politie twente

aanhouding na achtervolging
rijssen almelo

een 21-jarige man uit westerhaar vriezenveensewijk werd op 1 augustus aangehouden voor poging tot zware mishandeling van politieagenten.

de man werd door agenten waargenomen toen hij in zijn auto over de watermolen in rijssen reed. agenten zagen dat zijn auto niet was voorzien van een binnenspiegel en dat één van de buitenspiegels kapot was. de agenten gaven deze bestuurder een stopteken waaraan hij niet voldeed. de verdachte reed via wierden in de richting goor, waarbij hij de maximumsnelheid en rode verkeerslichten negeerde. uiteindelijk reed de verdachte de a1 op in de richting almelo hengelo. daarbij haalde hij een snelheid van 170 km/u, achtervolgd door de politie die inmiddels optische-en geluidssignalen had ingeschakeld. ter hoogte van het knooppunt azelo reed de verdachte vanaf de a1 de a35 op in de richting almelo.

in de bocht kwam hij achter een kleine rode auto ter rijden, bestuurd door een vrouw. deze bestuurster had kennelijk in de gaten dat de achter haar rijdende automobilist niet wilde stoppen voor de politie. zij week niet van haar baan af, waardoor de verdachte haar niet kon passeren en de agenten kans zagen de politieauto naast de auto van de verdachte te brengen. daarbij trok de verdachte zijn stuur naar rechts, kennelijk met de bedoeling om de politieauto van de weg te rijden. door krachtig remmen en bij te sturen kon de bestuurder van de politieauto een bijna zeker lijkende aanrijding voorkomen. uiteindelijk kon de verdachte tot stoppen gedwongen worden op de afrit almelo zuid/ centrum.

de 21-jarige man werd aangehouden voor diverse verkeersovertredingen en poging tot zware mishandeling van politieambtenaren. hij is voor nader onderzoek ingesloten. zijn auto werd in beslag genomen.

de betrokken agenten zijn op zoek naar de bestuurster van de rode auto die de verdachte achter zich hield waardoor de politie langszij kon komen. zij wordt verzocht contact op te nemen met de politie, team rijssen holten op 0900-8844. (2010073231)

snelheidscontrole door klachten uit de buurt enschede

op 1 augustus werd tussen 18.00 uur en 20.30 uur een verkeerscontrole gehouden op de noord esmarkerrondweg. deze controle werd gehouden door het verkeershandhavingteam van de politie, op verzoek van de wijkagent en naar aanleiding van klachten van buurtbewoners.

de snelheid van 60 voertuigen werd gemeten, waarbij vijf bestuurders werden bekeurd. de hoogst gemeten snelheid was 87 kilometer per uur waar 50 km/u is toegestaan. een snorfietser werd bekeurd omdat hij 60 kilometer per uur reed, terwijl een snorfiets maximaal 25 km/u mag rijden. het rijbewijs van de snorfietser werd ingevorderd. verder werden nog bonnen uitgeschreven voor telefoneren onder het rijden en het overschrijden van de doorgetrokken streep. deze controle zal een vervolg krijgen. (2011073449)

paard zwaar gewond na aanrijding met auto enschede

op 1 augustus vond rond 17.00 uur op de usselerrondweg een aanrijding plaats tussen een paard en een auto. het paard raakte daarbij zwaar gewond.

een 65-jarige man uit enschede reed in zijn auto over de usselerrondweg in de richting van de haaksbergerstraat, toen ineens een paard voor zijn auto sprong. hij kon een aanrijding niet voorkomen en botste frontaal tegen het paard. het paard raakte zwaar gewond, de auto werd zwaar beschadigd.

uit onderzoek bleek dat het paard zijn amazone, een 16-jarig meisje uit enschede, had afgeworpen en er vandoor was gegaan. een ter plaatse gekomen dierenarts heeft het paard ter plaatse laten inslapen. (2011073443)

bejaarde fietser gewond bij aanrijding auto, bestuurder gaat er vandoor hengelo

een 75-jarige fietser uit hengelo reed op 1 augustus rond 16.50 uur over de prinses beatrixstraat in de richting emmaweg. voor de emmaweg stond aan de rechterzijde een bestelbus geparkeerd. de bestuurder daarvan reed achteruit en zag kennelijk de bejaarde fietser over het hoofd. hij reed de fietser aan, die ten val kwam en een fikse hoofdwond opliep. verschillende getuigen zagen dat de bestuurder van de bus uitstapte en tegen de bejaarde man begon te schreeuwen. daarna stapte de man in de bus en reed weg zonder zijn identiteit en die van zijn voertuig behoorlijk bekend te maken. het kenteken van de bus is bekend. de politie stelt een nader onderzoek in naar de bestuurder van de bus. de bejaarde fietser werd in het ziekenhuis aan zijn verwoning behandeld. (2011073439)

duo winkeldieven aangehouden
enschede

op 1 augustus werden een 15-jarig en een 17-jarig meisje uit almelo door de beveiliging van een winkel aan de klanderij betrapt op diefstal in vereniging.

de 15-jarige nam drie mobiele telefoons weg, waarbij de 17-jarige zorgde dat dit niet gezien kon worden. die klus pakte de 17-jarige niet goed aan, want de meisjes werden gezien door medewerkers van de beveiliging. de meisjes werden overgedragen aan de politie. de 15-jarige werd voor nader onderzoek in verzekering gesteld. de ouders werden in kennis gesteld. (2011073427)

politie twente waarschuwt voor oplichters

twente

politie twente waarschuwt alert te zijn voor oplichters die op dit moment weer actief zijn. met een babbeltruc of wisseltruc proberen oplichters mensen af te leiden, om er vervolgens vaak met geld, pinpassen of sieraden vandoor te gaan.

in juli zijn bij politie twente meerdere meldingen van babbeltrucs en wisseltrucs binnengekomen uit onder meer enschede, almelo en hengelo, maar de politie waarschuwt dat ook elders in de regio oplichters actief kunnen zijn.

babbeltruc
bij een babbeltruc wordt er bij - veelal oudere - mensen aangebeld. vervolgens vindt een gesprekje plaats aan de voordeur of in de woning. vaak belt men aan de voorkant aan, waarna de handlanger aan de achterzijde van de woning via een deur of raam zijn slag slaat en bankpassen, geld en/of sieraden steelt. een andere variant van de babbeltruc is het ophangen van een zielig verhaal dat men geld nodig heeft, dit verhaal klinkt zo geloofwaardig dat de slachtoffers het gevraagde geld geven.

de politie verzoekt mensen met klem om nooit een pincode of andere persoonlijke gegevens aan iemand te geven, zelfs niet als de persoon aan de telefoon van de politie of de bank lijkt te zijn. de politie of andere instellingen zullen u nooit verzoeken om pincodes te geven.

wisseltruc
vaak vragen net uitziende mensen om geld te wisselen voor een parkeerautomaat aan bezoekers van een bank of pinautomaat op het moment dat zij net geld opgehaald hebben. op het moment dat in de portemonnee gekeken wordt of wisselen mogelijk is grist de man/vrouw alle papiergeld of zelfs de hele portemonnee uit de handen en gaat er snel vandoor. let ook op wanneer u aan de kassa werkt en men wil geld wisselen. tel rustig na en controleer of het bedrag klopt. of nog beter, verwijs door naar een bank.

spooknota
een andere vorm van oplichting is een waarbij vooral bedrijven worden getroffen. het gaat om zogenoemde 'spooknota's'. bedrijven ontvangen een nota van enkele honderden euro's. in de kleine lettertjes staat dat dit een offerte betreft, echter de layout van het document is gewoon een rekening. bij de politie is een aantal gevallen bekend doordat betrokkenen met de spooknota contact opnamen met de politie. of er bedrijven in twente zijn die de spooknota ook daadwerkelijk betaald hebben, is bij de politie niet bekend.

wees alert
de politie raadt mensen aan om alert te zijn op dit soort praktijken. een aantal vuistregels om dit te voorkomen: . wees altijd gezond wantrouwend. want: waarom komen ze juist bij u? . laat nooit iemand binnen, ook niet in de hal. regen of geen regen. sluit de deur, als u even wat op wilt halen. . meteropnemers, politieagenten, collectanten of reparateurs hebben altijd een legitimatie bij zich. vraag er gerust naar. maar let op: dit geeft geen 100% garantie want er zijn mooie vervalsingen in omloop. . bel, als u het niet vertrouwd, het bedrijf of de instelling waarvoor degene aan de deur zich uitgeeft om te informeren of men de persoon aan de deur kent en om te controleren of het verhaal klopt. . verwijs mensen die geld willen wisselen naar een bank of supermarkt.

een gouden regel bij onbekenden aan uw deur: als u alleen thuis bent, laat dan geen onbekende binnen!

als u het nog steeds niet helemaal vertrouwt, bel dan de politie via het algemene nummer 0900-8844, en leg de situatie uit. daar zal men u van advies dienen en desgewenst wordt er een politieagent naar u gestuurd voor controle.

2 augustus 2011

Deel: ' Politieberichten Twente 02-08-2011 '