Politiebericht

Persberichten regio Groningen/
Dagelijkse berichten districten Groningen/Haren, West, Noord, Midden en Oost

Donderdag 24 februari 2000

Garsthuizen: gewonde en ravage bij aanrijding
Bij een aanrijding tussen een personenauto en een bedrijfsauto met aanhangwagen op de Eemshavenweg bij Garsthuizen, gisteravond omstreeks 19.00 uur, raakte een inwoner (41) van Uithuizen gewond en ontstond er op de weg een enorme ravage, waardoor het verkeer hinder ondervond. De bestuurder van de bedrijfsauto, een 31-jarige Pool, wilde op de bewuste plaats keren om naar een parkeerplaats aan de linkerzijde van de weg te rijden. Toen de combinatie dwars op de weg stond, botste de personenauto, komende vanuit de richting Groningen, in volle vaart op de aanhanger, waardoor de gehele inhoud (huisraad) op de weg belandde en de aanhangwagen volledig werd vernield. De bestuurder van de personenauto raakte daarbij bekneld en moest door de brandweer uit zijn benarde positie worden gered. Hij werd daarna per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis. Hij was goed aanspreekbaar. Niet bekend is welke verwondingen de bestuurder heeft opgelopen. De wegbeheerder (Provincie) is enige tijd bezig geweest om de weg weer schoon
te krijgen. De beide voertuigen zijn door een berginsgbedrijf afgevoerd.

Leens: fietsster breekt knie bij aanrijding
Een 51-jarige inwoonster van Leens heeft gistermiddag haar knie gebroken, nadat ze op haar fiets in botsing kwam met een personenauto, bestuurd door een 47-jarige inwoonster van Ulrum. Het ongeval gebeurde op de kruising Ritzemastraat met de Zijlmasingel in haar woonplaats waarbij ze geen voorrang verleende aan de automobiliste. Ze is ter behandeling overgebracht naar het ziekenhuis.

Oude Pekela: brand
Gistermiddag ontstond er brand in een leegstand pand aan de Prins Mauritsstraat in Oude Pekela. De brandweer heeft de zaak geblust. De politie stelt een nader onderzoek in.

Veendam: fietsster gewond bij botsing
Een 41-jarige inwoonster van Veendam liep een gecompliceerde beenbreuk op toen ze gistermorgen op de Provincienlaan in haar woonplaats werd aangereden door een personenauto bestuurd door een 28-jarige plaatsgenoot. De vrouw stond stil met haar fiets om linksaf te slaan de Groningenlaan in. Op dat moment kwam de ander vanaf de Groningenlaan en reed het slachtoffer aan. De oorzaak van het ongeval is niet bekend. De vrouw is voor behandeling overgebracht naar het ziekenhuis.

Winschoten: aanhoudingen voor geldboetes
Een 34 en een 42-jarige inwoner van Winschoten zijn gistermorgen aangehouden omdat ze nog enkele geldboetes hadden openstaan, die ze niet konden betalen. Het ging respectievelijk om 1650 en 750 gulden waarvoor een vervangende hechtenis van 27 en 12 dagen moet worden ondergaan.

Snelheidscontroles:
Ten Post. Gistermiddag werden er op de N360 bij ten Post 1296 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 42 te hard. De hoogst genoteerde reed 127 km/u waar maximaal 80 was toegestaan Middelstum. Op de Eemshavenweg bij Middelstum werden gistermiddag 700 voertuigen gecontroleerd Daarvan reden er 11 te hard. De hoogst genoteerde reed hier 136 km/u waar maximaal 100 was toegestaan. Nieuwolda. Op de N362 bij Nieuwolda werden gistermiddag 24 overtredingen geconstateerd. De hoogst genoteerde reed 123 km/u waar maximaal 80 was toegestaan.
Hoogezand. Op de Troelstraweg in Hoogezand werden gistermorgen 211 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 6 te hard. De hoogst genoteerde reed 70 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. Tevens werd op de Industrieweg in Hoogezand een controle gehouden. Daarbij werden 298 voertuigen gecontroleerd, waarvan er 65 te hard reden. De hoogst genoteerde reed 80 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. Op de Hoofdstraat in Hoogezand werden gistermiddag 880 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 18 te hard. De hoogst genoteerde reed 69 km/u waar maximaal 50 was toegestaan. Op de Provincialeweg in ten Boer werden gistermorgen 175 voertuigen gecontroleerd. Daarvan reden er 31 te hard.

GRONINGEN:

Inbrekers op heterdaad betrapt
Woensdagmiddag werden op het Gangboord twee 20-jarige stadjers aangehouden. Beide heren hadden zich schuldig gemaakt aan diefstal uit een woning aan de Golfslag. Getuigen zagen de beide verdachte met een derde man een woning binnengaan en vervolgens diverse goederen in een auto laden. Hierna gingen de verdachten er vandoor. Op grond van het kenteken trof de politie de auto in de omgeving aan. Twee verdachten bevonden zich in de omgeving van de auto. De gestolen geluidsapparatuur was nog in het voertuig aanwezig. Beide verdachten zijn ingesloten.

Hennepkwekerij aangetroffen
In een bedrijfsgebouw aan de van der Hoopstraat heeft de politie woensdagmiddag een hennepkwekerij aangetroffen. In twee grote ruimtes van het gebouw ontdekte de politie ruim 500, juist geoogste planten en tientallen lampen en filters. De goederen zijn in beslag genomen en zullen worden vernietigd. Er werden geen aanhoudingen verricht. Een onderzoek naar de verdachten is nog gaande.

Vrouw meldt zich voor inbraken
Een 23-jarige vrouw uit de stad Groningen meldde zich woensdagmiddag aan het politiebureau. De vrouw wilde schoon schip maken en gaf te kennen dat zij zich had schuldig gemaakt aan diefstallen en auto-inbraken. De vrouw is voor nader onderzoek ingesloten.

Alcohol gebruik
Op de Waijerstraat heeft de politie woensdagmiddag een 52-jarige vrouw uit Groningen aangehouden. De vrouw reed in haar auto terwijl zij alcohol had gebruikt. Bij een blaastest werd ruim 1.5 promille alcohol geconstateerd. Zij kreeg een proces verbaal en een rijverbod opgelegd.

Tippelen
In het Noorderplantsoen heeft de politie een 26-jarige vrouw uit Hoogezand en een 29-jarige man uit Delfzijl aangehouden. De vrouw was, als tippelaarster, door de man op de Noorderhaven opgepikt. Beide werden meegenomen naar het bureau en kregen een proces verbaal.

Ongeval met alcohol
Een 63-jarige man uit Drachten veroorzaakte woensdagmiddag op de Weg der Verenigde Naties een ongeval. Door onoplettendheid botste hij achter op de auto van een 27-jarige man uit Kornhorn, die weer tegen zijn voorganger botste. De Drachtster automobilist bleek alcohol te hebben gebruikt. Na een onderzoek werd ruim 0.5 promille geconstateerd. Hij kreeg een proces verbaal.

Vreemdelingen
Een 30-jarige man, zonder vaste woonplaats is woensdagmiddag door de spoorwegpolitie lopend langs de spoorbaan aangetroffen. De man kon geen identiteitspapieren tonen en wist niet meer waar hij woonde. Wel bleek hij nog negentien dagen gevangenisstraf te moeten uitzitten. Hij is overgedragen aan de vreemdelingenpolitie.
Ook op de Korreweg werd een 15-jarige vreemdelinge aangetroffen. Zij bleek eveneens niet in het bezit van papieren en kon geen verblijfplaats noemen. De vreemdelingenpolitie heeft zich over haar ontfermd.

Vernieling ruit
Op de van Lenneplaan heeft de politie woensdagavond een 26-jarige stadjer aangehouden. De man had met zijn vriend een bezoek gebracht aan een woning aan de Vondellaan. Na enig alcohol gebruik werden zij door de 56-jarige bewoner uit de woning gezet. Dit ging gepaard met het nodige trek- en duwwerk, waarbij de verdachte een ruit van de toegangsdeur intrapte. Hij moest dit zelf echter bekopen met een gebroken teen en snijwonden. Na verhoor aan het politiebureau werd hij in een ziekenhuis behandeld voor zijn verwondingen.

Inlichtingen, bureau communicatie, 050 5995010

Deel: ' Politieberichten Groningen '