Politie Midden- en West Brabant

Auteur: Jeroen Steenmeijer

Teams Werkendam - Woudrichem
Vernieling van vissteiger
Een 10 meter lange houten vissteiger, die in het water lag van de Bakkerskil aan de Heijmansgatweg te Nieuwendijk, is door vandalen gesloopt.
Hieraan moet nogal wat kracht aan te pas zijn gekomen aangezien deze steiger gedeeltelijk in het asfalt vastzat.

Vijf woningen inbraken in Veen en Wijk en Aalburg In woningen aan de Bagijnhof en de van der Loostraat te Veen en in woningen in de Anjelierstraat, de Maasdijk en de Violierstraat te Wijk en Aalburg is ingebroken. Dit gebeurde in de nacht van donderdag 6 juni 2002. Door gaatjes te boren in de raamkozijnen kon men in de woningen komen. Door het gaatje steekt men dan een ijzerdraadje of ander hulpmiddel om de raamgrendel te openen. Ontvreemd werden diverse bankpasjes en geldbedragen. Ook namen de dieven een personenauto Mercedes CLK mee.

Team Loon op Zand
Milieudelict in Kaatsheuvel
Tegen een bedrijf aan de Julianastraat te Kaatsheuvel is op woensdag 5 juni een proces-verbaal opgemaakt ter zake overtreding van de Wet Bodembescherming. Op het bedrijf stonden zowel binnen als buiten een groot aantal vaten met afgewerkte olie. Genoemde vaten dienen op vloeistofdichte tegelvloer te zijn opgeslagen hetgeen niet het geval was. Bij morsen of regen bestond het gevaar dat er olie in de bodem terecht zou komen. Dit levert het bedrijf een milieuovertreding op.

Gewapende overval op supermarkt in Kaatsheuvel
Op woensdag 6 juni 2002 rond 18.00 uur werd een supermarkt aan Peperstraat in Kaatsheuvel overvallen. De politie bevond zich op dat moment bij toeval op enkele honderden meters afstand van deze winkel. Hoewel de politie de dader even in het zicht heeft gehad, is het (nog) niet gelukt
om de man te arresten. Tegen sluitingstijd kwam de nog onbekende man de winkel binnen en bedreigde een verkoopster van het filiaal met een mes. Onder bedreiging van het mes moest het aanwezige personeel het geld uit de kassa afgeven aan de man. De man is er op een fiets vandoor gegaan. Gezien de werkwijze en het signalement van de dader is er een mogelijk verband met een overvalpoging in Sprang-Capelle eerder die middag.

Team Waalwijk
Gewapende overval in Sprang-Capelle
Op woensdag 6 juni 2002 vond rond 14.30 uur een gewapende overval plaats op een winkelfiliaal aan het Raadhuisplein in Sprang-Capelle. Een nog onbekende man betrad de winkel en bedreigde drie winkelmedewerkers. Hij bedreigde hen met een mes en eiste geld. Het personeel kon echter wegvluchten en de dader verliet zonder buit de winkel. De man ging er op een damesfiets vandoor. Hij is bij zijn vlucht nog even achtervolgd door een aantal omstanders. Het lukte de dader om te ontkomen. Gezien de werkwijze en het signalement van de dader ziet de politie een verband met een overval in Kaatsheuvel later op de middag. Het onderzoek naar beide overvallen wordt uitgevoerd door het Districtelijk Criminaliteits Team van het politiedistrict Oosterhout.

Aantreffen gestolen personenauto
Parkeerwachters van de gemeente Waalwijk vonden op woensdagmiddag 5 juni, een gestolen auto. De auto werd aangetroffen op een parkeerterrein aan de Taxandriaweg te Waalwijk. De auto van het merk Mercedes was op 4 juni te Rotterdam te zijn ontvreemd. De politie heeft de rechtmatige eigenaar in kennis gesteld.

Winkeldiefstal
Een 19-jarige inwoonster uit Kaatsheuvel werd op woensdagmiddag 5 juni betrapt op het plegen van winkeldiefstal. De vrouw had uit een winkel aan de Andoornstraat te Waalwijk een zak zoutjes meegenomen zonder te betalen. De vrouw is na verhoor heengezonden en kreeg een dagvaarding mee naar huis.

Vitrinekast opengebroken
Uit een vitrinekast van een winkel aan De Els te Waalwijk zijn op woensdagmiddag drie mobiele telefoons gestolen. De diefstal is waarschijnlijk gepleegd door twee mannen van rond de 18 a 24 jaar. Verdere gegevens van de mannen ontbreken. Terwijl een dader de verkoopster aan de praat hield, sloeg de ander zijn slag. Hij forceerde het slot van de vitrinekast en stal de 3 gsms.

Rijbewijs ingevorderd bij verkeerscontrole
De politie van Waalwijk hier op woensdagochtend 5 juni 2002 een verkeerscontrole op het Westeinde te Waalwijk. Hierbij zijn 4 automobilisten bekeurd voor het overschrijden van de maximum toegestane snelheid. De hoogste gemeten snelheid bedroeg 140 km/u daar waar 80 km/u is toegestaan. Van deze bestuurder, een 20 jarige inwoner uit Sprang-Capelle, is het rijbewijs ingevorderd. Ook is er een bromfiets uit het verkeer genomen voor technisch-onderzoek. De bromfiets is vermoedelijk opgevoerd.

team Geertruidenberg-Drimmelen
Inbraken in boten te Raamsdonksveer
Tussen dinsdag 4 juni 15.30 uur en woensdag 5 juni 16.30 uur werd er ingebroken in een tweetal boten De boten lagen afgemeerd in de jachthaven van WSV Zuidergat aan de Theo van Delftstraat te Raamsdonksveer. Om in de boten te komen werd een luik dat toegang geeft tot de kajuit geforceerd. Uit de boten werden diverse goederen gestolen.

Zakkenrollerij te Made
Op woensdag 5 juni omstreeks 16.40 uur werd bij een 61 jarige vrouw uit Geertruidenberg, terwijl zij bij een bedrijf aan de Stationsstraat in Made aan het winkelen was, haar portemonnee met inhoud uit haar tas gestolen.

Brand in kiosk te Terheijden
Op donderdag 6 juni omstreeks 06.50 uur stond de kiosk, die op de Markstraat in Terheijden staat in brand. De brand werd door de brandweer geblust. De schade bleef beperkt tot hevige roetschade omdat het ontstane vuur door zuurstof gebrek uit zichzelf is gedoofd. Het exacte schadebedrag is onbekend. De politie sluit brandstichting niet uit en stelt daarom een onderzoek in.

team Oosterhout
Inbraak in Oosterhoutse garage/berging
In de nacht van 6 juni is er ingebroken in de garage/berging van een woning aan de Jan Luijkenstraat te Oosterhout. Om binnen te komen werd het slot van de deur opengebroken. Uit de garage/berging werden een afgesloten blauwe bromfiets, merk Puch, een zwarte mountainbike en een kleurentelevisie gestolen.

Twee bedrijfsinbraken in Oosterhout
Tussen woensdag 5 juni 18:30 uur en donderdag 6 juni 08:30 uur werd er ingebroken in een winkel aan de Tempelierstraat in Oosterhout. Om in de winkel te komen werd de lichtkoepel geforceerd. Uit de winkel werden een grote hoeveelheid visspullen en enkele konijnen met kooi weggenomen.
Ook in een bedrijf aan de Meerstoel te Oosterhout werd in de nacht van donderdag 6 juni omstreeks 02.00 uur ingebroken. Om in het bedrijf te komen werd een gat in het dak gemaakt. Doordat het luide alarm afging is men gestoord. Er wordt niets vermist.

Deel: ' Politieberichten Midden- en West Brabant 06-06-2002 '