Korps: Utrecht, plaats: Utrecht 1-08-2001

Politieberichten district Vecht & Venen, 09.20 uur
`Waterleidingmonteur`

WOERDEN Op dinsdag 31 juli heeft een man die zich uitgaf voor medewerker van het Waterleidingbedrijf een vrouw opgelicht.

Rond half drie in de middag belde de man op de Irisstraat aan bij de woning van een 84-jarige vrouw. Hij vertelde voor het Waterleidingbedrijf te werken en de waterleiding in het toilet te moeten inspecteren. De bewoonster moest daar dan wel f 400,- voor betalen, maar dat bedrag zou door het Waterleidingbedrijf op haar rekening worden teruggestort. Nadat de man de `controle` had uitgevoerd, betaalde de vrouw hem f 400,-. Zij moest de kraan van het fonteintje in het toilet laten lopen. De man zou even later terugkomen of alles goed functioneerde. Hij kwam niet terug.

Signalement van de verdachte: Blanke man, ± 34 jaar, 1.80 1.90 meter, kort donkerblond achterovergekamd haar. Hij droeg een donkere broek, een lichtbeige geblokt overhemd met korte mouwen en zwarte suede schoenen. Hij sprak accentloos Nederlands.

Het is niet gebruikelijk dat personeel van het Waterleidingbedrijf zonder dit vooraf aan te kondigen een controle in een woning uitvoert. Tevens zal het nooit zo zijn dat iemand dan contant met de monteur moet afrekenen. Indien iemand zich onaagekondigd bij een woning als medewerker van een NUTS-bedrijf (water / gas /elektriciteit) meldt, is het verstandig ter controle contact op te nemen met het betreffende NUTS-bedrijf.

Bromfietser mishandeld

WOERDEN Op dinsdag 31 juli is een bromfietser door een voetganger mishandeld.

Rond half vier in de middag reed een 16-jarige bromfietser uit Woerden over het fietspad van de Pinksterbloemweide in de richting van de Botter. Een 32-jarige man uit Woerden stond op het trottoir naast het fietspad met een ander te praten. De 32-jarige man was zijn hond aan het uitlaten . De hond liep aangelijnd aan de andere kant van het fietspad, waardoor de lijn over het fietspad gespannen stond. De bromfietser zag dat te laat, raakte de lijn en ging met de brommer onderuit. Nadat hij was opgestaan, kwam de eigenaar van de hond op hem af, sloeg hem enkele malen met de afgebroken lijn en stompte hem vervolgens in het gezicht. Daardoor liet de jongen zijn brommer vallen. Na weer op te zijn gestaan, is de jongen op zijn brommer naar huis gereden. Een getuige die alles had zien gebeuren, had inmiddels de politie gewaarschuwd. De jongen liep door de mishandeling rode plekken in zijn gezicht, een bult bij zijn oog en een schaafwond op. Zijn brommer had meer dan f 1000,- schade.

De 32-jarige man werd even later in de omgeving aangehouden. Hij bekende de mishandeling en was bereid de schade aan de brommer te vergoeden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt.

Deel: ' Politieberichten district Vecht & Venen Utrecht '