Politiebericht

Zondagochtend 4 juli 1999

Dagelijkse berichten districten West, Noord, Midden en Oost

Zevenhuizen: snelheidcontrole
Op de Oudestreek te Zevenhuizen werd zaterdag een snelheidscontrole gehouden. In totaal werden 348 voertuigen gecontroleerd. Er werden 25 bestuurders bekeurd. De hoogste snelheid bedroeg 117 km per uur. Op de A7 ter hoogte van Marum werd een 36-jarige man uit Noordwijk aangehouden. De man reed met zijn auto met een gemiddelde snelheid van 179 km per uur. Meerdere keren bedroeg de snelheid bij na 200 km per uur. De bestuurder kon zijn rijbewijs inleveren.

Grijpskerk: Ongeval met alcohol
Op de Friesestraatweg te Grijpskerk veroorzaakte een 52-jarige vrouw uit Stroobos een aanrijding met een 24-jarige automobilist uit Uithuizen. De vrouw sloeg links af zonder te letten op achteropkomend verkeer. Bij onderzoek bleek de Stroobosse alcohol te hebben gedronken. Controle gaf een promillage van ruim 1.5 promille aan. Haar rijbewijs werd ingenomen.

Leek: Vernielingen
Afgelopen nacht werden drie mannen van 20 en 22 jaar uit Groningen en 20 jaar uit Leek aangehouden in het centrum van Leek. De heren hadden zich schuldig gemaakt aan vernielingen van bomen en verkeersborden op de Lindensteinlaan. Na verhoor aan het bureau en een proces verbaal werden ze heengezonden.

Delfzijl: beroving
Een 64-jarige man uit Delfzijl werd zaterdagavond op het Baaisterhoofd beroofd van zijn portemonnee. De man werd plotseling met zijn fiets tot stoppen gedwongen door een ongeveer 20-jarige man. Deze verdachte bedreigde het slachtoffer met een mes en stak daarmee in de arm van het slachtoffer. Nadat de Delfzijlster zijn portemonnee met enkele tientjes had afgegeven vertrok de verdachte. Het slachtoffer liep snijwonden aan zijn arm op.

Wagenborgen: alcohol gebruik
Op de Hoofdweg te Wagenborgen werden afgelopen nacht twee bestuurders bekeurd in verband met alcohol gebruik. Een 16-jarige bromfietser uit Delfzijl bleek bij de controle ruim 1 promille alcohol in zijn bloed te hebben. Een 27-jarige automobilist uit Hoogezand had ruim 1.5 promille in zijn bloed. Deze automobilist bleek bovendien geen rijbewijs te hebben, terwijl zijn voertuig niet was gekeurd en verzekerd. Op de Farmsumerweg te Appingedam werd een 18-jarige bromfietser uit die plaats eveneens aangehouden voor het rijden onder invloed. Hij kreeg een boete voor 1 promille alcohol in zijn bloed.

Ten Boer: stockcar ongeval
Bij stockcar races op de Boersterweg te Ten Boer raakten zaterdagmiddag twee mensen gewond. Een 38-jarige deelnemer uit St.Annaparochie aan de race kwam in een slip terecht en vloog uit de bocht. Hierbij schepte hij een 18-jarige baancommissaris uit Roodeschool, die onder de auto terechtkwam. Beiden werden met ernstig letsel naar het ziekenhuis in Groningen gebracht.

Meedhuizen: ongeval met twee gewonden
Op de Ideweersterweg botste een 57-jarige man uit Termunterzijl tegen de auto van een 28-jarige inwoonster van Meedhuizen. De Termunter verleende op de kruising met de Westerlaan geen voorrang aan de automobiliste uit Meedhuizen. Uiteindelijk kwam de auto van de veroorzaker tot stilstand tegen een voor de kruising stilstaande auto van een inwoner van Haulerwijk. De eerst genoemde bestuurders en een passagier uit de derde auto moesten met inwendige verwondingen naar het ziekenhuis in Delfzijl. Twee auto?s werden afgesleept.

Delfzijl: echtelijke twist
Een 26-jarige man uit Delfzijl werd zaterdagavond aangehouden nadat hij in een woning aan de Arsenaalstraat ruzie had gekregen met zijn vriendin. De man bedreigde de vrouw in haar woning. Hij werd aan het bureau gehoord en na verhoor heengezonden.

Kolham: snelheidsmaniak op A7
Op de A7 werd zaterdagmiddag de motor en het rijbewijs ingenomen van een 31-jarige man uit Valom. De bestuurder reed met een snelheid van tussen de 210 en 230 km per uur over de snelweg. Bij de Knijpsbrug zagen agenten kans om de bestuurder te stoppen. Hij heeft een forse boete tegoed.

Sappemeer: inbraak tuincentrum
Bij een inbraak in een tuincentrum een Rijksweg Oost te Sappemeer werd vrijdagnacht geld, waterpompen en veel gereedschap weggenomen. De daders kwamen het terrein op door de afrastering kapot te knippen en een ruit van een kas te vernielen. De schade is aanzienlijk.

Hoogezand: illegale vreemdelingen
Bij een poging tot inbraak in een woning aan het Heveapad werden afgelopen nacht twee mannen van 40 en 32 jaar uit Amsterdam en Rotterdam aangehouden. De politie kreeg een melding dat beide heren belangstelling toonden voor de woningen. Beiden konden geen identiteitsbewijzen tonen en zijn overgedragen aan de vreemdelingen politie. De politie stelt bovendien een onderzoek in of de verdachten in aanmerking komen voor een soortgelijke poging tot inbraak in winkelcentrum Gorecht Oost afgelopen nacht.

Musselkanaal: aanrijding met forse schade
Op de Marktstraat raakten zaterdagavond drie auto?s betrokken bij een aanrijding. Een 18-jarige man uit Musselkanaal zag te laat dat een andere bestuurder links af wilde slaan. Hij botste op de voor hem stilstaande auto, die vervolgens tegen een naderende tegenligger botste. Alle drie voertuigen liepen forse schade op en moesten worden weggetakeld.

Stadskanaal: brandstichting
In de afgelopen nacht hebben politie en brandweer veel werk gehad aan een aantal kleine brandjes. Op de Drentselaan werd een in brand staande aanhangwagen aangetroffen, terwijl de brandweer kort daarop moest uitrukken voor een brand in een kelder van een flat aan de Belgielaan. Daar brandde een motorfiets geheel uit, terwijl ook de hal van de flat rook en roetschade opliep. Bij een woning aan de Drentselaan werden bovendien brandende kranten in de brievenbus geduwd. De bewoner wist de beginnende brand snel te blussen. De vierde brand werd aan de Frieselaan ontdekt. In een tuin achter een woning ging een partytent in vlammen op. Een geparkeerde auto liep eveneens brandschade op. De politie stelt een onderzoek in naar de mogelijke brandstichter.

Voor nadere informatie afdeling voorlichting tel. 050-5995010

Deel: ' Politieberichten regio Groningen '