Politiebericht Friesland: Friesland 15-10-2001
Politieberichten van 14/10 (13.00 uur) t/m 15/10 (07.00 uur)

Buren: inbraak strandpaviljoen
Van zaterdag op zondag werd ingebroken in het strandpaviljoen Buren. Men kwam het paviljoen binnen door gebruik te maken van een valse sleutel. Het geld uit de kassalade, een paar honderd gulden, werd weggenomen. De eigenaar, een 45-jarige inwoner van Buren, heeft aangifte gedaan.

Harlingen: inbraak bedrijf
Zondag omstreeks 14.30 uur werd een 14-jarige jongen uit Harlingen op heterdaad betrapt bij een diefstal uit een loods. De eigenaar van de loods, een 23-jarige inwoner van Harlingen, liep over het terrein aan de oude Trekweg en zag de deur van de loods openstaan. In de loods zag hij de jongen, die verschillende goederen (o.a. een oude buitenboordmotor) had klaargezet voor vervoer. De jongen werd overgebracht naar het bureau. Na verhoor en het opmaken van een proces-verbaal werd de jongen weer in vrijheid gesteld.

Wytgaard: snelheid
Vrijdag tussen 12.10 en 15.20 uur werd op de Hegedyk binnen de bebouwde kom gecontroleerd op snelheid. In totaal passeerden 270 voertuigen de radarpost en hiervan bleken er 97 in overtreding. De snelste reed met een snelheid van 103 kilometer per uur, terwijl 50 is toegestaan.

Leeuwarden: inbraak auto
Zondag omstreeks 15.00 uur zag een getuige, een 66-jarige inwoonster van Leeuwarden, dat een onbekend jongeman, inbrak in een personenauto, die geparkeerd stond op de Zuiderstraat. De getuige zag dat de jongeman tussen twee geparkeerde auto`s vandaan kwam en iets onder zijn jas stopte en daarna wegfietste. Signalement van de jongeman: leeftijd 17 18 jaar, lengte 1.80/1.85 meter, slank postuur, blond krullend haar, droeg een donker jack en lichte broek. Het bleek dat een ruit van de personenauto was vernield en dat de radio/cd-speler was weggenomen. De eigenaar, een 19-jarige inwoner van Leeuwarden, heeft aangifte gedaan.

Elahuizen: aanrijding licht gewonde
Zondag omstreeks 15.35 uur reed een 23-jarige inwoner van Oppenhuizen met zijn auto over de Waldwei. Gekomen bij de kruising van deze weg met de Tsjerkewei Keamerlanswei sloeg hij linksaf richting Elahuizen. Op het moment dat hij afsloeg, werd hij ingehaald door een motor, die bestuurd werd door een 34-jarige inwoner van Sneek. De motorrijder werd gewond afgevoerd naar het ziekenhuis in Sneek en aldaar werd geconstateerd dat hij gekneusde ribben had opgelopen bij deze aanrijding.

Boelenslaan: aanrijding
Zondag omstreeks 16.40 uur reed de bestuurder van een personenauto, een 21-jarige inwoner van Ureterp, over de Trije Roeden en haalde vlak voor de kruising met het Wyldfjild een paar fietsers in. Vanaf het Wydfjild kwam een personenauto, die bestuurd werd door een 31-jarige inwoner van Sumar. De bestuurder uit Ureterp stuurde daarop direct naar rechts om een aanrijding met die tegenligger te voorkomen. Hij kwam in de berm terecht en verloor vervolgens de macht over het stuur en botste tegen een boom. De bestuurder werd overgebracht naar het ziekenhuis in Drachten en kon na behandeling weer naar huis. Zijn broer, verdere gegevens niet bekend, die bij hem in de auto zat, raakte niet gewond. De personenauto werd zwaar beschadigd.

Dokkum: inbraak woning
Afgelopen weekend werd ingebroken in een woning aan de Iepenlaan. Een uitzetraam werd opengebroken. De gehele woning werd doorzocht. Uit de woning werden diverse goederen weggenomen, waaronder een laptop. De bewoner zal inventariseren wat er verder nog is weggenomen. De bewoner, een 41-jarige man, heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: autokrakers aangehouden
Zondag omstreeks 21.15 uur werden op de Zuiderstraat twee autokrakers aangehouden. Er kwam een melding binnen dat twee personen zich verdacht ophielden bij een geparkeerde auto. Toen de politie ter plaatse kwam, zaten de twee, een 37-jarige man en een 42-jarige man, beiden uit Leeuwarden in de geparkeerde auto en hadden zij het frontje van de autoradio reeds verwijderd. De beide verdachte werden overgebracht naar het bureau en ze zijn ingesloten. Bij de verdachten werden ook nog drie bolletjes cocaïne aangetroffen, die in beslag werden genomen. De eigenaar van de auto moet nog worden gehoord.

Leeuwarden: diefstal auto
Zondag omstreeks 20.10 uur werd vanaf de Fennen een personenauto, merk Fiat, kleur bruin, gestolen. De eigenaar van de auto, een 80-jarige inwoner van Leeuwarden, zag dat de lichten van zijn auto aangingen. Hij liep daarop naar buiten en zag zijn auto nog net wegrijden. De man heeft aangifte gedaan. Een patrouille ziet de auto vervolgens rijden over de Lauwersseewei onder Rinsumageest. Wanneer zij de achtervolging inzetten, begint de motor van de politiewagen kuren te vertonen en moet de achtervolging worden gestaakt. De gestolen auto werd even later leeg teruggevonden nabij de bibliotheek in Dokkum.

Leeuwarden: drugsgebruiker aangehouden
Maandag omstreeks 00.20 uur werd op het Wilhelminaplein een 20-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden. De verdachte was in het bezit van
1.3 gram cocaïne. De verdachte werd overgebracht naar het bureau. De cocaïne werd in beslag genomen. Tegen de verdachte is proces-verbaal opgemaakt.

Leeuwarden: onder invloed
Maandag omstreeks 02.00 uur werd op de Beukenstraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 32-jarige inwoner van Leeuwarden, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 310 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en een rijverbod van 2 uren.

Marrum: aanrijding
Maandag omstreeks 01.30 uur vond op de Hearewei een eenzijdig ongeval plaats. De bestuurder van een personenauto was op de kruising Hege Hearewei Nieuweweg uit de bocht gevlogen en in de sloot naast de weg terechtgekomen. Na de aanrijding had de bestuurder het voertuig verlaten en was weggelopen, zonder zijn identiteit bekend te maken. De bestuurder werd niet meer aangetroffen. De auto werd door een sleepbedrijf uit de sloot getakeld. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Sint Nicolaasga: openlijke geweldpleging
Maandag omstreeks 02.50 uur kwam er een melding binnen dat er gevochten zou worden bij de jeugdsociëteit aan de Stationsstraat. Een 32-jarige inwoner van Woudsend kreeg binnen ruzie met de aanwezige bezoekers. Hij werd daarbij geholpen door een 32-jarige inwoner van Sloten. Waarover de ruzie ontstond, werd niet duidelijk. De beide mannen hadden de bezoekers verschillende klappen gegeven en wilde de zaak in eerste instantie niet verlaten. Vier bezoekers, 21, 24, 22 en 20 jaar, allen uit Sint Nicolaasga hebben aangifte gedaan. Op een gegeven moment verlieten de verdachten de zaak en buiten werd een bestelauto door hen beschadigd. De inmiddels ter plaatse gekomen politieagenten hielden de verdachten aan. Zij werden overgebracht naar het bureau en zijn ingesloten.

Leeuwarden: diefstal fietsen
Maandag omstreeks 03.40 uur werden op de Oosterkade twee studenten aangehouden, die kort daarvoor twee fietsen hadden gestolen.. De studenten, beiden 20 jaar, liepen met de afgesloten fietsen over straat. Zij werden overgebracht naar het bureau. De fietsen werden eveneens meegenomen naar het bureau. De eigenaars van de gestolen fietsen zijn nog niet bekend. Tegen de verdachten is proces-verbaal en ze zijn na verhoor weer in vrijheid gesteld.

Leeuwarden: onder invloed
Maandag omstreeks 04.10 uur werd op de Tesselschadestraat een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 43-jarige inwoner van Dronrijp, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 335 ug/l. Hij kreeg een proces-verbaal en een rijverbod voor 2 uren.

Maandag omstreeks 04.20 uur werd op de Harlingerstraatweg een bestuurder van een personenauto gecontroleerd. De bestuurder, een 29-jarige inwoner van Berlikum, bleek gedronken te hebben. Aan het bureau blies de man 395 ug/l. Tegen de man werd proces-verbaal opgemaakt en hij kreeg een rijverbod voor 3 uren.

Bureau Communicatie: 058 - 880 8272

Deel: ' Politieberichten Friesland inbraak in strandpaviljoen '