Politie Regio Utrecht
Persberichten
Cluster Stad-Utrecht (districten Paardenveld, Marco Polo, Utrecht-Noord en Tolsteeg)
Zaterdag 15 januari 2000, 11.00 uur

Juwelendief op heterdaad betrapt
Utrecht - Op vrijdag 14 januari, omstreeks half vier in de middag werd bij een juwelierszaak aan het Clarenburg een 16 jarige jongen op heterdaad betrapt bij het stelen van sieraden en horloges. De verdachte had kans gezien in een ruimte te komen van de winkel waar geen publiek wordt toegelaten.

De juwelier zag op een gegeven moment dat de verdachte zich in die ruimte ophield, hield vervolgens de toegangsdeur dicht en waarschuwde de politie.

De 16 jarige verdachte, waarvan de woonplaats nog niet kon worden vastgesteld, kon vervolgens worden aangehouden. Bij onderzoek aan zijn kleding werden horloges en gouden sieraden t.w. van enkele duizenden guldens, afkomstig uit de winkel, aangetroffen. De verdachte werd ingesloten en inverzekering gesteld.

Gestolen auto met achtervolging
Utrecht - Op vrijdag omstreeks half vier in de middag wilden politieagenten van het district Gooi & Vechtstreek op de rijksweg A 27 een personenauto controleren. De bestuurder wilde niet aan enige controle meewerken en ging er met hoge snelheid vandoor in de richting van Utrecht. Hierbij ontstond een achtervolging waarbij de verdachte bestuurder met de auto snelheden bereikte van 180 km/h en hierbij het overige verkeer aan de rechterzijde via de vluchtstrook inhaalde.

Via de afrit Maartensdijk/Groenekan reed de verdachte bestuurder vervolgens de stad Utrecht in, waar de politie van de stad Utrecht meehielp om het voertuig staande te kunnen houden.

Toen het verdachte voertuig op de Prof. Reinwardtlaan kwam sprongen de bestuurder en de bijrijder uit het rijdende voertuig. Het voertuig bostste vervolgens tegen een geparkeerde personenauto.

Door de politie konden de bestuurder, de bijrijder en nog drie andere inzittenden van het voertuig worden aangehouden. Het betroffen inwoners van de gemeenten Dronten en Harderwijk.

De verdachten, drie mannen waarvan de bestuurder 18 jaar en 2 jongens van 16 jaar oud waren en twee vrouwen van respectievelijk 18 en 17 jaar oud, werden overgebracht naar het politiebureau in Lelystad. De auto bleek te zijn gestolen in Flevoland. De bestuurder bleek tevens niet in het bezit te zijn van een rijbewijs.

Aanhouding jeugdige inbrekers
Utrecht - Op zaterdag 15 januari, zagen getuigen omstreeks vier uur 's nachts, dat 2 personen probeerden in te breken in een winkel aan de Burg. Reigerstraat. Toen de gewaarschuwde politie ter plaatse kwam renden de beide verdachten weg.

De beide verdachten, een 15 jarige inwoner van Utrecht en een 15 jarige inwoner van Maarssen konden in de omgeving worden aangehouden. Eén van de verdachten kon worden aangehouden door de Spoorwegpolitie die toevallig in de buurt reden.

De verdachten bleken bezig te zijn geweest om een ruit uit een deur van een winkel te verwijderen. Beide verdachten werden ingesloten.

Overval Shoarmazaak
Utrecht - Op zaterdag 15 januari werd omstreeks tien minuten over drie 's nachts een overval gepleegd op een shoarmazaak aan de Wolgadreef. Omstreeks genoemd tijdstip kwamen drie mannen de zaak binnen die onder bedreiging van een vuurwapen een personeelslid en een klant aan elkaar vastboeiden en vervolgens de kassa met inhoud meenamen. Tijdens het boeien van de klant en de medewerker werden deze geslagen door de overvallers.

De medewerker, een 27 jarige inwoner van Huizen en de klant, een 23 jarige inwoner van Utrecht, konden telefonisch de politie en de eigenaar van de zaak waarschuwen.

De politie kon beide mannen van de boeien ontdoen en stelt een onderzoek in naar de daders van de overval.

Deel: ' Politiebericht Utrecht-Stad '