Politie Noord- en Oost Gelderland

Politiedistrict NW-Veluwe

PERSBERICHTEN

18 mei 2004

|     | |                             | |Feit   |:|Laptop gestolen uit bedrijf               | |Datum/tijd|:|Tussen 14 mei en 17 mei 2004               | |Locatie  |:|Koekoeksweg 't Harde                   | |Betrokkene|:|36 jarige aangever                    | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|ICT Bedrijf                       | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Afgelopen weekend is er ingebroken in een bedrijfspand. | |ng    | |Men sloeg een raam in en ontvreemdde een laptop. De   | |     | |politie heeft de zaak in onderzoek.           | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Bloembakken leeggehaald                 | |Datum/tijd|:|15/16 mei 2004                      | |Locatie  |:|Dorpsstraat Nunspeet                   | |Betrokkene|:|Restaurant                        | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|63 jarige aangever                    | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Uit baldadigheid hebben onbekenden een aantal bloembakken| |ng    | |voor een restaurant leeggehaald en de planten op straat | |     | |gegooid. De schade: 50 vlijtige liesjes.         | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Auto-inbraak                       | |Datum/tijd|:|Zondagnacht                       | |Locatie  |:|Station Ermelo                      | |Betrokkene|:|56 jarige aangever                    | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|In de nacht van zondag op maandag is er een ruit     | |ng    | |ingeslagen van een bestelbus die geparkeerd stond bij het| |     | |station in Ermelo. Er zijn onder meer een tankpas en een | |     | |kentekenbewijs gestolen. De politie adviseert om geen  | |     | |spullen van waarde in de auto achter te laten, zeker geen| |     | |kentekenbewijs, rijbewijs of paspoort.          | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Snoep en drank buitgemaakt bij inbraak          | |Datum/tijd|:|Afgelopen weekend                    | |Locatie  |:|Oude Telgterweg Ermelo                  | |Betrokkene|:|63 jarige aangever                    | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|Korfbalvereniging                    | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Door een ruit te vernielen zijn inbrekers het gebouw van | |ng    | |de Korfbalverenging binnengekomen. Ontvreemd zijn een  | |     | |hoeveelheid snoep en drank en helaas was het niet de   | |     | |eerste keer, dat deze vereniging werd "bezocht". De   | |     | |politie zoekt eventuele getuigen die de inbrekers met de | |     | |gestolen spullen hebben gezien en zij heeft de inbraak in| |     | |onderzoek                        | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Ongeval tussen 2 fietsers                | |Datum/tijd|:|17 mei 9.30 uur                     | |Locatie  |:|Meckelenburglaan Harderwijk               | |Betrokkene|:|81 jarige Be. uit Harderwijk               | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|79 jarige Be. idem                    | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Door laaghangende zon heeft een 81 jarige inwoner van  | |ng    | |Harderwijk zijn 79 jarige plaatsgenoot niet opgemerkt.  | |     | |Be.1 wilde links afslaan om de Graaf Ottolaan in te   | |     | |rijden. Een botsing tussen beiden was het gevolg. De  | |     | |mannen waren hevig geschrokken. Be.2 liep een hoofdwond | |     | |en kon na behandeling in het ziekenhuis weer huiswaarts | |     | |keren.                          | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Radarcontrole                      | |Datum/tijd|:|Maandagochtend 17 mei 2004 en maandagmiddag       | |Locatie  |:|IJsseldijk Veessen                    | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|De politie heeft maandagochtend een snelheidscontrole  | |ng    | |uitgevoerd. Er passeerden 290 pasanten. Er werden 112  | |     | |overtredingen geconstateerd. De maximale snelheid op deze| |     | |weg is 30 km per uur. De hoogst gemeten snelheid is 78 km| |     | |per uur. Onder de overtreders is een bestuurder van een | |     | |brommobiel, die op deze weg 61 km per uur reed.     | |     | |Naar aanleiding van deze resultaten heeft de politie 's | |     | |middags weer gecontroleerd op deze weg. Er passeerden 251| |     | |auto's. De hoogst gemeten snelheid was 71 km per uur. Er | |     | |werden 119 overtredingen geconstateerd. De actie zal   | |     | |zeker herhaald worden.                  | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|                             | |Datum/tijd|:|                             | |Locatie  |:|                             | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|                             | |ng    | |                             | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Brand                          | |Datum/tijd|:|17 mei 14.40 uur                     | |Locatie  |:|Dorpsstraat Putten                    | |Betrokkene|:|63 jarige Benadeelde                   | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|64 jarig Be en 2 collega's                | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Maandagmiddag moest de brandweer uitrukken voor een   | |ng    | |zolderbrand. Werknemers van een bedrijf waren de laatste | |     | |klusjes aan het klaren van de vorige brand. Er werd met | |     | |purschuim gewerkt. Toen be 1 even alleen was weigerde  | |     | |z'n zaklamp plotseling dienst en een andere bleek niet  | |     | |voorhanden. Om toch even een lichtje in de duisternis te | |     | |hebben deed hij zijn aansteker aan. Er ontstond een   | |     | |steekvlam en de boel vloog in de brand. Twee collega's  | |     | |met brandblussers snelden toe en men had de boel snel  | |     | |onder controle. Er was bijna geen schade. Be 1 was danig| |     | |geschrokken.                       | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|                             | |     | |                             | |     | |                             | |     | |                             | |     | |Feit                           | |     | |:                            | |     | |Diefstal auto                      | |     | |                             | |     | |Datum/tijd                        | |     | |:                            | |     | |16/17 mei 2004                      | |     | |                             | |     | |Locatie                         | |     | |:                            | |     | |Strandboulevard Harderwijk                | |     | |                             | |     | |Betrokkene (1)                      | |     | |:                            | |     | |40 jarige aangever uit Harderwijk            | |     | |                             | |     | |Betrokkene (2)                      | |     | |:                            | |     | |                             | |     | |                             | |     | |Omschrijving                       | |     | |:                            | |     | |In de nacht van zondag op maandag is er een grijze Opel | |     | |Frontera B met kenteken 33-JF-NH weggenomen van de    | |     | |parkeerplaats op de Strandboulevard. De 40 jarige    | |     | |aangever heeft aangifte gedaan van diefstal van zijn   | |     | |auto.                          | |     | |                             | |     | |                             | |     | |                             | |     | |                             | |     | |                             | |Datum/tijd|:|                             | |Locatie  |:|                             | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|                             | |ng    | |                             | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Snelheidscontrole                    | |Datum/tijd|:|17 mei 2004                       | |Locatie  |:|Zuiderzeestraat in Putten                | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Maandagmiddag is er een snelheidscontrole gehouden. 11  | |ng    | |bestuurders reden harder dan de toegestane snelheid van | |     | |60 km per uur. De hoogst gemeten snelheid van 78 km per | |     | |uur.                           | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Diefstal uit de auto                   | |Datum/tijd|:|16 mei 2004                       | |Locatie  |:|Strand Horst                       | |Betrokkene|:|16 jarige Benadeelde                   | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|23 jarige Ten naam gestelde               | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Afgelopen zondagmiddag is er ingebroken in een auto welke| |ng    | |geparkeerd stond op de parkeerplaats bij McDonalds. Uit | |     | |de auto is een handtas met een aantal goederen      | |     | |weggenomen. Getuigen die iets gezien hebben kunnen zich | |     | |melden op telefoonnummer 0900-8844            | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Roodlicht controle                    | |Datum/tijd|:|17 mei 2004                       | |Locatie  |:|Stationsweg Wezep                    | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|De politie heeft maandagmiddag een rood licht controle  | |ng    | |gehouden. 2 personen kunnen een bekeuring tegemoet zien | |     | |omdat ze door het rode licht reden.           | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Gordelcontrole Kinderen achterin             | |Datum/tijd|:|17 mei 2004                       | |Locatie  |:|Dirk Staalweg in Ermelo                 | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|12 kinderen zijn maandagmiddag blij gemaakt met een   | |ng    | |gordeldiertje omdat bij controle bleek dat alle 12    | |     | |kinderen een gordel droegen.               | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Snelheidscontrole                    | |Datum/tijd|:|17 mei 17.00 uur tot 21.00 uur             | |Locatie  |:|'t Harde                         | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Na klachten van buurtbewoners heeft de politie met een  | |ng    | |laserpistool op verschillende locaties in 't Harde    | |     | |gecontroleerd.                      | |     | |In totaal 14 passanten reden harder dan de toegestane  | |     | |snelheid. 1 bestuurder van een bromfiets droeg geen helm | |     | |en automobilist voerde mistlichten aan de voorzijde.   | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|                             | |Datum/tijd|:|                             | |Locatie  |:|                             | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|                             | |ng    | |                             | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Zwaar transport stilgezet.                | |Datum/tijd|:|17 mei 10.30 uur                     | |Locatie  |:|Heerde, Veerstraat                    | |Betrokkene|:|Tractorbestuurder.                    | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|loonbedrijf                       | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Agenten troffen vanmorgen een bijzonder transport op de | |ng    | |weg aan en stelden een onderzoek in of wel aan alle   | |     | |voorwaarden werd voldaan. Er werd een enorm jacht op een | |     | |aanhangwagen met daarvoor een tractor vervoerd.     | |     | |Het gevaarte was 4 meter breed en zonder tractor was de | |     | |lengte 13.8 meter. De combinatie kwam bijna klem te   | |     | |zitten tussen de verkeersborden en zorgde voor de nodige | |     | |verkeersstagnatie. Bij controle kwamen er diverse    | |     | |gebreken (onder meer niet beremd en versleten banden) aan| |     | |het licht en het transport werd door de politie     | |     | |stilgezet. In afwachting van professioneel transport werd| |     | |de aanhangwagen afgekoppeld en met de eigenaar werden  | |     | |afspraken over het verdere vervoer gemaakt. Vanmorgen  | |     | |bleek men toch op een andere wijze te zijn vertrokken en | |     | |de politie maakt proces-verbaal op.           | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|Ongeval met hooischudder.                | |Datum/tijd|:|17 mei 21.30 uur                     | |Locatie  |:|Elzenweg te Epe                     | |Betrokkene|:|65 jarige inwoonster Epe                 | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|28 jarige inwoner uit Epe                | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|Be 1 wilde de werking van een tractor met hooischudder  | |ng    | |uitleggen aan be 2. De combinatie stond bij de schuur. De| |     | |zoon van be 1 zat op dat moment op de tractor. Plotseling| |     | |sprong een handle van de vrije en dus veilige stand   | |     | |waardoor de hooischudder in werking trad. Be 1 werd door | |     | |de hooischudder gegrepen en er onder door getrokken Zij | |     | |liep schaafwonden en een pijnlijke rug op. Na het    | |     | |behandeling in het ziekenhuis kon zij weer naar huis   | |     | |                             | |     | |                             | |Feit   |:|                             | |Datum/tijd|:|                             | |Locatie  |:|                             | |Betrokkene|:|                             | |(1)    | |                             | |Betrokkene|:|                             | |(2)    | |                             | |Omschrijvi|:|A.s. zaterdag 22 mei is er weer fietsenverkoop op het  | |ng    | |team Epe. Dit vindt plaats aan de Heerderweg 24 te Epe  | |     | |bij het verbouwde politiebureau. Vanaf 10.00 uur kijken | |     | |en vanaf 10.30 uur start de verkoop. Het is belangrijk  | |     | |dat de potentiële kopers het bewijs van aangifte mee   | |     | |neemt dat destijds verstrekt is toen men aangifte van  | |     | |diefstal deed.                      | |     | |                             |
Nadere informatie:
Afd. Voorlichting, Anton de Ronde