Politiebericht

Persberichten stad Groningen/
Donderdag 26 augustus 1999

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Haren: gestolen auto in Duitsland gevonden
Vanaf een parkeerplaats aan het Laagveld is dinsdagnacht de auto van een 35-jarige Harener gestolen. Terwijl de man juist aangifte had gedaan, kreeg de politie een melding uit Duitsland dat het voertuig was teruggevonden in Salzbergen.

Groningen: forse snelheid overtreding
Een 25-jarige man uit Groningen kon woensdagochtend zijn auto bij de politie inleveren. De man reed over de Plataanlaan met een snelheid van ruim 140 kim per uur, waar 70 km is toegestaan. Op de Friesestraatweg ging hij in de richting van Aduard. Ook daar reed de man met een snelheid van ruim 120 km per uur, waar 80 is toegestaan. Nadat de man door de politie was achterhaald werd zijn rijbewijs ingenomen. De auto werd in beslag genomen en de man kreeg een forse boete.

Belediging, boete van vijfhonderd gulden
Een 27-jarige man uit Groningen kreeg woensdagochtend een boete van vijfhonderd gulden. De man had op de Museumstraat een parkeerbon gekregen. Hij raakte hierdoor zo van streek dat hij de agenten met zijn auto al toeterend door de stad bleef achtervolgen. Tijdens de rit stak hij voortdurend zijn middelvinger op. Uiteindelijk werd hij aangehouden. Aan het bureau kreeg hij een boete ter zake belediging. De kosten: vijfhonderd gulden.

Beenletsel na slip
Op de Noordzeeweg raakte woensdagochtend een 26-jarige man uit Stedum ernstig gewond. Volgens een getuige reed de man met hoge snelheid over de Beneluxweg en Noordzeeweg. Bij het viaduct ter hoogte van Zuidwolde raakte het slachtoffer in een slip en kwam met zijn voertuig in een sloot terecht. Het slachtoffer moest met ernstig beenletsel naar een ziekenhuis. Daar werd bovendien een bloedproef voor vermeend alcoholgebruik genomen. Duikers van de brandweer stelden een onderzoek in de auto in naar mogelijk andere inzittenden. Er werd niemand meer aangetroffen. De auto was total loss.

Inbraak kapperszaak
Op de Emingaheerd is dinsdagnacht ingebroken in een kapperszaak. De daders vernielden een raam van de winkel. Uit het bedrijf werden diverse haarverzorgingsproducten weggenomen. De schade is aanzienlijk.

Controle prostituee
In een prostitutiepand aan de Nieuwstad is afgelopen nacht een 20-jarige vrouw uit Bulgarije aangehouden. Bij een politiecontrole zagen agenten dat de vrouw als prostituee werkzaam was zonder de nodige vergunningen. Zij werd aan het bureau gehoord, Haar paspoort werd ingenomen en zij zal zich bij de vreemdelingendienst moeten melden.

Lastige klant
Een 23-jarige man zonder vaste woonplaats trachtte afgelopen nacht ruiten te vernielen bij het academisch ziekenhuis aan het Hanzeplein. Agenten wisten dit te beletten en namen hem mee naar het bureau. Nadat hij het bureau had verlaten begon hij op de Rademarkt met fietsen te gooien. Hij is daarop ingesloten voor nader onderzoek, omdat hij ook in het begin van de avond al amok had gemaakt bij een opvanghuis aan de Schoolstraat.

Alcohol
Op de Boteringesingel kreeg een 28-jarige man uit Groningen afgelopen nacht een proces verbaal voor het rijden onder invloed van alcohol. Bij controle bleek hij 1.3 promille in zijn bloed te hebben. De man is ook niet in het bezit van een geldig rijbewijs. Hij kreeg een proces verbaal.

Vechtpartij bij café
De politie kreeg afgelopen nacht een melding van een vechtpartij bij een café aan de Gelkingestraat. Toen agenten aankwamen bleek de vechtpartij al weer voorbij. De café-eigenaar gaf aan dat een groep van 30 man hem had bedreigd naar aanleiding van een aangifte tegen een van de verdachten. De café-eigenaar liep een hoofdwond op doordat hij een blikje tegen zijn hoofd kreeg. Toen hij samen met de politie in de omgeving op onderzoek ging werd een 16-jarige verdachte op de Grote Markt aangetroffen. Deze werd aangehouden en voor onderzoek ingesloten.

Auto's aan het bureau
Een 24-jarige man uit Den Haag moest afgelopen nacht zijn auto aan het politiebureau achterlaten. De man had in Groningen een auto gekocht van een 27-jarige stadjer. Samen zouden de heren het gekochte voertuig met het voertuig waarmee hij naar Groningen was gekomen naar Den Haag rijden. Het gekochte voertuig bleek echter nog niet verzekerd. Het kenteken van het gekochte voertuig werd gewisseld met het andere voertuig zodat op beide voertuigen een verzekerd kenteken aanwezig was. Getuigen zagen de voertuigen met twee kentekenplaten rijden en waarschuwden de politie. Op de Beneluxweg kon de politie de mannen aanhouden. Zij konden geen papieren van beide voertuigen tonen en moesten dus na het krijgen van een proces-verbaal de auto's bij het bureau achterlaten.

Vernieling ruit
Een 21-jarige man uit Groningen is vannacht op de Turfsingel aangehouden. Beveiligingspersoneel zag dat de man met twee andere verdachten een ruit vernielden bij VD aan Oude Ebbingestraat. Na een korte achtervolging van de beveiligingsmedewerker en agenten wisten zij de dader te achterhalen. Zijn twee vrienden wisten te ontkomen. De man is ingesloten.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010

Deel: ' Politiebericht stad Groningen '