen was gerepareerd de papieren in orde waren en de lading op het gewenste niveau was gebracht. Hij voldeed hier echter niet aan en reed in een onbewaakte ogenblik weer weg. De politie maakt proces-verbaal op voor de verkeersovertredingen en het niet voldoen aan een vordering de combinatie te laten staan.

Snelheidscontroles:
Maandag hebben de volgende snelheidscontroles plaatsgevonden: Op de Kerkstraat in Hoogezand werden 1098 voertuigen gecontroleerd in de morgenuren. Daarvan reden er 161 te hard. Ter plaatse was maximaal 50 km/u toegestaan.
Op de Hoofdstraat in Uithuizermeeden werden 's middags 384 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 31 te hard. De hoogst genoteerde reed hier 71 km/u waar maximaal 50 was toegestaan.
In Warffum werden gistermiddag op de Juffer Marthastraat 438 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 31 te hard. De hoogst genoteerde reed 81 km/u waar eveneens maximaal 50 was toegestaan. In Vriescheloo werden op de Dorpsstraat in de avonduren 25 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 2 te snel reden. De hoogst genoteerde reed 84 km/u waar maximaal 60 was toegestaan.
In Blijham werden op de Winschoterweg en de Turfweg gistermiddag 12 bekeuringen uitgedeeld. De hoogst genoteerde reed 113 km/u waar maximaal 80 was toegestaan.
Op de Hoofdweg in Hellum werden 181 voertuigen geregistreerd. Daarvan reden er 39 te hard. De hoogst genoteerde reed 87 km/u waar maximaal 50 was toegestaan.
Tenslotte op de Meenteweg in Schildwolde waar maximaal 50 km/u was toegestaan werden 81 overtredingen geconstateerd. De hoogst genoteerde reed 96 km/u, totaal gecontroleerd 391 voertuigen.

Voor nadere informatie afdeling communicatie tel. 050-5995010

Deel: ' Politiebericht regio Groningen '