Regiopolitie Noord- en Oost Gelderland

District Achterhoek

Persberichten van 10 februari 2003

Doetinchem e.a. - Verdachten bedrijfsinbraken aangehouden

De politie van district Achterhoek heeft op 16 december 2002 twee verdachten aangehouden die in verband worden gebracht met 17 inbraken in bedrijven in Doetinchem, Arnhem, Wageningen, Duiven, Bennekom en Velp. Het gaat om een 30-jarige man uit Arnhem en een 26-jarige vrouw uit Arnhem. De politie kwam de verdachten op het spoor nadat zij op 3 november 2002 onder verdachte omstandigheden waren gesignaleerd in de buurt van een bedrijf aan de Gildestraat in Doetinchem. Later bleek dat in dat bedrijf was ingebroken. De inbraken werden gepleegd tussen juli en november 2002. Bij de inbraken, die allen plaatshadden op industrieterreinen, werd vooral computerapparatuur ontvreemd. De mannelijke verdachte bekende enkele inbraken te hebben gepleegd, maar ontkent het merendeel. De vrouw bekent alleen de diefstal van een triplexplaat in Velp. Beide verdachten zijn in afwachting van de rechtszaak op vrije voeten gesteld.

Gaanderen e.a. - Verdachte kerkinbraken aangehouden

Een 43-jarige man uit Zutphen werd op 19 december aangehouden in zijn woning op verdenking van 24 inbraken in kerken. Bij een inbraak in een kerk in Gaanderen werd de verdachte gezien door een getuige. Deze getuige herkende tijdens een fotoconfrontatie de verdachte als de man die zij bij de inbraak had gezien. De man wordt verdacht van inbraken in kerken in Gaanderen, Zelhem, 's Heerenberg, Halle (2), Wehl, Wapenveld, Wilsum (2), Kampen, Veessen, Oegstgeest, Vorchten, Noordwijk (ZH), Rijnsburg, Hoogmade, Katwijk aan de Rijn, Stolwijk, Woubrugge, Leimuiden (2), Berkenwoude, en Rijnsaterwoude (2). De inbraken werden gepleegd tussen maart en december 2002. De inbraken werden telkens op dezelfde wijze gepleegd: een ruit van de kerk werd vernield, de collectebussen werden opengebroken en het geld weggenomen en de aanwezige statenbijbels werden verplaatst, open gelegd of er werden bladeren uit verwijderd.

Ulft - Man tankt 38 keer zonder betalen

De 34-jarige man uit Dinxperlo, die op 23 januari werd aangehouden op verdenking van oplichting, wordt ervan verdacht dat hij 38 keer heeft getankt zonder te betalen. De man werd aangehouden nadat hij door winkelpersoneel was betrapt toen hij met een geprepareerde fles statiegeldbonnen uit een automaat bij een supermarkt haalde. De politie denkt dat hij dit tussen 17 januari en 23 januari verschillende malen heeft gedaan. De bonnetjes wisselde hij vervolgens in voor geld. De man wordt ook verdacht van verduistering van een aanhangwagen in Doetinchem. De verdachte bekent alle feiten.

Winterswijk - Gewonde fietser

Een 43-jarige man uit Winterswijk raakte gewond aan zijn hoofd toen hij door onbekende oorzaak met zijn fiets viel. Er was geen sprake van drankmisbruik. De man werd door een ambulance naar het ziekenhuis overgebracht. Het ongeval gebeurde op 9 februari rond 19.00 uur op de Wierengastraat.

Winterswijk - verkeersongeval

Twee personen raakten op 9 februari omstreeks 23.50 uur gewond bij een ongeval op de Misterweg. Zij zaten in een auto die met hoge snelheid van de weg raakte en tegen twee bomen botste. De auto was zo zwaar beschadigd dat de motor uit de auto vloog en aan de andere kant van de weg werd aangetroffen aan de overkant van een sloot. De 23-jarige Doetinchemse bestuurster van de auto kwam bij de klap achterin de auto terecht. Zij en haar passagier, een 43-jarige Aaltenaar, moesten door de brandweer uit de auto worden bevrijd. De bestuurster liep een gebroken elleboog, een hoofdwond en wat kneuzingen op, de passagier kwam er met alleen kneuzingen vanaf. Het ongeval werd veroorzaakt door de passagier, die veel drank op had en aan het stuur had getrokken. Ook had de auto te hard gereden. De passagier krijgt een proces verbaal.

Oost-Achterhoek - Alcoholcontrole

In de Oost-Achterhoek werden op 9 februari 391 blaastesten uitgevoerd. Geblazen werd in Eibergen op de Rietmolenseweg en de Rekkenseweg (83 keer blazen, geen overtredingen), in Winterswijk op de Meddoseweg (173 keer blazen, geen overtredingen), in Aalten op de Nijverheidsweg (70 keer blazen, 1 overtreding) en in Winterswijk op de Misterweg (65 keer blazen, geen overtreding). In Aalten blies een 55-jarige Aaltenaar 665 ug/l. Zijn rijbewijs werd ingevorderd en hij kreeg een rijverbod van 7 uur.

Beltrum - Rijden onder invloed

Een 38-jarige man uit Beltrum werd op 9 februari rond 22.50 uur aangehouden bij een tankstation aan de Meester Nelissenweg wegens rijden onder invloed. Twee getuigen zagen hem, duidelijk onder invloed, aan komen rijden. De man was nauwelijks aanspreekbaar en weigerde zijn auto uit te komen, nadat de politie hem dit had gevraagd. Ook wilde hij zijn naam niet opgeven. Daarom werd hij aangehouden. Na een korte worsteling, waarbij een politiehond op de achtergrond aanwezig was, werd hij meegenomen naar het bureau. Hij blies 1365 ug/l en moest van de agenten nogmaals blazen, om de uitkomst te controleren. Dit weigerde hij. Zijn rijbewijs werd ingenomen en hij krijgt een proces verbaal voor het weigeren van de blaastest.

Lichtenvoorde - Brandjes

Op 9 februari tussen 20.30 en 21.00 uur werden drie brandjes geblust door de brandweer. Zowel aan de Tongerlosestraat als aan de Dr Besselinkstraat als aan de Vragenderweg ging het om aangestoken branden in vuilcontainers. De brandjes waren snel geblust.

Doetinchem Doorrijden na veroorzaken aanrijding / getuigen gevraagd

Een 11-jarige jongen en een 11-jarig meisje uit Doetinchem stonden op 10 februari omstreeks 08.50 uur samen op een fiets te wachten voor het rode verkeerslicht op de kruising van de IJsselstraat en de Keppelseweg. Terwijl zij stonden te wachten kwam er een witte auto achter hen staan. Op het moment dat het licht groen werd en de jongen en het meisje de kruising wilden oversteken werden zij van achteren aangereden door de witte auto. Hierdoor viel het meisje over het stuur van de fiets en viel de jongen via de motorkap van de auto op straat. De automobilist(e) is zonder te stoppen doorgereden. Getuigen van de aanrijding worden verzocht contact op te nemen met de politie in Doetinchem, tel.nr. 0900-8844. Door de aanrijding liepen de jongen en het meisje kleine schaafwondjes op aan handen en knieën. Ook werd de fiets licht beschadigd.

Borculo Diefstal auto-onderdelen

In de nacht van zondag op maandag hebben onbekenden onderdelen weggenomen van auto s die stonden geparkeerd op het terrein van een bedrijf aan de Korenbree. De daders klommen over een hek en namen een auto-embleem, een remlicht, een hoedenplank en luidsprekers weg.

Ruurlo Woninginbraak

Op 10 februari is omstreeks 09.50 uur brand uitgebroken in een slaapkamer van een woning aan de Esselenbroek. De slaapkamer is grotendeels uitgebrand. De brand is vermoedelijk veroorzaakt door geurkruiden die door een waxinelichtje vlam hebben gevat. De bovenverdieping liep grote roet en rookschade op. Op de benedenverdieping ontstond waterschade. De brandweer had het vuur snel onder controle. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Snelheidscontrole 10 februari

Ruurlo:
* Batsdijk, 60 km/uur, van 12.00 uur tot 13.00 uur, 105 voertuigen gecontroleerd, 2 overtredingen, hoogst gemeten snelheid 69 km/uur.

Einde berichten

Voor informatie: