Politie Rotterdam Rijnmond

Woensdag 13 januari

OVERVALLER AANGEHOUDEN

Politiepersoneel van het district Centrum hield woensdagmorgen rond kwart voor zes op signalement op de Schiekade een 26-jarige man aan, die ervan wordt verdacht dinsdagavond even voor elf uur een gewapende overval te hebben gepleegd op een pizza-afhaalzaak aan de Mariniersweg. De man bedreigde daar twee medewerksters van de zaak met een nog onbekend voorwerp, liep om de toonbank heen en haalde het aanwezige geld uit de kassa. Tevens werd door hem van één van de werkneemsters een bedrag van ƒ 50.-- afgepakt. Met een nog onbekend bedrag aan buit liep de overvaller vervolgens de zaak uit in de richting van de Goudsesingel. Ettelijke uren later werd hij op signalement aangehouden, toen politiemensen hem op de Schiekade zagen lopen. De man werd voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

POGING OVERVAL OP BEJAARD ECHTPAAR BIJ THUISKOMST

Dinsdagavond kort na tien uur opende, nadat een bejaard echtpaar (73 en 74 jaar) juist was thuisgekomen, de 74-jarige echtgenoot opnieuw zijn voordeur van zijn woning aan de Meidoornsingel toen er werd aangebeld. Twee voor de deur staande mannen vroegen hem of hij een gieter met water had voor hun auto. Nadat de bewoner bereidwillig een gieter had gevuld, kwamen de beide mannen even later weer bij de woning terug. Toen ditmaal de 73-jarige echtgenote de deur opendeed, werd zij met kracht de woning ingeduwd door één van de mannen. Om te voorkomen dat de tweede man ook binnenkwam, sloot de bewoner snel zijn voordeur. Toen zijn echtgenote het op een gillen zette, rende de man de deur uit en vluchtte met zijn nog buiten staande maat.

GEDWONGEN TE PINNEN

Dinsdagavond even na negen uur werd een op de Schiedamseweg, ter hoogte van een postkantoor, lopende 27-jarige Rotterdammer door twee hem onbekende mannen aangesproken, bedreigd en gesommeerd zijn pinpas af te staan. Nadat hij van zijn rekening ƒ 150.-- had afgehaald, het bedrag aan de beide mannen had overhandigd, kreeg het slachtoffer zijn pinpas terug, waarna de beide straatrovers zich in de richting van de Gijsingstraat uit de voeten maakten.

LEKKEND VAT AAN BOORD VAN ROEMEENSE BULKCARRIER

Dinsdagavond kort na half elf maakte de Rotterdamse brandweer middelbrand en sloot de Gemeentelijke Havendienst voor enige tijd de Beneluxhaven voor al het scheepvaartverkeer af in verband met een toxische rook uit een vat met het gassingsmiddel Aluminium Fosfide, veroorzaakt door een chemische reactie, aan boord van de onder Roemeense vlag varende bulkcarrier Bumbesti. In het vat bevonden zich zakjes met het gassingsmiddel, dat in een zwembad achterop het dek stond. Als gevolg van de weersomstandigheden (sneeuw en regen) was er een chemische reactie ontstaan, waarbij de giftige rook vrijkwam. Rond kwart voor twaalf had de brandweer de chemische reactie onder controle en werd het vat overgezet in een zogenaamd overmaats vat en later in de nacht afgevoerd naar een afvalverwerkingsbedrijf. Vier brandweerlieden, twee mensen van de Gemeentelijke Havendienst en de aan boord van de bulkcarrier aanwezige loods werden, omdat zij met de rook in aanraking waren gekomen, voor onderzoek naar het Zuiderziekenhuis vervoerd. Op advies van de artsen werd hen geadviseerd enige dagen thuis te blijven in verband met eventuele nawerkingen van de vrijgekomen rook. De kapitein en de bemanning van het onder Roemeense vlag varende schip, die ook aan de rook hadden blootgestaan, weigerden zich door de GGD te laten onderzoeken.

OVERVALLER KORT NA OVERVAL AANGEHOUDEN

SPIJKENISSE - Kort na een dinsdagmorgen even voor tien uur gepleegde overval op een drogisterij in het winkelcentrum Sterrenhof aan de Planetenlaan in Spijkenisse werd door politiepersoneel van het district De Eilanden een 44-jarige Spijkenisser als één van de twee verdachten aangehouden. De man had, onder bedreiging van een vuurwapen, twee in de drogisterij aanwezige personeelsleden gesommeerd op de grond te gaan liggen en was er daarna met de inhoud van de kassa vandoor gegaan. Na de overval ging de Spijkenisser er met een andere man, die vermoedelijk op de uitkijk stond, vandoor. Kort na de overval werd door politiemensen in de Neptunusstraat de 44-jarige Spijkenisser als verdachte aangehouden en voor nader verhoor op een politiebureau ingesloten. Naar de andere man wordt een onderzoek ingesteld. Het bij de overval gebruikte vuurwapen en de buit bleek niet in het bezit van de aangehouden verdachte.

AUTO IN SLIP

MAASSLUIS - Dinsdagavond, om even over half zeven, vond er op de Vlaardingsedijk een éénzijdig verkeersongeval plaats als gevolg van de gladheid. Een 40-jarige automobilist uit Maasland reed over de Vlaardingsedijk in de richting van Maassluis. Ter hoogte van de scouting raakte de wagen in een slip en verloor de bestuurder de macht over het stuur. De wagen reed de dijk af en kwam ondersteboven in een sloot terecht. De bestuurder en zijn zoon konden zelf uit de auto kruipen en liepen geen letsel op. Ze zijn door de brandweer thuisgebracht.

BESTRIJDING DRUGSOVERLAST

De politie van het district West stelde dinsdamiddag, om even voor half vier, een onderzoek in in de Schietbaanlaan, in verband met klachten over drugsoverlast. Op straat werden twee Duitsers, 29 en 36 jaar oud, aangehouden en overgebracht naar een politiebureau. De oudtse verdachte had 44 gram heroïne in zijn bezit. In de auto van de verdachten werden geen verdovende middelen gevonden.

ONDER BEDREIGING AUTO AFGEGEVEN

Op de Jongkindstraat werd dinsdagavond, omstreeks tien over acht, onder bedreiging van een vuurwapen een zwarte BMW 318 cabrio ontvreemd. Door de parkeerservice van een horecagelegenheid was de wagen geparkeerd in de Jongkindstraat. Daar werd hij benaderd door een gemaskerde man, die hem bedreigde met een vuurwapen en dwong de sleutels van de wagen af te geven. De verdachte stapte vervolgens in keerde en reed weg. Een direct ingesteld onderzoek had geen resultaat.

SNEEUW, GLADHEID EN VERKEER

Het verkeer in de regio Rotterdam-Rijnmond en op de autosnelwegen in dit gebied heeft dinsdagmiddag en - avond behoorlijk hinder ondervonden van de sneeuval en de daarmee verbonden gladheid. Tussen vijf en tien uur registreerde de Meldkamer van de politie Rotterdam-Rijnmond ongeveer 101 aanrijdingen. Het betrof voornamelijk verkeersongevallen met plaatschade. De normale avondspits liep, met name op de snelwegen, enige uren langer dan normaal. De automobilisten pasten overigens, in het algemeen, hun snelheid goed aan aan de slechte weersomstandigheden.

Deel: ' Politiebericht Rotterdam Rijnmond - 6690 '