Korps: Limburg-Zuid, plaats: Maastricht 14-10-2001 Politieberichten district Sittard (HP 13.45 uur) Zondag 14 oktober 2001

Geleen, winkelinbraak:
In de nacht van vrijdag op zaterdag heeft in een slijterij gevestigd aan de Bloemenmarkt te Geleen een inbraak plaatsgevonden. De toegang tot de slijterij werd omstreeks 04.45 uur verkregen na het vernielen van een ruit van de etalage. De gebruikte klinker werd in de slijterij aangetroffen. Door handreiking werden uit de etalage enkele flessen gedestilleerd met een totale waarde van ongeveer fl. 500,- weggenomen. Na het ingooien van de ruit trad het inbraakalarm inwerking, maar de inbreker liet zich hierdoor niet verjagen. De eigenaar heeft van de diefstal aangifte gedaan.

Geleen, winkeldiefjes aangehouden:
Twee 13 jarige meisjes uit Beek zijn zaterdagmiddag 13 oktober 2001 door de politie bekeurd wegens het plegen van een winkeldiefstal. Het tweetal verwijderde in een grootwinkelbedrijf aan de Markt te Geleen van diverse make-upspullen de streepjescode. De make-upspullen met een totale waarde van ruim fl. 180,- verdwenen daarna in een tas waarna het tweetal probeerde het bedrijf te verlaten. Bij de uitgang werden zij echter door het beveiligingspersoneel ter verantwoording geroepen. De gewaarschuwde politie nam het tweetal mee naar het politiebureau, waar tegen hen proces-verbaal werd opgemaakt. Het buro Halt zal zich om het tweetal, in het kader van de strafrechtelijke afhandeling, bekommeren.

Sittard, rijden onder invloed:
Een 34 jarige inwoner van Geleen is zaterdagavond 13 oktober 2001 door de politie bekeurd wegens het rijden onder invloed in een personenauto.
De inwoner van Geleen parkeerde zaterdagavond omstreeks 20.15 uur zijn auto langs de Parijsboulevard bij het Fortunastadion te Geleen. Dit deed hij in strijd met een parkeerverbod. Hij werd daarop geattendeerd door een verkeersteward, door wie hij verzocht werd zijn auto te verplaatsen. De automobilist stoorde zich niet aan het verzoek van de steward en liep naar het stadion toe. Een patrouille van de politie werd daarop geïnformeerd en wilde de auto voorzien van een parkeerproces-verbaal. De politiepatrouille werd daarop aangesproken door de automobilist. Hij wilde zijn auto nu wel verplaatsen, maar daar stak de politie weer een stokje voor. De automobilist bleek behoorlijk naar het gebruik van alcohol te ruiken. Hij werd meegenomen naar het politiebureau waar de ademanalyse een alcoholpromillage aangaf van 1.5 promille. Tegen de inwoner van Geleen werd proces-verbaal opgemaakt waarbij zijn rijbewijs werd ingevorderd. Na verhoor kon hij het politiebureau verlaten. Van de wedstrijd heeft de inwoner van Geleen niets meer gezien.

Sittard, openlijke geweldpleging:
Een 52 jarige inwoner van Landgraaf is zaterdagavond 13 oktober 2001 in de omgeving van het Fortunastadion behoorlijk mishandeld, vermoedelijk door een aantal Fortunasupporters. De inwoner van Landgraaf is steward bij Roda JC, maar was zaterdagavond uitgeleend om zijn werkzaamheden te verrichten bij het Fortunastadion. Na de wedstrijd liep hij naar zijn geparkeerde personenauto toe waarin een Roda JC vlaggetje hing. Een aantal supporters van Fortuna eisten van de inwoner van Landgraaf dat hij het vlaggetje uit zijn auto haalde. Dat was deze niet van plan maar heeft dit duur moeten bekopen. De supporters sloegen de inwoner van Landgraaf die in gezelschap was van een vriend meerder malen met broekriemen op zijn lichaam waardoor zowel het slachtoffer als diens vriend meerdere kneuzingen hebben opgelopen. Beide slachtoffers wisten door weg te rennen erger te voorkomen. De inwoner van Landgraaf kreeg ook nog een kei tegen zijn been gegooid. Beiden deden zaterdagavond nog aangifte bij de politie.

Puth, brand in garages:
Zaterdagavond 13 oktober 2001 is brand ontstaan in een bij een woning behorende garage gelegen aan de M. L. Kingstraat te Puth. De brand was dermate hevig dat de gehele garage in vlammen opging. De brandweer had de brand snel onder controle maar kon niet voorkomen dat een naast de uitgebrande garage gelegen tweede garage zware brandschade opliep. Bij onderzoek bleek dat mogelijk door een kortsluiting in een van de twee elektrische apparaten in de garage de brand is ontstaan. De stichting Salvage biedt de getroffen bewoners de helpende hand.

Deel: ' Politieberichten district Sittard '