Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 9-10-2001 Politieberichten district Maastricht (HP 15.35 uur) Dinsdag 9 oktober 2001

Maastricht, straatrovers aangehouden:
Twee inwoners van Maastricht zijn maandagmiddag 8 oktober 2001 door de politie aangehouden vanwege hun betrokkenheid bij een beroving die zondagmiddag plaatsvond in het gebouw van een bankinstelling aan het Sint Annadal te Maastricht.
Een 56 jarige vrouw woonachtig te Maastricht was zondagmiddag omstreeks 13.30 uur in de ruimte van een bankgebouw aan het Sint Annadal te Maastricht aanwezig waarin een pinautomaat in geplaatst. Daar was zij bezig met het pinnen van geld. Terwijl de vrouw daarmee bezig was kwam een onbekende man dezelfde ruimte van het bankgebouw binnen. De man stak, zeggende dat het een overval betrof, meteen met een mes in op de vrouw die hierdoor aan haar buik gewond raakte. De vrouw kwam hierbij ten val waarna de onbekende man nogmaals op het slachtoffer in stak. De man griste een beurs met daarin een geldbedrag van enkele tientjes van de vrouw weg en ging daarna snel aan de haal. Het gebruikte mes bleef op de plaats van het gebeuren achter. De onbekende man rende daarop het bankgebouw uit naar een op de Sint Annalaan geparkeerde auto. Daarin zat een tweede man met wie de overvaller samen wegreed. Getuigen konden nadat de politie ter plaatse kwam een goede beschrijving geven van de overvaller en de gebruikte vluchtauto.
De vrouw die in de ruimte van de pinautomaat tijdens de beroving was komen te vallen ging na het vertrek van haar belager hevig bloedend naar buiten en riep om hulp die zij ook van passanten kreeg. Beide verdachten waren toen inmiddels al met de vluchtauto uit het zicht verdwenen.
De gewonde vrouw werd door een gewaarschuwde ambulance naar het Academisch ziekenhuis te Maastricht overgebracht waar een operatie aan een diepe steekwond in haar buik noodzakelijk was. Het slachtoffer maakt het momenteel goed en herstelt voorspoedig. Zij is nog opgenomen in het ziekenhuis.
Uit het rechercheonderzoek werd de identiteit van beide verdachten bekend. Het bleken een 52 en een 25 jarige inwoner van Maastricht te zijn.
Nadat beide verdachten woensdagmiddag omstreeks 16.30 uur hun woning in het stadsdeel Daalhof verlieten en in een personenauto stapten volgde de politie de auto. Op de Gewantmakersdreef werd de auto door meerdere onopvallende en opvallende politieautos klemgereden waarna beide inzittenden werden aangehouden. Zij zijn voor verder onderzoek ingesloten aan het politiebureau waar zij in de loop van maandagavond in verzekering zijn gesteld. Een van de verdachten heeft inmiddels gedeeltelijk de beroving bekend.
Beide verdachten worden woensdag 10 oktober 2001 voorgeleid aan de Rechter Commissaris te Maastricht. De politie maakte van de beroving proces-verbaal op, waarbij o.a. poging tot doodslag wordt ten laste gelegd.

Maastricht, snelheidscontroles:
Op maandag 8 oktober 2001 hebben in Maastricht op verschillende plaatsen snelheidscontroles plaatsgevonden.
Op de Brusselseweg werd tussen 10.00 en 11.00 uur gecontroleerd en aansluitend tussen 11.00 een 12.00 uur op de Cabergerweg te Maastricht. In het totaal werden op beide wegen 990 motorvoertuigen gecontroleerd waarvan precies 200 bestuurders harder reden dan de toegestane snelheid van 50 km per uur. Op de Brusselseweg bleek de hoogste snelheid 96 km per uur te zijn terwijl op de Cabergerweg de topper 80 km per uur was. Alle snelheidsovertreders krijgen het proces-verbaal thuis gestuurd.

Het Verkeershandhavingsteam van de politie in de regio Limburg-Zuid hield eveneens maandag 8 oktober 2001 op twee plaatsen te Maastricht snelheidscontroles. Deze plaatsen betroffen de Tongerseweg te Maastricht tussen 08.25 en 11.40 uur en de Cabergerweg tussen 12.45 en 13.30 uur. In het totaal werd de snelheid gemeten van 755 motorvoertuigen waarvan 37 bestuurders harder reden dan de toegestane snelheid van 50 km per uur. Drie bestuurder bleken de verplichte autogordel niet te dragen. Alle overtreders kregen het proces-verbaal ter plaatse uitgereikt.

Maastricht, hardleerse automobilist:
De politie heeft maandag 8 oktober 2001 tegen een 30 jarige automobilist afkomstig uit Maastricht tot tweemaal toe proces-verbaal opgemaakt voor hetzelfde feit.
Een politiepatrouille zag maandagmiddag omstreeks 16.45 uur een automobilist over het Frans van der Laarplein te Maastricht rijden waarvan de politieagenten wisten dat de bestuurder niet meer in het bezit was van een geldig rijbewijs. De bestuurder werd hierover ter verantwoording geroepen waarna tegen hem proces-verbaal werd opgemaakt wegens het rijden zonder rijbewijs. De bestuurder moest daarop zijn auto laten staan en kreeg hij een uitdrukkelijke goede raad mee om niet meer te gaan rijden.
Kort voor 19.00 uur zag dezelfde politiepatrouille de automobilist opnieuw rijden nu over de Prins Bisschopsingel te Maastricht. Opnieuw werd hij staande gehouden en opnieuw werd hij bekeurd wegens het rijden zonder geldig rijbewijs. Na overleg met de officier van Justitie werd de auto van de inwoner van Maastricht in beslag genomen.

Maastricht, motoren bij woninginbraak gestolen: In de nacht van zondag op maandag heeft in een garage behorende bij een woning gelegen aan Groot Berghem te Ulestraten een inbraak plaats gevonden. De inbrekers wisten het slot van de elektrische rolpoort onklaar te maken. Na diverse goederen in de garage verplaatst te hebben werden uit de garage twee motoren ontvreemd, een rode Ducati type 996 en een Honda type CBR 600 F in de kleuren rood-wit-paars. Mogelijk dat de aandacht van de dieven op de motoren is gevestigd na het plaatsen van een advertentie waarin beide motoren te koop werden aangeboden. De eigenaren, die tijdens de diefstal in hun woning lagen te slapen, hebben van de diefstal aangifte bij de politie gedaan.

Maastricht, snelheidscontrole:
Op dinsdag 9 oktober 2001 heeft tussen 07.15 en 09.15 uur op de Rijksweg te Eijsden ter hoogte van Mariadorp een snelheidscontrole plaatsgevonden. Van de 735 gecontroleerde motorvoertuigen bleken 169 bestuurders harder te rijden dan de toegestane snelheid van 50 km per uur.
Enkele opvallende voorvallen tijdens de controle. Een geladen veewagen passeerde de radarauto met een snelheid van 74 km per uur, terwijl een lang transport, voorzien van inwerking zijnde zwaailichten, met een snelheid van 68 km per uur langsreed. Een telefonerende vrouw reed met een snelheid van 87 km per uur langs de radarauto en een "snel"-transport van een bestelauto passeerde de radarauto met een snelheid van 94 km per uur. De topper van deze morgen betrof de bestuurder van een Mercedes bestelbusje dat voorbij vloog met een snelheid van 95 km per uur. Alle overtreders krijgen het proces-verbaal thuisgestuurd.

Deel: ' Politieberichten district Maastricht '