Politiebericht

Zaterdagochtend 25 september 1999

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Regionale alcohol controle
In de nacht van vrijdag op zaterdag is op verschillende plaatsen in de provincie Groningen een alcohol controle gehouden. In de stad Groningen zijn ruim zeshonderd bestuurders gecontroleerd op alcoholgebruik. Veertien automobilisten kregen een proces verbaal voor het rijden onder invloed van alcohol. Een 26-jarige automobilist uit Groningen kreeg daarnaast een bekeuring voor het bezit van een verboden traangasbusje. Hij werd bovendien ingesloten omdat de man nog zes maanden straf tegoed bleek te hebben. Het hoogste promillage bleek 1.5 promille te zijn. De verdachten kregen allen een proces verbaal en rijverbod opgelegd. Er werd op elke locatie te, teweten de Hereweg, Emingaheerd, Kluiverboom, Noorderhaven, Westerhaven en Pelsterstraat drie kwartier gecontroleerd.

Diefstal geld
Een 17-jarige man uit Groningen werd afgelopen nacht op de Hoekstraat aangehouden. De man had een bezoek gebracht aan een prostituee en bij het verlaten van het pand nam hij een briefje van honderd gulden weg. Op straat kon hij worden aangehouden. Na verhoor aan het politiebureau werd hij heengezonden.

Diefstal en helen fiets
Een 18-jarige stadjer trachtte onder de ogen van agenten op de Grote Markt voor vijf gulden een fiets te kopen van een 36-jarige Groninger. De dief had de fiets net weggenomen van de Grote Markt. Beide heren werden aangehouden en kregen aan het politiebureau een proces verbaal voor diefstal en heling. Na verhoor zijn beiden heengezonden.

Beroving
Een 22-jarige vrouw uit Groningen is afgelopen nacht op de Guldenstraat beroofd van een paar honderd gulden. De vrouw stond bij een pinautomaat geld te pinnen. Nadat zij haar code had ingetoetst werd zij ruw opzij geduwd. Een ongeveer 20 a 25-jarige man bedreigde de vrouw, toetste een bedrag in en vluchtte vervolgens op een bromfiets. Ondanks dat getuigen hem trachtten tegen te houden zag de verdachte kans te vluchten.

Belediging
Op de Kostersgang hield de politie vrijdagnacht een 25-jarige man uit Twijzelerheide aan. De man had even tevoren het politiebureau verlaten, nadat hij was aangehouden in verband met technische gebreken aan zijn auto. In de Kostersgang begon hij op onbehoorlijke wijze politieagenten te beledigen. Toen hij daar niet mee wilde stoppen werd hij aangehouden. Hij verzette zich hevig, waarbij de bril van een agent sneuvelde en de man zelf een hoofdwond opliep. De man werd, na te zijn overmeesterd ingesloten.

*Op de Populierenlaan werd eveneens een man aangehouden die agenten beledigde. De politie was geroepen voor een vechtpartij op straat. Nadat alle betrokkenen van de vechtpartij waren gesommeerd te vertrekken begon een 20-jarige Groninger obscene gebaren te maken naar de aanwezige politie agenten. Hij werd ter plekke aangehouden en kreeg een proces verbaal.

Urineren op straat
Op de Gelkingestraat werd een 27-jarige man uit Groningen aangehouden die midden op straat stond te urineren. Toen hij daarop werd aangesproken door agenten gaf de man bovendien een valse naam op. Aan het politiebureau kreeg de man twee maal een proces verbaal. Ook een 34-jarige man uit Hoogezand kreeg op de Rademarkt een proces verbaal voor urineren op straat en het opgeven van een valse naam. Terwijl een 28-jarige stadjer zich op de Grote Markt aan dit feit schuldig maakte. Kosten zestig en honderd twintig gulden.

Vernieling deur
Bij de woning van zijn vriendin aan de Bedumerweg is vrijdagavond een 34-jarige man uit Groningen aangehouden. De man was na onenigheid met zijn vriendin de deur uitgezet. Na enige tijd kwam hij echter bij de woning terug, trapte een deur in en drong de woning binnen. Nadat de politie was gealarmeerd werd de man aangehouden. Aan het bureau bleek dat de man nog geldboetes moest betalen. Toen hij dit niet kon werd hij ingesloten.

Diefstal of heling
Op de Gerbrand Bakkerstraaat trachtte vrijdagavond een 29-jarige stadjer op straat aan voorbijgangers goederen aan de man te brengen. De potentiële koper waarschuwde echter de politie.Agenten troffen de Groninger aan, die in het bezit was van autoradio, horloge en fototoestel. Toen de man niet kon verklaren hoe aan de goederen was gekomen werd hij aangehouden en voor een verder onderzoek ingesloten.

Mishandeling
Op de Nieuwe Ebbingestraat zijn afgelopen twee stadjers door een 20-jarige man uit Groningen bedreigd en meet een mes gestoken. De drie waren elkaar op straat tegen gekomen, waarbij een woordenwisseling ontstond. Als gevolg hiervan begon de verdachte met een mes te zwaaien en in te steken op de slachtoffers. Hierna maakte hij zich uit de voeten. Na een kort buurtonderzoek troffen agenten de 20-jarige stadjer op het Boterdiep aan. Hij bleek nog in het bezit van een mes. De man werd ingesloten. De beide slachtoffers, 23 en 24 jaar, moesten zich in het ziekenhuis laten behandelen voor snijwonden aan hals en gezicht.

Vechtpartij Grote Markt
Bij een vechtpartij op de Grote Markt zijn vrijdagnacht drie verdachten aangehouden en ingesloten. De politie was gewaarschuwd dat zich een vechtpartij voordeed bij een taxi op de markt. Agenten zagen dat een 36-jarige man uit Groningen een 53-jarige man stond te schoppen en te slaan. Toen de verdachte zijn slachtoffer niet los wilde laten werd de diensthond ingezet. Deze beet de verdachte in zijn been, opdat moment kwam een tweede verdachte, een 43-jarige stadjer die de hond meerdere keren begon te schoppen en te slaan. Ook hij liep een beet van de hond op. Nadat het slachtoffer was ontzet en de beide verdachten waren aangehouden begon een derde man, een 38-jarige man uit Groningen, het slachtoffer nogmaals te slaan en schoppen. Ook hij werd aangehouden. De drie verdachten zitten vast, nadat de twee gebeten mannen in een ziekenhuis waren behandeld. Het slachtoffer werd door een ziekenauto naar het ziekenhuis gebracht. De politie stelt een onderzoek in naar de aanleiding van de vechtpartij.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010

Deel: ' Politiebericht stad Groningen '