Utrecht, 7 juni 1999

Nigeria: hoe verder?
Politieke jongeren in debat voor duurzame vrede in Nigeria

De Jongerencoalitie organiseert een Persconferentie over nieuwe perspectieven voor duurzame ontwikkeling in Nigeria. De Persconferentie vindt plaats in Eijk & Linde, Amsterdam op 17 juni aanstaande. Dit is een vervolg op de drukbezochte persconferentie in Nieuwspoort van 26 januari waarbij verschillende partijen toezeggingen hebben gedaan, waaronder Shell International en de Nigeriaanse autoriteiten. De Jongerencoalitie wil weten wat er gedaan wordt met de toezeggingen en hoopt met deze persconferentie een vast agendapunt te maken van Nigeria in de Europese Politiek. Lokatie: Eijk & Linde, Plantagemiddenlaan 22 in Amsterdam (binnenstad). Tijd: 19.30
- 22.00 (zaal open: 19.00), na afsluiting borrel. Toegang: gratis, vrij toegankelijk.

Gastsprekers zijn onder meer: Dhr. T.D. Hart, Nigeriaanse ambassadeur in Nederland, professor A. Williams (Afrika Studie Centrum), Paul Oviawe (Nigerian Democratic Movement in The Netherlands), dhr. E Achebe (Shell International), H. Smaling (Hoofd Afdeling West-Afrika van het Ministerie van Buitenlandse Zaken), Martijn Lodewijkx (Greenpeace), een vertegenwoordiger van Chevron (o.v.b.) en de Tweede Kamerleden Bert Koenders (PvdA), Agnes van Ardenne (CDA) en Pieter Ter Veer (D66).

Na jarenlange vreedzame protesten van de Ogonis, met onder meer de executie van Ogoni-leider Ken Saro-Wiwa in 95 tot gevolg, is nu de hele deltabevolking in protest tegen de oliemaatschappijen en het Nigeriaanse leger. De jongerencoalitie hoopt door middel van het debat op 17 juni een nieuwe impuls te geven aan een vreedzame oplossing voor dit conflict. Centraal staat de vraag wat er gedaan wordt met de toezeggingen van de verschillende partijen om de sociaal-economische, milieu- en mensenrechtensituatie daar te verbeteren.

De Jongerencoalitie is het platform van vrijwel alle Nederlandse politieke jongeren-organisaties binnen de NJMO (Nationale Jongerenraad voor Milieu en Ontwikkeling). NJMO en Jongerencoalitie streven naar een constructieve dialoog met politici, beleidsmakers en bedrijfsleven.

Deel: ' Politieke jongeren in debat over duurzame vrede in Nigeria '