Politiebericht

Woensdag, 22 december 1999

Dagelijkse persberichten districten Noord, Midden, Oost en West

Delfzijl: Illegaal vuurwerk
In Delfzijl heeft de politie gisteravond vijf mannen in de leeftijd van 27 tot 55 jaar uit Delfzijl, Assen en Groningen aangehouden wegens de illegale handel in vuurwerk. Vier verdachten zaten in een bestelauto die op de Hogelandsterweg in Delfzijl werd gecontroleerd door de politie. In de bus trof de politie vervoersbonnen aan die duidden op het transport van vuurwerk. Bij onderzoek bleek dat met de bus een lading vuurwerk was afgeleverd bij een woning aan de Molenstraat in Delfzijl. In die woning werd door de politie in bijna 1400 kg knal- en siervuurwerk aangetroffen, verpakt in 70 dozen. De 27-jarige bewoner van het pand is vervolgens ook aangehouden. Het vuurwerk is door de politie in beslag genomen. De verdachten zijn voor nader onderzoek en verhoor ingesloten.

Delfzijl: Man dreigt met voorhamer
Een 40-jarige man uit Delfzijl is gisteravond door de politie aangehouden in de Aldebaranstraat in Delfzijl. De man had tijdens een ruzie zijn echtgenote geslagen en dreigde met een voorhamer de ruiten van de woning in te slaan. Bij de komst van de politie bedreigde de man de betrokken politiemensen met de hamer, maar kon korte tijd later worden overmeesterd. Hij is naar het politiebureau gebracht en ingesloten voor verhoor.

Grijpskerk: Carbidschieters
Aan de Sportlaan in Grijpkskerk heeft de politie gisteravond drie jongens in de leeftijd van 14 en 15 jaar aangehouden wegens het afsteken van carbidbussen. De politie kreeg van omwonenden klachten over het afsteken van vuurwerk. Bij de komst van de politie renden de drie knapen weg met achterlating van de door hen gebruikte carbidbussen. Ook hun fietsen lieten ze achter. Toen ze die later op wilden halen werden ze alsnog aangehouden. Na verhoor op het politiebureau zijn de knapen in overleg met de ouders heengezonden. Ze worden aangemeld bij het HALT-bureau.

Tolbert: Inbraak bij werkvoorzieningschap
In het afgelopen weekend is ingebroken in een bedrijfspand van een werkvoorzieningschap aan de Feithsweg in Tolbert. De inbrekers kwamen het pand binnen door het openbreken van een dakraam. Uit het bedrijf werden 11 nieuwe computers met monitor en andere toebehoren gestolen. Het werkvoorzieningschap deed gisteren aangifte bij de politie. Er wordt een nader onderzoek ingesteld door de politie.

Zuidhorn: Snelheidscontrole bij wegwerkzaamheden Naar aanleiding van klachten van wegwerkers heeft de politie gistermiddag een snelheidscontrole gehouden bij wegwerkzaamheden op de Rijksstraatweg in Zuidhorn. In verband met die werkzaamheden is een tijdelijke maximumsnelheid van 30 km per uur ingesteld. Tussen 14.00 uur en 15.00 uur werd tegen 32 bestuurders proces-verbaal opgemaakt wegens het overschrijden van de tijdelijke maximumsnelheid. De hoogst gemeten snelheid bedroeg 73 km per uur.

Muntendam: Automobilist onder invloed
Aan Het Loeg in Muntendam heeft de politie vannacht een 36-jarige man uit Veendam aangehouden wegens rijden onder invloed. De man reed in een auto en bleek bij een routinecontrole door de politie teveel te hebben gedronken. Bij de ademanalyse werd 1.0 promille alcohol gemeten. Onderzoek door politie wees tevens uit dat de auto van de man niet verzekerd is en dat hij ook niet in het bezit is van een rijbewijs. De man is na verhoor met een geldboete van 900 gulden en een dagvaarding heengezonden. Tegen hem wordt ook proces-verbaal opgemaakt wegens onverzekerd rijden en rijden zonder rijbewijs. Zijn auto is in beslag genomen.

Veendam: Bromfietsster gewond bij ongeval
Een 62-jarige vrouw uit Veendam is gistermiddag gewond geraakt bij een verkeersongeval aan de Bocht Oosterdiep in Veendam. De vrouw reed op haar brommer in de richting van Wildervank. Ter hoogte van de Kerkstraat stopte de vrouw voor een rood verkeerslicht. Naast haar stond, eveneens voor het roden verkeerslicht, een personenauto met aanhangwagen, bestuurd door een 45-jarige man uit Veendam. Bij groen licht reden beide bestuurders weg. Daarbij werd de vrouw geraakt door de auto met aanhangwagen, waardoor zij kwam te vallen. Ze liep hoofd en armletsel op en moest door ambulancepersoneel worden behandeld. De bestuurder van de auto reed na het ongeval door. Enige tijd later werd zijn wagen aangetroffen bij de vuilstortplaats. De man is aangehouden en naar het politiebureau gebracht. Na verhoor is hij heengezonden. Hij bleek van het ongeval niets gemerkt te hebben.

Hoogezand: Kind valt in mes
Een 9-jarig jongentje uit Hoogezand is gistermiddag gewond geraakt tijdens het spelen zijn ouderlijke woning aan de De Genestetlaan in Hoogezand. Het kind stoeide met zijn zusje en kwam daarbij te vallen op de openstaande klep van de afwasmachine, die zijn moeder op dat moment leegruimde. Het kind viel op een bestekbakje waarin een mes stond. Tengevolge daarvan bekwam hij een slagaardelijke bloeding in een van zijn benen. Hij moest voor behandeling naar een ziekenhuis worden gebracht.

Voor nadere informatie, via bureau Voorlichting, tel. 050 599 5010

Deel: ' Politieberichten provincie Groningen '