Politie Rotterdam-Rijnmond

Ochtenduitgave vrijdag 21 februari 2003

* HENNEPKWEKERIJEN ONTMANTELD
De politie van het district Zuid heeft donderdagmorgen een onderzoek ingesteld in een woning aan de Katendrechtse Lagedijk in verband met de mogelijke aanwezigheid van een hennepkwekerij. Op de eerste-, tweede- en zolderetage werd een kwekerij aangetroffen met in totaal 710 planten, 48 lampen en 10 koolstoffilters. De stroom werd illegaal afgetapt uit een winkel. In overleg met de officier van justitie is alles in beslag genomen en vernietigd. Naar de verantwoordelijke(n) wordt een onderzoek ingesteld. De politie van het district Feijenoord-Ridderster trof donderdagmiddag in een woning aan de Prinsendijk een hennepkwekerij aan met 350 planten. Met de elektriciteitsmeter was geknoeid, de stroom werd buiten de meter om afgetapt. Een 35-jarige Rotterdammer is aangehouden en overgebracht naar een politiebureau. Planten en apparatuur zijn vernietigd. Ook in een pand aan de Strevelsweg, in hetzelfde district, ging de politie donderdagmiddag een woning binnen omdat omwonenden een sterke henneplucht roken. Op aanbellen werd niet gereageerd, waarop werd binnengetreden. Men trof 390 henneptoppen aan die hingen te drogen en in een andere ruimte nog eens 250 stekjes. Daarnaast de benodigde apparatuur zoals filters en lampen. Verder werd een drietal luchtdrukwapens gevonden en een sumuraizwaard. De stroom werd ook hier op illegale wijze verkregen. Naar de verantwoordelijken, die via het dak waren gevlucht, wordt een onderzoek ingesteld.
Avonduitgave donderdag 20 februari 2003

* DODE EN TWEE GEWONDEN BIJ SCHIETPARTIJ
Donderdagmiddag omstreeks twee uur vond er op de Bergweg een schietpartij plaats, waarbij een man (zijn identiteit is nog niet vastgesteld) om het leven kwam en twee anderen, Rotterdammers van 20 en 24-jaar oud gewond raakten. Beide gewonden werden overgebracht naar het St.Franciscus Gasthuis. Om even na twee uur werd er in de nabijheid van de hoofdingang van een elektronicawinkel geschoten. Drie mensen werden geraakt. Eén van hen liep zeer ernstig letsel op. Hij zag nog kans de winkel in te lopen, waar hij in elkaar zakte en aan zijn verwondingen overleed. Zowel daders als slachtoffers waren met auto's naar de Bergweg gekomen. Het is nog niet duidelijk of er vanuit danwel op de auto's is geschoten. Er is op straat een groot aantal schoten gelost. Na de schietpartij maakten de dader(s) zich uit de voeten. Wat later meldden zich twee mannen aan het politiebureau Noord. Aan de hand van hun eerste verklaringen werden zij aangehouden als verdacht van betrokkenheid bij de schietpartij. Beide verdachten, 27 en 28 jaar oud en afkomstig uit Rotterdam werden in verzekering gesteld. De recherche van het district De Noordhoek stelt een onderzoek in naar de juiste toedracht van de schietpartij en de achtergronden hiervan.

* BRANDJE IN METROBUIS
Donderdagmiddag omstreeks kwart voor vier ontstond er brand in de metrobuis bij het metrostation Coolhaven. Een bestuurder van een passerende metrotrein had rook gesignaleerd, waarna de brandweer werd gealarmeerd. Het metrostation werd afgezet en ontruimd. Er was op dat moment geen trein in het station. De rookontwikkeling bereikte ook het metrostation Dijkzigt. Ook dit station werd afgesloten. Het metroverkeer werd stilgelegd. De brandweer gaf het alarm grote brand. Uiteindelijk bleek vuil in een kabelgoot, dat door nog onbekende oorzaak was gaan smeulen en in brand was geraakt, de oorzaak van de rookontwikkeling. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor en na korte tijd werden alle maatregelen weer opgeheven.

* AANRIJDING MET DODELIJKE AFLOOP
Bij een frontale aanrijding tussen een vrachtauto en een personenauto, donderdagavond omstreeks half acht op de Doenkade (N209), tussen de Vliegveldweg en de GK van Hogendorpweg, is de bestuurder van de personenauto om het leven gekomen. (de bestuurder is een Rotterdammer. Omdat er nog geen confrontatie heeft plaatsgevonden wordt zijn identiteit nog niet vrijgegeven). De personenauto kwam door nog onbekende oorzaak op de verkeerde weghelft terecht en botste frontaal tegen de vrachtauto, bestuurd door een 47-jarige man afkomstig uit Duitsland. De bestuurder van de personenauto overleed ter plaatse aan zijn verwondingen. De Doenkade is enige tijd voor het verkeer afgesloten geweest. De Technische Ongevallen Dienst stelt een nader onderzoek in.

Deel: ' Politieberichten Rotterdam-Rijnmond 21-02-2003 '