Politiebericht

Dinsdagochtend 01 februari 2000

Dagelijkse persinformatie district West, Noord, Midden en Oost

Door het lint
De politie heeft gistermiddag een 41-jarige bewoner van het asielzoekerscentrum in Bellingwolde aangehouden nadat de man met een medebewoner personeel had mishandeld en vernielingen had aangericht. De man bleef zich verzetten, ook nadat hij was geboeid. Een van de agenten werd tegen een been geschopt. Ook gingen nog twee ruiten aan diggelen. Waarom de man door het lint ging, is nog onbekend. Hij verkeerde onder invloed van alcohol. De politie is nog op zoek naar zijn kompaan. De man is ingesloten.

Dure worst
De diefstal van een worst uit een supermarkt in Winschoten is een 26-jarige inwoner van Finsterwolde duur komen te staan. De man had de worst onder zijn trui gestoken en was daarmee langs de kassa naar buiten gelopen. De diefstal werd echter gezien door personeel dat de man staande hield en de politie belde. Deze verstrekte de Finsterwolder een acceptgiro van f.450,-.
Bij een andere supermarkt in Winschoten liep een 35-jarige bewoner eveneens bij een winkeldiefstal tegen de lamp. De man verzuimde een pakje snoep af te rekenen. Hij bleek zich vaker schuldig aan winkeldiefstal te hebben gemaakt. Hij werd voor diverse soortgelijke zaken met een dagvaarding op zak op vrije voeten gesteld.

Inbraken
Bij een inbraak in het gebouw van de ijsclub Musselkanaal is de geluidsapparatuur ontvreemd. Een gsm-telefoon werd vernield. De voetbalvereniging in hetzelfde dorp kreeg afgelopen weekend liefst twee keer ongenode gasten over de vloer. De club mist onder meer een kopieermachine. De daders kwamen binnen door een ruit te vernielen.

Drugs
De politie trof gisteren in een langs de oostelijke Rondweg in Winschoten geparkeerde auto bijna drie gram cocaïne en ruim een halve gram heroïne aan. De drugs zaten in een tas van een van de twee Duitse inzittenden. Het tweetal, 46 en 28 jaar, beweerde de drugs in Winschoten te hebben gekocht. De Duitsers werden met een dagvaarding op vrije voeten gesteld.

Verkeersongeluk
Drie personen raakten gistermiddag gewond bij een verkeersongeluk op de Midwolderweg bij Leek. De aanrijding werd veroorzaakt door een 46-jarige inwoner van Roden die vermoedelijk onwel was geworden en daardoor op de verkeerde rijbaan was beland. Daar botste hij frontaal op een personenwagen met twee uit het Belgische Aalst afkomstige personen. De man uit Roden moest door de brandweer uit zijn auto worden gehaald en werd met rug- en nekklachten naar een ziekenhuis in Groningen vervoerd. De Belgen werden eveneens in een Groninger ziekenhuis opgenomen met onder andere een hersenschudding en knie- en nekletsel. Door het ongeluk was de toegangsweg naar Leek gedurende anderhalf uur slechts over één rijstrook te bereiken.

Bedrijfsinbraken
Vermoedelijk voor zo'n vijftigduizend gulden aan goederen is gisternacht buitgemaakt bij een inbraak in een drogisterij in Ulrum. In de winkel werden drie stellingen met diverse artikelen zoals parfums, gezichtcrèmes maar ook rookwaar leeggehaald. De spullen zijn vermoedelijk vervoerd in een witte bestelbus die dezelfde nacht in de omgeving van de winkel is gestolen.
Het afgelopen weekend werd eveneens ingebroken in een bedrijf op het industriepark in Leek. De buit bestond uit een kassa met de inhoud, enkele honderden guldens.

Verongelukt
Een 69-jarige inwoner van Grootegast is gistermiddag om het leven gekomen bij een ongeluk met zijn snorfiets op de Hoofdweg in zijn woonplaats. De man heeft mogelijk doordat hij onwel was geworden met de snorfiets de middengeleider van de weg geraakt waarna hij via de rechter trottoirband ten val kwam. De bestuurder overleed ter plaatse.

Brandwonden
Een 42-jarige werknemer van een bedrijf op het Leekster industrieterrein raakte gisteravond gewond toen tijdens het lassen zijn kleding vlam vatte. De man werd onmiddellijk door collega's met bakken water gekoeld. De uit Bedum afkomstige werknemer is in het brandwondencentrum in Groningen opgenomen. De aard van de verwondingen lijken mee te vallen. De arbeidsinspectie stelt vandaag een onderzoek in.

Brand in schuurtje
De brandweer kwam er de afgelopen nacht aan te pas om een brand in een schuurtje aan de S.H. Woldringhstraat in Zoutkamp te blussen. Het onderkomen, waarin een bekende van de bewoner zou hebben geslapen, stond geheel in lichterlaaie. Volgens omwonenden hadden de bewoner en de betreffende kennis ?s middags ruzie gehad. Aan de voorkant van de woning bleek een ruit te zijn ingegooid. Of de ruzie en de brand met elkaar vandoen hebben, wordt nader onderzocht. Het schuurtje ging verloren.
In Winsum ging gisternacht een kledingcontainer met inhoud van Humana in vlammen op. Wie verantwoordelijk is voor die brand, is eveneens nog onbekend.

Zwaar klusje
De daders van een inbraak in een bedrijf aan de Zwaaikom in Veendam hebben een zware klus aan hun illegale activiteiten gehad. Uit de opslagloods verdween zo'n tweeduizend kilo aan aluminium. In totaal werden 75 aluminiumprofielen weggenomen.
Bij een inbraak in een in aanbouw zijnde woning aan de Uitweg in Veendam werden diverse gereedschappen buitgemaakt. Een inbraak bij een onderneming in Sappemeer leverde de daders een diamantboor op.

Auto in de sloot
Een 28-jarige inwoonster van Westerwijtwerd raakte gisterochtend gewond toen ze met haar auto op de Eemshavenweg ter hoogte van Garsthuizen in de sloot raakte. Haar bij haar inzittende 1-jarige zoontje bleef wonderwel ongedeerd. De vrouw was door nog onduidelijke oorzaak met haar wagen op het rechte stuk weg in een slip geraakt en via de andere weghelft in de sloot beland. De bestuurster moest door de brandweer uit de auto worden gehaald. De vrouw is met nek- en rugletsel naar een ziekenhuis gebracht.

Dubbel pech
Een ongeluk komt nooit alleen, luidt het aloude gezegde. Dat ging in ieder geval op voor een inwoner van Bedum die na een aanrijding zijn auto bij een schadeherstelbedrijf in zijn woonplaats had geparkeerd. Voordat de reparateurs aan de slag konden, kon een nieuw schaderapport worden opgemaakt. Vandalen hadden de wagen onder handen genomen en de nog onbeschadigde voorkant vernield. De eigenaar deed aangifte bij de politie.

Voor nadere informatie afdeling Communicatie tel. 050-5995010

Deel: ' Politieberichten regio Groningen '