Hollands Midden
Afkomstig van: Sandra Slaghekke
Datum: 4 februari 2000
Autobrand Lisse
Donderdagmiddag 3 februari werd rond 17:00 uur aan een 29-jarige bewoner van het Jacob van Ruijsdaelplein door buurtbewoners gemeld dat zijn auto in brand stond. Een half uurtje eerder had de man zijn auto geparkeerd. De brandweer was al gewaarschuwd en heeft de vlammen gedoofd. Aan de voorzijde was de auto verwoest. Door een bergingsbedrijf is het voertuig afgesleept. Vermoedelijk is de oorzaak van de brand van technische aard; bijvoorbeeld kortsluiting of een lekke leiding.

Twee verdachten vernielingen auto's aangehouden Oegstgeest Donderdagmiddag 3 februari hebben twee jongens van 15 en 16 jaar, beiden uit Oegstgeest, zich gemeld bij de politie. Ze zeiden betrokken te zijn geweest bij de vernieling van een 50-tal auto's in de nacht van 29 op 30 januari in het centrum van Oegstgeest. Het onderzoek van de politie wees ook al in de richting van de twee jongens. Ze zijn in verzekering gesteld en hebben inmiddels een aantal vernielingen bekend. Vandaag worden ze verder gehoord.

Parkeercontrole Hazerswoude-Rijndijk
Donderdagmiddag heeft de politie bij parkeercontroles in Hazerswoude-Rijndijk en Koudekerk bonnen geschreven. Er werd drie keer bekeurd voor het parkeren op het trottoir. Een bestuurder die zijn auto midden voor de afzetting van de markt achterliet, kreeg een boete van ƒ 140,-.

Diefstal Leiden
Een garage aan de Hoge Rijndijk in Leiden, is dinsdagavond, 2 februari rond half twaalf, het doelwit geworden van een inbreker. Door een raam te forceren is de inbreker de garage binnengekomen en heeft onder andere geld meegenomen. De politie vraagt eventuele getuigen zich te melden bij de politie in Leiden, 071-5258888.

Jeugdige verdachte voorgeleid Voorschoten
Op 1 februari heeft de politie een 15-jarige jongen aangehouden op verdenking van een brutale diefstal uit verzorgingstehuis 'Huis ter Does' 23 januari jl. Dezelfde jongen wordt verdacht van nog een diefstal die een dag eerder op de Nassaukade in Voorschoten gepleegd werd. Ook hier was hij in gezelschap van nog een jongen en deed hij zich voor als collectant. De portemonnee van de bewoonster werd gestolen. De 15-jarige jongen wordt vandaag voorgeleid voor de jeugdofficier van Justitie. Een andere 15-jarige jongen die ook op 1 februari werd aangehouden, werd niet door getuigen herkend en is in vrijheid gesteld.

Aangehouden Leiden
Vrijdag 4 februari tegen 01:00 uur is op de Jan van Houtkade een 38-jarige man uit Katwijk aangehouden. Agenten zagen de man zijn auto half op de stoep, half op het fietspad parkeren. Toen zij hem verzochten een parkeervak te gebruiken begon de man te schelden. De agenten vermoedden alcoholgebruik en lieten de Katwijker blazen. Hij bleek inderdaad onder invloed van alcohol; 530 microgram ofwel ruim 1,00 promille. De man is vervolgens aangehouden voor beledigen en rijden onder invloed.

Woninginbraak Voorschoten
In de nacht van donderdag 3 op vrijdag 4 februari is ingebroken in een woning aan het Buizerderf. De achterdeur werd geforceerd. Uit de woning werden de telefoon en betaalmiddelen gestolen. In Voorschoten werd vannacht ook aan de Professor Zernikelaan, de Koolmeeslaan en de Zwaluwweg gepoogd in te breken. Op de Zernikelaan zag een buurman omstreeks 22.15 uur twee jongens in de achtertuin van de buren. Toen hij ze aanriep, renden ze weg. Ook in op de Zwaluwweg zijn twee daders gezien. De bewoner hoorde rond 02:30 uur gestommel buiten. Beneden gekomen zag hij twee mannen die aan zijn achterdeur rommelden. De daders waren donker gekleed, maar een goed signalement ontbreekt. Wanneer mensen informatie hebben die voor de politie van belang kan zijn, wordt hen verzocht te bellen met het politiebureau in Voorschoten. Het telefoonnummer is (071) 52 58 500.

Verkeersongeval Nieuwerkerk a/d IJssel
Donderdagmorgen 3 februari heeft een 17-jarige bromfietser uit Gouda een hersenschudding opgelopen bij een verkeersongeval op de Hoofdweg Zuid. Hij wilde linksaf een inrit inslaan en gaf daarbij een tegemoetkomende auto geen voorrang. De Gouwenaar is voor controle overgebracht naar het Bleulandziekenhuis .

Tasjesroof Gouda
Woensdagavond 2 februari, omstreeks 22.15 uur, is een 40-jarige vrouw uit Utrecht beroofd van haar tas op de Vredebest. Een onbekende jongen gaf haar een duw waardoor ze met haar knieën op straat terecht kwam. Een andere jongen trok vervolgens haar tas van haar schouder. Daarna zag de vrouw ze met een derde jongen richting het Crabethpark lopen. De vrouw heeft donderdagmiddag aangifte gedaan. De politie stelt een onderzoek in.

Aanhouding verdachten winkeldiefstal Gouda
De politie heeft donderdagmiddag 3 februari een 33-jarige man uit Rotterdam en een 27-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats aangehouden op verdenking van het stelen van een mobiele telefoon uit een winkel aan de Markt. De politie heeft samen met de filiaalhouder de omgeving afgezocht en zag beide mannen lopen op de Naaierstraat. Bij fouillering bleek de 27-jarige man 4 parfumtesters op zak te hebben. Hij bekende deze te hebben ontvreemd. Ook bleek hij nog een boete van tweehonderd gulden te hebben openstaan. Hij heeft de boete betaald. Om te onderzoeken of de man legaal in Nederland verblijft, is hij ingesloten. De man uit Rotterdam ontkende elke betrokkenheid bij de diefstal en is donderdagavond op vrije voeten gesteld.

Aanhouding verdachte klap Stolwijk
De politie heeft donderdagavond 3 februari een 16-jarige inwoner van Stolwijk gehoord omdat een getuige hem herkend had als diegene die dinsdag 1 februari een 13-jarige fietser uit Bergambacht op de Goudseweg een klap had gegeven. De Stolwijker bekende en zei spijt te hebben van zijn daad. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

Controle blauwe zone Schoonhoven
De politie heeft donderdag 3 februari een parkeercontrole gehouden op de Kerkstraat en de Haven. Er zijn 11 bekeuringen uitgeschreven. Negenmaal was er geen gebruik gemaakt van de parkeerschijf en driemaal stond men langer geparkeerd dan de toegestane tijd. De hoogst uitgeschreven boete was negentig gulden.

Rijden onder invloed Lekkerkerk/Schoonhoven
De politie heeft in de nacht van donderdag 3 op vrijdag 4 februari tijdens een surveillance een 29-jarige automobilist uit Lekkerkerk aangehouden op verdenking van rijden onder invloed. Toen de man de politie zag, gaf hij gas en reed snel de Burgemeester Roosstraat in. Na een korte achtervolging, bracht de bestuurder zijn auto tot stilstand. Toen hij uitstapte, zag de politie een houten wapenstok in de auto liggen. Deze is inbeslaggenomen. Tijdens de ademanalysetest had hij een ademalcoholgehalte van 785. Zijn rijbewijs is ingenomen en tegen de man is proces-verbaal opgemaakt voor rijden onder invloed en overtreding van de wet wapens en munitie. Diezelfde nacht kwam de politie op de Provinciale Weg een auto tegen die er ook vandoor ging zo gauw 21-jarige bestuurder uit Schoonhoven de politie in de gaten kreeg. Na een korte zoektocht zag de politie dat de bestuurder de auto parkeerde aan het Madame Curiehof. Hij is aangehouden en overgebracht naar het bureau voor een ademanalysetest. Hij bleek een ademalcoholgehalte van 625 te hebben. Daarop is zijn rijbewijs ingevorderd en proces-verbaal opgemaakt.

Deel: ' Politieberichten Hollands Midden - 7616 '