Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 27-08-2001 Politieberichten district sittard (H.P. 15.40 uur) Maandag 27 augustus 2001

Spaubeek, woningbrand:

Zondag 26 augustus 2001 heeft in een woning aan de Spaubeekerhof in Spaubeek een brand gewoed. Door brand- rook- en roetschade is de woning tijdelijk niet bewoonbaar. Er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor.
De bewoonster had zondagmorgen tussen 10.00 en 11.00 uur de was staan strijken op de zolderverdieping terwijl op dezelfde verdieping zowel de wasmachine als de wasdroger haar werk deden. De bewoonster verliet tegen 11.00 uur de zolderverdieping en bemerkte rond 11.30 uur toen ze in de tuin was dat er rook uit de zolderverdieping kwam. Het eerst haalde de bewoonster haar baby uit de slaapkamer op de eerste verdieping en verliet daarna de woning terwijl vrijwel tegelijkertijd de buurman het alarmnummer 112 belde.
Op de zolderverdieping woedde een korte maar hevige brand die de brandweer snel onder controle had. Deze verdieping liep flinke brand- water- rook en roetschade op, terwijl de eerste verdieping roet- en waterschade opliep. De buren hebben door de brand eveneens rookschade opgelopen.
Uit het onderzoek van brandweer en politie is gebleken dat mogelijk een overbelast elektriciteitsnet op de zolderverdieping als oorzaak van de brand kan worden aangewezen. Het pand is tijdelijk onbewoonbaar. De stichting Salvage biedt de betroffen bewoners de helpende hand.

Geleen, rijden onder invloed:
Zondagavond 26 augustus 2001 heeft de politie een 41 jarige inwoonster van Geleen bekeurd wegens het rijden onder invloed in een personenauto.
Een politiepatrouille zag omstreeks 17.30 uur op de Napoleonsbaan Noord een personenauto tegemoet komen rijden terwijl deze auto gedeelte op de verkeerde weghelft reed. De auto werd meteen nagereden waarna op de Napoleonsbaan Noord in Geleen een controle volgde. Bij het eerste contact met de bestuurster bleek deze naar alcohol te ruiken. Aan het politiebureau werd slechts één goede blaastest afgelegd terwijl de bestuurster daarna steeds de ademanalyse niet tot een goed einde bracht. Een politiearts nam daarna van de automobiliste een bloedproef die voor het vaststellen van het alcoholgehalte in het bloed naar het Nederlands Forensisch instituut wordt gezonden. Tegen de inwoonster van Geleen is proces-verbaal opgemaakt. Na verhoor kon zij huiswaarts. Haar rijbewijs werd ingevorderd.

Deel: ' Politieberichten district Sittard Limburg-Zuid '