Korps: Groningen, plaats: Diverse 27-08-2001
Zondag 26 augustus 2001

Dagelijkse berichten

Leek: auto van A7 afgeraakt
Een 32-jarige automobilist uit Marum raakte zondagavond op de A7 bij Leek met zijn wagen van de weg af. Op het moment van het ongeluk regende het hevig. De bestuurder werd opgevangen door buurtbewoners van de nabijgelegen Letterberterdijk. Voor onderzoek is hij naar het ziekenhuis gebracht. De auto werd afgesleept.

Leek: ex-man gooit ruit in
In de Iwe Hutstraat in Leek werd zondagnacht een 36-jarige man uit Groningen aangehouden voor het ingooien van een ruit bij zijn ex-vrouw. De man had aan de achterzijde van de woning een ruit ingegooid en kwam later met zijn auto weer de straat in en werd door de gewaarschuwde politie aangehouden en ingesloten.

Stadskanaal: ramkraak
Een pui van een winkel in automaterialen werd zondagnacht op het Menistenplein in Stadskanaal aan gort gereden. De grote winkelruit sneuvelde en uit een aantal vitrines werden autoradios, luidsprekerboxen en mobiele telefoons weggenomen. De politie stelt een technisch onderzoek in.

Musselkanaal: ongeval bij afrit N366
Een 43-jarige automobilist uit Mussel reed zondagavond vanaf de afrit N366 iets te ver door op de kruising met de Kruisstraat. Een op de Kruisstraat rijdende 22-jarige automobilist uit Sellingen schrok hiervan en botste tegen de auto aan. Een 28-jarige inzittende werd met nekklachten door ambulancepersoneel bekeken.

Hoogezand: snelheidscontrole
Op de Gorechtlaan en in de Hoofdstraat in Hoogezand werd zondag een snelheidscontrole gehouden. In de Gorechtlaan werden 840 voertuigen gecontroleerd waarvan er 148 te hard reden. De hoogst gemeten snelheid was 94 km per uur daar waar een limiet geldt van50. In de Hoofdstraat werden 900 voertuigen gecontroleerd. Hier overtraden 82 bestuurders de snelheidslimiet van 50 km per uur. De snelste reed 89 km per uur.

Groningen: overval woning
Een 18-jarige bewoner van de Boelemaheerd is zondagnacht overvallen. Omstreeks 1.30 uur werd bij de man aangebeld, waarna vier onbekende mannen de woning binnendrongen. Tenminste één van hen was gewapend met een vuurwapen. De mannen droegen bivakmutsen. De bewoner liet zich echter niet intimideren en begon een gevecht met een van de indringers hetgeen ervoor zorgde dat ze de woning weer verlieten. Tijdens het gevecht liep de bewoner enkele klappen op met een hard voorwerp waardoor hij zich onder doktersbehandeling moest stellen. De overvallers vluchtten in een personenauto. Korte tijd na de melding trof de politie op de Beneluxweg in de stad een soortgelijke auto met daarin vier personen. Uit het eerste onderzoek bleek dat er in de auto een vuurwapen lag. De mannen zijn daarvoor aangehouden en vastgezet aan het politiebureau. Onderzoek moet nog uitwijzen of beide zaken met elkaar te maken hebben.

Haren: inbreker blijkt bewoonster
De politie rukte zondagnacht uit voor een inbraak in een woning aan de Wilhelminalaan in Haren, die op dat moment nog gaande was. Attente buurtbewoners die wisten dat de bewoonster op vakantie was constateerden vreemde geluiden en zagen een man voor de deur staan met enkele koffers. De politie kreeg de sleutel van de woning van de buren om eens binnen te kijken teneinde de inbreker te kunnen pakken. Bleek de vergrendeling echter op de deur te zitten. Op dat moment meldde zich de bewoonster die een dag eerder thuis bleek te zijn gekomen. Zij had zich met de Schipholtaxi laten thuisbrengen. De chauffeur was zo galant geweest om de koffers in huis af te leveren. Alle betrokkenen konden de humor van de zaak inzien en weten nu dat de sociale controle optimaal was.

Groningen: auto in vangrail
De auto van een 27-jarige Stadjer is zondag even na middernacht totaal vernield geraakt, nadat de bestuurder de controle over het voertuig verloor en tegen de vangrail botste van de Weg der Verenigde Naties in Groningen. Hij kwam er zelf met wat blauwe plekken vanaf. De auto is door een bergingsbedrijf afgevoerd.

Groningen: aanhoudingen voor bedreiging
Twee Stadjers (20 en 35) zijn zondagavond aangehouden voor bedreiging. De 35-jarige man had de ander bij diens woning aan de Boraxstraat in Groningen bedreigd, waarop de ander hem met een knuppel te lijf wou gaan. Toen de politie, die inmiddels ter plaatse was, hem dat uit zijn hoofd wilde praten, stelde hij zich agressief op naar de politiemensen, waarop pepperspray in zijn gezicht werd gespoten. Hij liet de knuppel vervolgens vallen, waarna zijn belager deze oppakte en hem daarmee te lijf wilde gaan. Hij kreeg vervolgens dezelfde behandeling van de politie. Beide mannen zijn voor verhoor overgebracht naar het politiebureau waar ze beiden aangifte hebben gedaan van bedreiging en een verklaring hebben afgelegd als verdachte van hetzelfde feit. Het incident kwam vermoedelijk voort uit een geldkwestie. Ze zijn na verhoor weer op vrije voeten gesteld.

Groningen: inbreker bouwterrein aangehouden
Een 30-jarige Stadjer is zondagnacht aangehouden voor diefstal van gereedschappen van een bouwterrein aan de Hereweg in groningen. De man was daar aangetroffen door beveiligingsmensen, die hem overleverden aan de politie. Bij controle bleek dat hij een hoeveelheid handgereedschap bij zich had. Hij had dit uit een gereedschapskist gehaald die in één van de in aanbouw zijnde woningen stond. Hij is voor nader onderzoek meegenomen naar het politiebureau.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 0900 - 8844 (30 c/m)

Deel: ' Politieberichten Groningen '