Postbus 4240 · Hollands Midden
Afkomstig van: Jaap Nelemans
Datum: 29 maart 2000
Brugwachter mishandeld Leiden
Om een schip door te laten wilde de brugwachter van de Wilhelminabrug (brug in de Hoge Rijndijk over het Rijn- en Schekanaal) dinsdag 28 maart rond 15:45 uur de brug openen. Hij zette de verkeerslichten op rood en liet de slagbomen zakken. Hierbij kwam een fietser tussen de twee slagbomen terecht zodat hij met zijn fiets onder de tweede slagboom door moest. De fietser liet blijken het er niet mee eens te zijn en ging naar het brugwachtershuisje. De woordenwisseling met de brugwachter; een 51-jarige man uit Rijnwoude, liep uit op een schermutseling waarbij de fietser; een 15-jarige jongen uit Leiden, de brugwachter sloeg met een stuk stalen pijp. Een passerende automobilist heeft de twee gescheiden en de politie gewaarschuwd. De jongen is aangehouden.
Nieuwe aanpak geluidsoverlast woningen door politie Leiden/Voorschoten
De politie van het district Leiden/Voorschoten gaat per 1april a.s. op een geheel nieuwe wijze om met meldingen van geluidsoverlast woningen. Per jaar komen er ongeveer 1800 meldingen van geluidsoverlast woningen binnen bij de politie. Het doel van deze nieuwe aanpak is het aantal gevallen te beperken (20% in 2000 ten opzichte van 1999) en eenduidigheid in de aanpak te bewerkstelligen. De politie zal gaan werken met het zogenoemde gele en rode kaartensysteem.
Bij een eerste klacht zal een waarschuwing gegeven worden door middel van het daadwerkelijk uitreiken van een gele kaart. Bij een tweede klacht binnen een half jaar wordt een rode kaart en een politietransactie uitgereikt van ƒ 150,--. Bij een derde klacht binnen een half jaar na het uitreiken van de rode kaart, wordt proces verbaal opgemaakt, en wordt de versterker inbeslaggenomen. Met het Openbaar Ministerie (OM) is overeengekomen dat de politietransactie een bedrag van ƒ 500,-- zal zijn. De versterker zal verbeurd worden verklaard. Bij een vierde klacht binnen de termijn waarin de rode kaart nog steeds geldig is, wordt wederom proces verbaal opgemaakt, en wordt alle apparatuur inbeslaggenomen. Het OM zal vervolgens de veroorzaker dagvaarden en alle inbeslaggenomen goederen verbeurd verklaren.
Brand in schoenenwinkel Oegstgeest
Op dinsdag 28 maart omstreeks 07.30 uur heeft in een schoenenwinkel aan de De Kempenaerstraat een brand gewoed. De brand begon op de eerste etage van de zaak, deze sloeg later over naar de bovenste verdieping. De De Kempenaerstraat is enige tijd afgezet geweest. De oorzaak van de brand is nog niet bekend. De politie stelt een onderzoek in.
Parkeercontrole Oegstgeest
De politie heeft op dinsdag 28 maart omstreeks 10.00 uur parkeercontroles uitgevoerd. Er werd gecontroleerd op diverse overtredingen. Op de Korenbloemlaan waren er drie overtreders, op de Papaverlaan ging er één automobilist op de bon, één overtreder op de Floralaan voor het niet zichtbaar aanbrengen van een parkeerschijf, op de Lange Voort zijn vijf automobilisten op de bon gegaan en op de Irislaan noteerde de politie zeven overtreders.
Verkeersongeval met letsel Leiden
Een 74-jarige voetganger uit Leiden heeft op dinsdag 28 maart omstreeks 09.25 uur letsel aan een knie opgelopen toen hij werd aangereden door een 59-jarige automobilist uit zijn woonplaats. De automobilist reed achteruit op de Suringarstraat en zag daarbij de overstekende voetganger over het hoofd. De automobilist reed tegen de voetganger, waardoor deze ten val kwam. De automobilist had echter de aanrijding nog niet in de gaten, en reed vervolgens over een knie van de voetganger. De voetganger liep diverse bloeduitstortingen aan de knie op, maar hoefde niet te worden overgebracht naar het ziekenhuis. Hij is door ambulancepersoneel onderzocht en vervolgens naar zijn huisarts gebracht.
Brand Voorschoten
Een bewoner van de Erasmusstraat in Voorschoten rook woensdag 29 maart omstreeks 02:45 uur een brandlucht en waarschuwde de brandweer. Er bleek brand te zijn in een schuurtje. De bewoner van de betreffende woning heeft pogingen ondernomen zelf de brand te blussen maar tevergeefs. De brandweer Voorschoten heeft uiteindelijk de vlammen bedwongen. Bij zijn bluspogingen heeft de 50-jarige bewoner brandwonden in het gezicht opgelopen. Zowel hij, als zijn partner; een 50-jarige vrouw, hebben rook binnen gekregen. Zij zijn met de ambulance naar het Rijnland ziekenhuis in Leiderdorp gebracht. Het schuurtje is uitgebrand. Ook de woning waaraan het schuurtje was vastgebouwd liep schade op. Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend.
Onder invloed Hillegom
Woensdagmorgen 29 maart rond 03.30 uur hield de politie op de Albert Verweylaan een 30-jarige automobilist uit Hillegom aan die met te veel drank op toch achter het stuur was gekropen. Een ademanalyse kwam tot een promillage van 1.60.
Onder invloed Reeuwijk
Op woensdag 29 maart rond 04.00 uur hield de politie op de Zuidbaan van de Rijksweg A12 een 32-jarige automobilist uit Zeist aan die te diep in het glaasje had gekeken. Na controle kwam hij tot een promillage van 1.72. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt.
Inbrekers overlopen Nieuwerkerk a/d IJssel
Dinsdagavond 28 maart rond 21.30 uur overliep een bewoner bij zijn thuiskomst aan de Lelieveld vier mannen die bezig waren in te breken. Een slotplaat van de achterdeur was al verbroken. Bij het zien van de bewoner gingen de vier mannen er vandoor. Op een parkeerplaats van het Anjerveld stapten ze in een grijze auto en gingen er van tussen. De mannen waren gekleed in lange jassen en hadden vermoedelijk allen en snor.
Onder invloed Ouderkerk a/d IJssel
Op dinsdagavond 28 maart rond 23.00 uur onstond op de IJsseldijk Noord een lichte aanrijding tussen twee auto's. Een 34-jarige automobilist uit Ouderkerk a/d IJssel raakte met zijn auto tijdens het passeren de buitenspiegel van een automobilist uit Waddinxveen. De terplaatste geroepen politie constateerde bij de Ouderkerker drankgebruik. Een ademanalyse wees een promillage van 1.72. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt.
Inbraak woning Berkenwoude
In de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 maart werd ingebroken in een woning aan de Groene Zoom. De inbrekers forceerden een deurslot om in de woning te komen. Uit de woning worden ondermeer fotocamera's, geld, bankpasjes en een muntenverzameling vermist.
Diefstal uit woning Gouda
Een 46-jarige vrouw heeft aangifte gedaan van diefstal uit haar woning aan de Keizerstraat. De inbraak werd gepleegd op dinsdag 28 maart tussen 05.00 uur en 05.30 uur. De insluiper(s) wist(en) zich toegang te verschaffen via het dakterras. Weggenomen is een portemonnee met diverse passen.
Het Bureau Communicatie is van 10.30 tot 12.30 uur in werkoverleg. Buiten deze tijden kunt u met vragen over bovenstaande politieberichten contact opnemen met de persdienst van Bureau Communicatie van Politie Hollands Midden Jaap Nelemans (071) 54 59 801.

Deel: ' Politieberichten Hollands Midden - 7268 '