Politiebericht

Dagelijkse berichten district Groningen/Haren

Zondag 7 november 1999

Jongens mishandeld
Een 17-jarige en 18-jarige man uit Groningen zijn de afgelopen nacht mishandeld op het Damsterdiep in Groningen. De jongens liepen in de buurt van de Petrus Campersingel en werden zonder enige aanleiding geslagen door twee voorbijgangers. Een getuige belde de politie en kon een signalement van de daders geven. Op basis daarvan kon de politie korte tijd later op het Mezenplein in Groningen een 19-jarige en 17-jarige man uit Groningen aanhouden. De beide verdachten zijn naar het politiebureau gebracht. De slachtoffers herkenden de daders ook maar zagen toch af van het doen van aangifte. Daarop zijn de beide verdachten onmiddellijk vrijgelaten.

Onbekende vrouw te water
Een nog onbekende vrouw is gistermiddag onder nog onbekende omstandigheden in een vijver langs de Grachtstraat in Groningen terechtgekomen. Ze werd ontdekt door een voorbijganger die alarm sloeg. Bij de komst van politie, ambulance en brandweer bleek de vrouw al door omwonenden uit het water te zijn gehaald. Ze werd buiten kennis en met ernstige onderkoelingsverschijnselen overgebracht naar een ziekenhuis en daar opgenomen op intensive care. Wie de vrouw is, is nog onbekend. Ze was niet in het bezit van identiteitspapieren. Hoe de vrouw - die vermoedelijk onder invloed van harddrugs verkeerde - in het water is terecht is gekomen wordt door de politie onderzocht. Ook naar haar identiteit wordt onderzoek gedaan.

Gewonde bij ongeval
Bij een verkeersongeval op de Rijksweg in Groningen is gisteravond een 21-jarige vrouw uit Groningen gewond geraakt. De vrouw reed op een bromfiets en reed vermoedelijk door een rood verkeerslicht toen zij de Rijksweg overstak ter hoogte van Ruischerwaard. Zij werd aangereden door een personenauto bestuurd door een 73-jarige man uit Groningen. De vrouw kwam te vallen en is met rug- en nekletsel overgebracht naar een ziekenhuis gebracht. Een bergingsbedrijf heeft de beschadigde auto afgevoerd.

Winkeldiefstal
In een warenhuis aan de Grote Markt in Groningen heeft de politie gistermiddag een 35-jarige vrouw uit Groningen aangehouden. De vrouw werd door medewerkers van de bedrijfsbeveiliging betrapt bij het wegnemen van lingerie, kleding en toiletartikelen. De politie werd gewaarschuwd die in de bagage van de vrouw nog meer winkelgoederen aantrof afkomstig uit een aantal andere winkels in de Groninger binnenstad. De vrouw is naar het politiebureau gebracht en voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Mishandeling
Twee 17-jarige mannen uit Groningen zijn vannacht mishandeld in de Oude Ebbingestraat in Groningen. De jongens maakten opmerkingen aan het adres van een andere man die op dat moment twee vrouwen lastig viel. De man reageerde daarop door de slachtoffers te slaan. Een van hen viel daarbij op de grond en werd vervolgens nog een aantal malen door de dader geschopt. Twee surveillerende politiemensen zagen het incident vanaf de Grote Markt en konden de dader - een 26-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats - kort na het gebeurde aanhouden. Hij is naar het politiebureau gebracht en ingesloten. De man verkeerde onder invloed van alcohol.

Man met traangas
In het Oosterparkstadion in Groningen heeft de politie gisteravond tijdens de voetbalwedstrijd FC-Groningen - Heracles een 18-jarige man uit Paterswolde aangehouden. Suppoosten van FC Groningen constateerden dat de man in het bezit was van een spuitbus met traangas. Zij schakelden de politie in. De hield de man een aan en bracht hem naar het politiebureau. Daar is proces-verbaal tegen de man opgemaakt. Na verhoor is hij heengezonden. De spuitbus traangas is in beslag genomen. Na afloop van de wedstrijd werd bij het vertrek van de Heracles supporters op de Klaprooslaan een ruit van de supportersbus met een steen kapot gegooid. Verder deden zich rond de wedstrijd geen incidenten voor.

Feestverlichting valt op auto
Vermoedelijk door de harde wind raakte een deel van de feestverlichting aan de Molenweg in Haren gistermorgen los van een paal waaraan het was opgehangen. De lampen vielen naar beneden en kwamen op de geparkeerde auto van een 37-jarige vrouw uit Haren terecht. De motorkap, een spiegel en de ruitenwissers van de auto raakten daardoor beschadigd. Ook andere delen van de verlichting dreigde los te raken door de wind. Op verzoek van de politie heeft de brandweer de rest van de feestverlichting verwijderd.

Graffiti
Onbekenden hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag auto's, gevels van woningen en drie banken in het Noorderplantsoen met zilvergrijze lak bespoten. Aan het Guyotplein, de Prinsesseweg en de Nassaulaan werden in totaal 9 auto's en 8 woningen met verf besmeurd. De politie stelt een onderzoek in.

Voor nadere informatie: afdeling voorlichting, telefoon 0 50 - 5 995 010

Deel: ' Politieberichten district Groningen/Haren '