Politiebericht

Korps: Brabant-Zuid-Oost, plaats: Eindhoven / Helmond 11/14/99

Persbericht van zondag 14 november 1999/

Eindhoven/ Helmond: Zakkenrollen
Op vrijdag en zaterdag zijn weer diverse mensen het slachtoffer geworden van zakkenrollerij.
In de Heuvelgalerie in Eindhoven werd, vrijdagmiddag omstreeks 17.30 uur, de portemonnaie uit de tas van een 69-jarige vrouw uit Eindhoven weggenomen.

Op de Veestraat te Helmond is vrijdagmiddag omstreek 16.00 uur, de portemonnaie van een 64-jarige vrouw uit Helmond uit haar tas weggenomen.

Op de Demer in Eindhoven werd zaterdagmiddag omstreeks 16.30 uur, de portemonnaie van een 78-jarige vrouw uit Valkenburg weggenomen.

Op de Markt in Helmond is zaterdagmiddag omstreeks 12.30 uur, de portemonnaie uit haar jaszak weggenomen van een 31-jarige vrouw uit Helmond.

Een 78-jarige vrouw uit Deurne raakte eveneens op de Markt in Helmond haar portemonnaie kwijt. Deze was uit haar tas weggenomen.

Eindhoven: Aanhouding na diefstal
Een 39-jarige man uit Best is zaterdagmiddag om 15.10 uur, op de Piazza aangehouden. De man had kort ervoor drie boeken weggenomen uit een winkel aan de Piazza. Hij is overgebracht naar het bureau en voor onderzoek ingesloten.

Helmond: Diefstal personenauto
Vanaf een parkeerplaats aan de Frans van Bommelstraat, is zaterdagmiddag tussen 16.15 uur en 17.45 uur, een personenauto merk Opel, type Corsa, voorzien van het kenteken LP-VH-70, weggenomen.

Eindhoven: Beroving
Twee jongens van 16 jaar en een jongen van 17 jaar, zijn zondagmorgen omstreeks 05.10 uur, op de Rapenlandstraat door 4 Turkse jongens beroofd. De slachtoffers fietsten in de buurt van het Beursgebouw toen ze werden aangesproken door de vier daders. Een van de daders vroeg of hij een lift naar huis kon krijgen en ging bij een van de slachtoffers achter op de fiets zitten. Ze werden naar een steegje in de buurt gedirigeerd waar de overvallers de slachtoffers met een mes, een vuurwapen en een stroomstootwapen bedreigden. De slachtoffers moesten hun bankpasjes, geld, telefoon, huissleutels, jassen en een fiets afgeven. Ook moesten zij onder bedreiging van een vuurwapen hun pincodes afgeven. De overvallers dreigden om iemand kapot te schieten die niet zijn juiste pinpas afgaf.
Op 7 november is een soortgelijke overval gepleegd op de Jan Fijtstraat. Ook hier is in eerste instantie om een lift gevraagd waarna het slachtoffer door de overvaller bedreigd is met een stroomstootwapen. Bij deze overval is onder bedreiging een bromscooter afgenomen. De dader was ook gekleed in een leren jas zoals eerder omschreven. De politie stelt een uitgebreid onderzoek in en verzoekt eventuele getuigen zich te melden.

Helmond: Diefstal uit een woning
Tussen zaterdagmiddag 14.15 uur en zaterdagavond 18.30 uur, is er ingebroken in een woning aan de Past. Van Leeuwenstraat . Men is de woning binnengekomen door aan de achterzijde van de woning een raampje te verbreken. De hele woning is doorzocht. Uit de woning zijn een fototoestel en een armband weggenomen.

Helmond: Aanhouding na woninginbraak
Zaterdagavond omstreeks 21.15 uur, zijn op de Biesbosch en de Overloop twee inwoners van Venlo van 19 en 21 jaar aangehouden. De mannen worden ervan verdacht kort ervoor ingebroken te hebben in een woning aan de Dinkelstraat. Bij hun aanhouding waren ze nog in het bezit van en deel van de buit. De verdachten zijn voor onderzoek overgebracht naar het bureau en inverzekering gesteld.

Milheeze: Vrachtauto's uitgebrand
Bij een Voedercentrale op de Groesvlaar zijn zondagmorgen vroeg omstreeks 06.30 uur, negen trucks met opleggers uitgebrand. Een storingsmonteur van het bedrijf kreeg omstreeks die tijd een storingsalarm binnen. Toen de man ging kijken zag hij dat de vrachtauto's in brand stonden. Hij heeft hierop direct de brandweer en de politie gewaarschuwd. De brandweer was om 08.15 uur, de brand meester. De technische recherche stelt in samenwerking met de politie Gemert Laarbeek een onderzoek naar de juiste toedracht in.

Helmond: Aanhouding na vernieling
Zondagmorgen om 07.30 uur, is op de Bindersestraat een 44-jarige man zonder woon of verblijfplaats aangehouden. De man wordt ervan verdacht kort ervoor een ruit van een gebouw aan de Bindersestraat te hebben vernield. Hij is na verhoor heengezonden.

Eindhoven: Aanhouding bij drugscontrole
Zondagmorgen omstreeks 00.10 uur, is op het Stratumseind een 18-jarige Eindhovenaar aangehouden. Bij controle bleek dat de man in het bezit was van 20 XTC tabletten. Hij is overgebracht naar het bureau en ingesloten. De XTC tabletten zijn inbeslaggenomen.

Eindhoven: Aanhouding na mishandeling agent
Op het Stratumseind is zondagmorgen om 01.30 uur, een 47-jarige Eindhovenaar aangehouden. De man had even daarvoor een agent in het gezicht geslagen. De agent die een bekeuring aan het uitschrijven was voor een ander, werd door de verdachte aangesproken. De verdachte vroeg wat het kostte als hij de agent op zijn gezicht sloeg. De agent antwoordde dat hem dan een ritje naar Den Bosch werd aangeboden. Hierop sloeg de verdachte de agent met gebalde vuist in het gezicht waarop hij is aangehouden en overgebracht naar het bureau.

Eindhoven: Landelijke alcoholcontrole
In het kader van de landelijke alcoholcontrole zijn in de Regio Brabant Zuid Oost de volgende resultaten behaalt; Aantal controle locaties : 19
Aantal ingezette personeelsleden : 26
Aantal afgenomen blaastesten : 1709