Politie Zaanstreek-waterland

08:15 23-FEB-03
LOC: MONNICKENDAM, HAVEN

Verdachten zware mishandeling aangehouden

Een 17 en een 18-jarige jongen uit Monnickendam werden in hun woningen aangehouden, omdat zij er van worden verdacht betrokken te zijn bij een zware mishandeling. Het feit vond plaats in het begin van de nacht op 15 februari. Toen werd een 17-jarige jongen uit Monnickendam door een groep jongens zodanig mishandeld, dat hij daarbij een gebroken neus, een blauw oog en diverse kneuzingen en blauwe plekken aan hoofd en benen opliep. De identiteit van de aangehouden verdachten werd de politie na onderzoek bekend. Beide verdachten zijn in verzekering gesteld.

17:59 23-FEB-03
LOC: WORMERVEER, PROV WEG WESTZAAN - WEST-GRAFTDIJK

Alcomobilist gepakt na kleine aanrijding

Een 44-jarige automobilist uit Krommenie veroorzaakte een kleine aanrijding, waarbij echter geen schade ontstond. De politie werd wel gewaarschuwd en constateerde dat de man onder invloed van alcoholhoudende drank verkeerde. De blaastest op straat gaf de maximale score. Op het ademanalyseapparaat bracht de man het tot 1535 ug/l, bijna zeven keer zoveel als is toegestaan! Door die hoge uitslag raakte het apparaat van slag, zodat de uitkomst niet als bewijs kan dienen. Daarom werd ook een bloedproef van de man afgenomen, waarvan de uitslag pas over tien dagen bekend is. De verdachte kreeg een rijverbod van 12 uur en moest zijn rijbewijs inleveren.

18:33 23-FEB-03
loc.: WORMER, NIEUWEWEG

Woningbrand tijdens vakantie

Terwijl de bewoners op vakantie waren, is in hun woning brand ontstaan. De buren werden gealarmeerd door het piepen van de rookmelders in het huis, en zagen rook. De brandweer betrad de woning door de voordeur te forceren, waarna bleek dat in de bijkeuken de ketel van de heteluchtverwarming in brand stond. Inmiddels was de brand onder de houten vloer van de bijkeuken gegaan. Doordat de brandweer de brand tijdig kon lokaliseren en blussen, werd ergere schade voorkomen. Volgens de brandweer is de brand ontstaan in het elektrisch gedeelte van de cv ketel.

20:37 23-FEB-03
loc.: PURMEREND, WHEREDIJK

Overval op pizzakoerier

Een pizzakoerier is zondagavond tussen 20:05 uur en 20:10 uur door drie mannen overvallen. De koerier, een 19-jarige man uit Purmerend, was na het afleveren van zijn laatste bestelling onderweg naar een tankstation, toen hij op de brug over de Where door de drie werd tegengehouden. Toen de koerier geen gehoor gaf aan het verzoek zijn geld af te geven, werd hij door één van de daders vastgepakt en werd er een hard voorwerp in zijn rug gedrukt. Vervolgens voelde één van de daders in de broek- en jaszakken van de Purmerender en haalde daar een portemonnee en een mobiele telefoon uit. Daarna zijn de daders weggerend in de richting van Purmer-noord.
Van twee van de drie mannen is het signalement bekend. Dader één is een man met een negroïde uiterlijk, een normaal postuur, tussen 16 jaar en 21 jaar, en tussen 175 cm en 180 cm lang. Hij droeg een donkere driekwart jas tot net boven de knie, met een grote capuchon met pluche bont aan de rand. Hij had de capuchon van zijn jas over zijn hoofd en voor zijn mond een witte doek. Hij sprak Nederlands met een Surinaams accent
Dader twee is een man met een negroïde uiterlijk, normaal postuur, tussen 16 jaar en 21 jaar, en tussen 195 cm en 205 cm lang. Ook hij droeg een capuchon en sprak Nederlands met een Surinaams accent.

21:01 23-FEB-03
loc.: ZAANDAM, PIETER GHIJSENLAAN

Winkeldeur geramd

Onbekenden hebben zaterdag tussen 15:45 uur en 21:01 uur de toegangsdeur van een winkel vernield, door er met een voertuig tegenaan te rijden. In de winkel waren goederen verplaatst, maar voor zover bekend werd er niets weggenomen.

21:01 23-FEB-03
loc.: OOSTHUIZEN, BEETSDIJKJE

Inbraak container

Op een bedrijfsterrein zijn een 14-jarige en 15-jarige jongen uit Oosthuizen aangehouden op verdenking van poging diefstal. De politie ging ter plaatse naar aanleiding van een melding en trof in een afgesloten container de beide jongens aan. Een van de jongens bekende tevens vorig jaar dieselolie te hebben gestolen uit een tank op het naastgelegen bedrijfsterrein.

00:12 24-FEB-03
LOC: MONNICKENDAM, SWAENSBORCH

Bedreiger bus chauffeur aangehouden

Een 22-jarige man uit Amsterdam werd aangehouden nadat hij een buschauffeur had uitgescholden en met mishandeling bedreigd. De man stond bij een bushalte afscheid te nemen van een vrouw. Nadat er passagiers uit de bus waren gestapt maakte de man geen aanstalten de bus in te stappen, waarna deze wegreed. De verdachte kwam de bus op een bromfiets achterna en stapte de volgende halte alsnog in. Toen de chauffeur hem naar zijn plaatsbewijs vroeg schold hij deze uit voor alles wat mooi en lelijk is en dreigde hem in elkaar te slaan. Ook pakte hij een te hulp geschoten passagier bij zijn kleding vast. Toen meer passagiers zich met de schermutseling gingen bemoeien, trapte de man een deur van de bus open en ging er vandoor. De gewaarschuwde politie zag de man later opnieuw een bus instappen, waarna hij werd aangehouden.

02:48 24-FEB-03
LOC: ZAANDAM, DAM

Man beroofd van gepind geld

Een 33-jarige man uit Zaandam werd bij een pinautomaat door twee mannen beroofd van zijn even daarvoor gepinde geld. Het slachtoffer had juist het geld gepakt toen hij meende achter zich het geluid te horen van het doorladen van een pistool. Op het volgende moment werd een hard voorwerp in zijn rug geduwd en griste één van de mannen het geld uit zijn handen. Daarop renden beide mannen weg in de richting van de Beatrixbrug.
De daders waren ongeveer 25 jaar oud, hadden een slank postuur en waren niet al te groot. Zij spraken met een Bulgaars accent en droegen beide een donkere jas. Eén van de mannen droeg een petje en had sportschoenen aan.

09:15 24-FEB-03
LOC: PURMEREND, PASCALSTRAAT

Hennepkwekerij ontdekt

In een pand op een kleinschalig industriegebied werd bij toeval een hennepkwekerij ontdekt. De kwekerij was professioneel ingericht en voorzien van alle benodigde materialen en apparatuur. Er waren echter geen planten meer aanwezig maar wel 248 voedingsbodems voor planten. Vermoedelijk was er pas geoogst. De stroom werd buiten de meter om afgetapt.
Op last van de officier van justitie in Haarlem werd alle apparatuur en materialen vernietigd. Naar de huurder van het pand wordt een onderzoek ingesteld.

10:02 24-FEB-03
LOC: WESTZAAN, DOLPHIJNSTRAAT

Beeld van graf gestolen

Bij de politie werd aangifte gedaan van diefstal van een stenen gans vanaf een graf. De diefstal moet zijn gepleegd tussen 15 en 22 februari 2003. Het betreft een witte gans met roze snavel en poten en is ongeveer 25 tot 30 cm groot. De zeer geëmotioneerde aangever ontdekte de diefstal bij een bezoek aan het graf van zijn vrouw.

12:06 24-FEB-03
LOC: ZAANDAM, KRUISING TH A VAN LOOSBROEKWEG MET DE KONINGIN JULIANAWEG

Buikletsel na aanrijding

Een 32-jarige vrouw uit Zaandam werd met buikletsel overgebracht naar ziekenhuis De Heel na een aanrijding. Het slachtoffer reed met haar auto over de Loosbroekweg en kwam uit de richting van het ziekenhuis. Bij de kruising met de Julianaweg verleende zij geen voorrang aan een voor haar van links komende 37-jarige automobilist uit Zaandam en reed de kruising op. De automobilist kon een aanrijding niet meer voorkomen en reed met zijn voorkant vol in de linkerflank van de auto van de vrouw. Beide auto's werden zwaar beschadigd.

Verkeershandhaving

J. van der Molen

Telefoon (075) 687 40 80

Fax (075) 687 33 59

Nr. vht-240203

20:08 23-FEB-03
ZAANDAM, ZUIDDIJK

Drankrijder (1)

Het verkeershandhavingsteam hield zondagavond een alcoholcontrole in Zaandam. Op de Zuiddijk werd om 20:00 uur een 29-jarige Zaandammer aangehouden. Hij had twee keer zoveel drank op als is toegestaan en kreeg een rijverbod van vier uur, een boete en een proces-verbaal. In totaal werd, tussen 19:00 en 20:00 uur, bij dertig bestuurders, waarvan zes bromfietsers, een blaastest afgenomen.

05:10 23-FEB-03
ZAANDAM, KEPPLERSTRAAT
Drankrijder (2)
Op de Kepplerstraat in Zaandam werd zondagochtend een 23-jarige automobilist uit Amsterdam aangehouden. De auto van de man reed slingerend over de weg waarop agenten de man aan de kant zetten voor een nadere controle. De bestuurder bleek te hebben gedronken (335 ug/l) en kreeg een rijverbod van twee uur, een boete en een proces-verbaal.

00:16 22-FEB-03
WIJDERWORMER, A7
02:05 24-FEB-03
WIJDEWORMER, A7
Te diep in het glaasje gekeken
Op de A7 in Wijdewormer werden afgelopen weekend twee drankrijders aangehouden. Vrijdagnacht werd een 28-jarige vrouw uit Purmerend onder invloed achter het stuur van haar auto betrapt. De bestuurster had de limiet ruimschoots overschreden (400 ug/l). Zij kreeg een rijverbod van drie uur, een boete en een proces-verbaal. Zondagnacht was het voor de tweede keer raak op de A7. Een 36-jarige automobilist uit Purmerend had behoorlijk diep in het glaasje gekeken. Met bijna drie keer (615 ug/l) de toegestane hoeveelheid drank op, kon hij zijn rijbewijs op het politiebureau achterlaten. Vorig jaar was de man ook al een keer aangehouden voor het rijden onder invloed.

08:15-12:15 22/23-FEB-03
ASSENDELFT, PROVINCIALEWEG PURMEREND-BUITENHUIZEN
56 km per uur te hard
Afgelopen weekeinde werd twee keer een snelheidscontrole gehouden op de Provincialeweg Purmerend-Buitenhuizen (80 km per uur). Zowel zaterdag als zondag werden hoge snelheden gemeten. Zaterdagochtend werd een hoogste snelheid van 136 km per uur gemeten, dat is 56 km per uur te hard! Dertien procent van alle automobilisten reed te hard. Zondagochtend reed elf procent van alle passanten te hard en bedroeg de hoogste snelheid 127 km per uur. Het verkeersaanbod was op beide dagen ongeveer even hoog (bijna tweeduizend voertuigen).

07:30-12:00 22-FEB-03
PURMEREND, JAAGWEG

Twee keer zo hard

Tijdens een snelheidscontrole op de Jaagweg in Purmerend reed zaterdagochtend een vijfde deel van alle automobilisten harder dan de toegestane snelheid van 50 km per uur. De snelste overtreder reed bijna twee keer zo hard als toegestaan (98 km per uur).

EINDE

---- --