Korps: Groningen, plaats: Diverse 24-09-2001
Maandag 24 september 2001

Dagelijkse berichten

Groningen: diefstal fiets
De politie heeft zondagnacht in de Oude Ebbingestraat in Groningen een 30-jarige uit Groningen aangehouden. Een getuige belde de politie met de melding dat twee mannen een fiets probeerden te stelen. De diefstal was ook op de beveiligingscameras in de binnenstad te zien. Daardoor kon een goed signalement aan surveillerende politiemensen worden doorgegeven. Op basis van dat signalement kon even later een verdachte worden aangehouden. Die verklaarde de fiets van de andere, hem onbekende man te hebben gekocht. De tweede verdachte werd niet aangetroffen. De aangehouden man, die weigerde zijn persoonsgegevens bekend te maken, is naar het politiebureau gebracht. Hij bleek in het bezit van inbrekerswerktuigen en is voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Groningen: dronken man
Een 31-jarige man uit Groningen is zondagavond door de politie aangehouden op het hoofdstation NS in Groningen. De man, die onder invloed van alcohol verkeerde, weigerde de stationsrestauratie te verlaten. Hij werd met behulp van de politie buiten gezet, maar ook buiten bleef hij zich vervelend gedragen en probeerde een politieagent te slaan. Omdat de man bleef weigeren weg te gaan is hij aangehouden en ter ontnuchtering ingesloten.

Groningen: man schiet met gas-alarmpistool
In een woning aan de Stuurhut in Groningen heeft de politie zondagavond een 21-jarige man uit Groningen aangehouden. De man wordt ervan verdacht met een gas-alarmpistool op een groep jongeren te hebben geschoten die hem achterna zat. De verdachte was samen met familieleden op de wijkkermis verhaal gaan halen omdat een 16-jarige kennis van hem daar bedreigd zou zijn. De confrontatie liep echter uit de hand en een grote groep jongeren keerde zich tegen hem. De verdachte vluchtte daarop op naar huis en schoot met zijn pistool in de richting van de groep die hem achtervolgde. De groep bleef hem echter achterna zitten tot bij zijn woning aan Stuurhut. De verdachte kon tijdig de woning binnengaan maar vanuit de achtervolgde groep werd vier ruiten van zijn huis ingegooid. Bij de komst van de politie was niemand van de groep meer aanwezig. De verdachte werd aangehouden en in zijn woning werd het gas-alarmpistool gevonden en in beslag genomen. De verdachte is na verhoor heengezonden. De politie stelt een nader onderzoek in naar de schermutselingen.

Groningen: diefstal uit woning
Bewoners van een woning aan de Padangstraat in Groningen zijn zondagmiddag bestolen van een portemonnee. Een onbekende vrouw meldde zich bij de bewoners met de vraag of ze een mobiele telefoon wilden kopen. Toen de bewoners over het aanbod overlegden verloren ze de vrouw even uit het oog. Die bleek daarop te zijn verdwenen. Ook de portemonnee van de vrouw des huizes bleek te zijn verdwenen. De benadeelden belde de politie. Bij een zoekactie in de buurt werd wel de portemonnee gevonden maar de inhoud bleek te zijn er ui te zijn gehaald. Zondagavond werd op basis van de gegevens en het signalement van de aanbiedster van de telefoon een 29-jarige vrouw door de politie aangehouden. Zij bekende zondagmiddag in de woning te zijn geweest. De vrouw is ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Groningen: dronken automobilist zonder rijbewijs De politie heeft zondagnacht op de Eeldersingel in Groningen een 35-jarige automobilist uit Groningen aangehouden. De man bleek bij een routinecontrole niet in het bezit te zijn van een rijbewijs. Hij bleek tevens gedronken te hebben. De man werd meegenomen naar het bureau waar 1.2 promille alcohol werd vastgesteld. Na verhoor is de man heengezonden met een dagvaarding en een rijverbod. Hij kreeg processen-verbaal voor rijden zonder rijbewijs en rijden onder invloed.

Groningen: auto-inbrekers aangehouden
In een woning aan de Vlierstraat in Groningen heeft de politie zondagnacht een 30-jarige man en een 33-jarige man, beiden uit de Stad aangehouden. Ze worden ervan verdacht op de Oosterkade in Groningen te hebben ingebroken in een auto. De eigenaar van de wagen merkte bij terugkomst bij zijn auto dat een portierslot was vernield. Uit de wagen bleek een grote luidsprekerbox te zijn gestolen. Surveillerende politiemensen herinnerden zich dat zij een dergelijke box hadden zien liggen in een auto tijdens een routinecontrole op de Laan 40 45. Die auto was eigendom van een bewoner van een pand aan de Vlierstraat. Bij onderzoek daar werden beide verdachten, die ook tijdens de controle in de auto zaten, aangetroffen. De luidsprekerbox werd niet gevonden. De verdachten verklaarde de box, met een waarde van ruim 500 gulden te hebben weggeven. De mannen zijn ingesloten voor nader onderzoek en verhoor.

Bellingwolde: auto tegen boom
Een 19-jarige inwoonster van Hoogezand is zondagmiddag gewond geraakt toen de auto waarin ze als passagier meereed tegen een boom botste. Het ongeval gebeurde op de Oudeschanskerweg bij Bellingwolde. Ze met borstletsel voor nader onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. Daar bleek het gelukkig slechts om kneuzingen te gaan. De auto werd bestuurd door een 22-jarige inwoner van Hoogezand. Hij corrigeerde kennelijk te fors, nadat de auto in eerste instantie in de rechterberm terechtkwam. Daardoor raakte hij de controle over het voertuig kwijt, waarna de botsing volgde. Zijn auto is totaal vernield en is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Winschoten: vandaal aangehouden
Een 39-jarige inwoner van Winschoten is zondagmiddag aangehouden, nadat hij enkel ramen van een geparkeerd staande personenauto had ingegooid. De auto stond geparkeerd op de Venne in zijn woonplaats. Een getuige tipte de politie die korte tijd later ter plaatse kwam en de man kon aanhouden. De vandaal gaf geen duidelijke reden waarom hij de vernieling pleegde. Hij is verhoord en zal zich voor de rechter moeten verantwoorden.

Delfzijl: stennismaker aangehouden
Een 38-jarige inwoner van Hoogeveen is zondagmorgen aangehouden in een woning aan de Ploeg in Delfzijl. De man was daar om zijn echtgenote op te halen die bij hem weg was gegaan en bij een familielid onderdak had gekregen. De Hoogevener die het adres had achterhaald meldde zich bij de woning en wilde een gesprek. Dit liep echter finaal uit de hand, waarna de man enkele deuren vernielde. Hierop werd de politie gewaarschuwd die de man meenam naar het politiebureau. Na verhoor kon de man het bureau weer verlaten. De politie maakt proces-verbaal op.

Delfzijl: alcomobilist aangehouden
Een 24-jarige inwoner van Delfzijl is zondagnacht aangehouden voor het veroorzaken van schade met zijn personenauto, terwijl hij onder invloed van alcohol was. Bovendien reed hij daarna door, maar kon naar aanleiding van het politieonderzoek korte tijd later in zijn woning worden aangehouden. De schade werd toegebracht aan een geparkeerd staande auto op de W/. Barentsstraat in zijn woonplaats waar hij tijdens het passeren tegenaan botste. Tijdens het verhoor gaf de Delfzijlster de zaak toe. Uit het alcoholonderzoek bleek dat hij ongeveer 1.4 promille alcohol in zijn bloed had. Zijn rijbewijs werd ingevorderd. De politie maakt proces-verbaal op.

Garmerwolde: duopassagier gewond
Een 17-jarige inwoonster van Groningen is zondagavond gewond geraakt toen de bromfiets waar zij als duopassagier achterop zat in de sloot terechtkwam langs de Rijksweg bij Garmerwolde. Ze is met knieklachten overgebracht naar het ziekenhuis. De bromfietsbestuurder, een 17-jarige inwoner van Ten Boer, kwam met de schrik vrij. Vermoedelijk lette hij even niet goed op, waardoor hij in de berm raakte en vervolgens in de sloot.

Delfzijl: motorrijder gewond na botsing
Een 36-jarige motorrijder uit Delfzijl is zondagmiddag gewond geraakt, nadat hij op de Zeebadweg in zijn woonplaats in botsing kwam met een personenauto. Deze personenauto, bestuurd door een 49-jarige plaatsgenoot was bezig een links van de weg gelegen parkeerplaats in te rijden toen de motorrijder nog links auto wilde. Door de botsing reed de motorrijder nog tegen een andere geparkeerde auto waardoor ook aan deze auto schade ontstond. De motorrijder is met beenletsel overgebracht naar het ziekenhuis. Een personenauto en de motor raakten flink beschadigd en zijn door een bergingsbedrijf afgesleept.

Warffum: vader en dochter gewond bij motorongeval Een 42-jarige inwoner van het Friese Tiras en zijn 10-jarige dochter die bij achter op de motor zat, raakten zondagmiddag gewond, nadat de motor over de kop sloeg op de Noordpolder bij Warffum. De bestuurder kwam op een gegeven moment in de rechterberm terecht. Deze was zeer zacht en de wielen zakten enigszins weg. Daardoor verloor de bestuurder de macht over het voertuig, waarna het voertuig over de kop sloeg. De bestuurder brak onder meer een enkel. Zijn dochter liep zwaar hoofdletsel op.

Adorp: fietser gewond na botsing
Een 34-jarige fietsster uit Groningen is zondagmiddag gewond geraakt nadat ze op de Wierumerschouwsterweg bij Adorp was geschept door een personenauto, bestuurd door een 72-jarige inwoner van Ezinge. De fietsster is met hoofdletsel overgebracht naar het ziekenhuis. De Groningse kwam van de richting Groningen (Paddepoelsterweg) en kreeg geen voorrang van de vanuit de richting Aduard komende automobilist, die van links kwam.

Zuidhorn: vrachtboot tegen brug
Een Duitse vrachtboot is zondagmorgen de kajuit kwijt geraakt, nadat de boot in de mist tegen de brug botste over de Friesestraatweg tussen Zuidhorn en Noordhorn. Daarbij vielen geen gewonden. De schade aan de brug is niet bekend. Rijkswaterstaatstelt nog een nader onderzoek in.

Inlichtingen: afdeling Communicatie, 0900 - 8844.

Deel: ' Politieberichten Groningen verdachte fietsdiefstal '