Politie Gelderland-Midden

Rivierenland

Andelst, 12 auto's in vlammen op bij bedrijfsbrand Publicatiedatum: 26-02-2003

Bij een brand in een autobedrijf in Andelst zijn afgelopen nacht 12 auto's in vlammen opgegaan. De brand brak rond vijf uur 's nachts uit. Bij de komst van de politie bleken er op het afgesloten terrein van het bedrijf zeker acht auto's uit de bedrijfsvoorraad in brand te staan. Ook een viertal auto's van klanten stonden in brand. De brandweer kon niet voorkomen dat alle twaalf auto's in vlammen opgingen. Oorzaak van de brand is nog onbekend en wordt nader onderzocht, brandstichting wordt daarbij niet uitgesloten.

---

Huissen, vechtpartij in de kiem gesmoord
Publicatiedatum: 26-02-2003

Met de aanhouding van vier jongeren heeft de politie gisteren een grote vechtpartij op een school in Huissen in de kiem weten te smoren. De politie had informatie gekregen dat er op de school een vechtpartij zou gaan plaatsvinden tussen enkele rivaliserende groepen jongeren. Enkele agenten in burger hielden zich naar aanleiding van de informatie gisteren op in de omgeving van de school en zagen op een gegeven moment dat zich een grote groep gevormd had rondom enkele vechtende jongeren. De vechtenden werden door de agenten uit elkaar gehaald. Drie van hen, een 13-jarige jongen uit Bemmel, een 14-jarige uit Angeren en een 14 jarige uit Bemmel werden aangehouden in verband met openlijke geweldpleging. Een vierde verdachte, een 18-jarige jongen uit Huissen, werd daarbij tevens aangehouden omdat hij zich niet op de vordering van de agenten wilde verwijderen. De Huissenaar verzette zich bij zijn aanhouding door te schoppen en te slaan naar de agenten. Hij werd later na verhoor in overleg met justitie weer heengezonden met een boete van 630 euro. Bij het niet betalen daarvan moet hij zich bij de rechter verantwoorden. De 14-jarige verdachte uit Bemmel is inmiddels ook na verhoor weer heengezonden, de overige twee zitten nog vast.

Duiven, insluipers overlopen
Publicatiedatum: 26-02-2003

Een 34-jarige Duivenaar heeft dinsdagavond (tegen 20.45 uur) twee insluipers uit zijn schuur aan de Weidekervel gejaagd. De man dacht dat er iets vreemds gebeurde in de schuur, waarvan de toegangsdeur niet was afgesloten. Hij besloot een kijkje te nemen en zag daarbij een vreemd persoon in de schuur. Deze man was echter niet alleen. Na een korte worsteling wisten de twee verdachten te ontsnappen. Het is nog niet bekend of het duo iets uit de schuur heeft meegenomen.

---

Scherpenzeel, vuurspuwer (14) "spuwt" klimplant in brand Publicatiedatum: 26-02-2003

Bij een winkel aan de Dorpsstraat heeft een 14-jarige jongen uit Scherpenzeel dinsdagavond (rond 20.00 uur) een klimplant in brand gestoken. Dit deed hij in het bijzijn van drie vriendjes (14, 15 en 16 jaar oud, eveneens woonachtig in Scherpenzeel). De jongens hadden lampolie gekocht en twee van hen probeerden daarmee vuur te spuwen. De 14-jarige jongen spuwde in de richting van de winkel, waarbij de zogeheten Blauwe Regen vlam vatte. De vier jongens zetten het vervolgens op een lopen. Drie van hen konden door een getuige worden achterhaald. De 14-jarige vuurspuwer werd even later thuis aangetroffen. Een buurman heeft de brandende plant geblust.

---

Nijkerk, rijverbod van vijf uur
Publicatiedatum: 26-02-2003

Erg langzaam reed een 47-jarige Amersfoortse automobiliste woensdagnacht (rond 00.30 uur) over de Barneveldseweg. Agenten hebben hierop de vrouw haar auto aan de kant laten zetten in de Van Zuijlenstraat. Haar werd een blaastest afgenomen. Zij blies een F; bij de ademanalyse op het bureau in Nijkerk blies de vrouw 495 ug/l (ongeveer 1,10 promille). De Amersfoortse bestuurster kreeg voor het rijden onder invloed een proces-verbaal en een rijverbod van vijf uur.

Barneveld/Terschuur/Voorthuizen, inbraken
Publicatiedatum: 26-02-2003

Inbrekers zijn de afgelopen dagen actief geweest in Barneveld, Terschuur en Voorthuizen.
In Barneveld werd ingebroken in een school (die dicht was vanwege de vakantie; het tijdstip van de inbraak is derhalve niet bekend). Onbekend is nog of hier iets is meegenomen. In dezelfde plaats werd uit een gebouw aan de Brouwerstraat een geldkistje gestolen. Deze diefstal heeft waarschijnlijk dinsdag rond 15.30 uur plaatsgevonden. In een bedrijf aan de Hoevelakenseweg in Terschuur is het inbrekersgilde tussen maandag 24 februari 19.00 uur en dinsdag 25 februari 07.15 uur geweest. Uit dit gebouw werd een beker met daarin wat muntgeld gestolen.
Aan de Apeldoornsestraat in Voorthuizen staat een stacaravan. Inbrekers hebben daar dinsdag (tussen 04.15 en 09.55 uur) een ruit geforceerd om binnen te komen. De daders zijn er vandoor gegaan met medeneming van onder meer een video- en een stereo-installatie.

Deel: ' Politieberichten regio Gelderland-Midden 26-02-2003 '