Ingezonden persbericht

Politieke partijen in de bres voor proefdieren

Verkiezingsprogramma's gunstig voor ontwikkeling nieuwe wetenschap

Den Haag, 13 juli 2012 - Politieke partijen besteden in de verkiezingsprogramma's meer dan ooit aandacht aan het proefdierbeleid in Nederland. Ondanks de miljarden bezuinigingen steunt de Nederlandse politiek hiermee de ontwikkeling van nieuwe wetenschap zonder proefdieren.

Daar waar de partijprogramma's in 2010 weinig of niets vermelden over het terugdringen van het aantal proefdieren in Nederland, besteedt de meerderheid van de politieke partijen nu aandacht aan de vervanging van dierproeven. In de verkiezingsprogramma's van de PvdA, SP, D66, SGP, GroenLinks en PvdD is de vervanging van proefdieren opgenomen. De partijen geven aan dat zij pleiten voor de ontwikkeling van nieuwe wetenschap zonder proefdieren. Het doel is om het aantal dierproeven in Nederland te reduceren. VVD, CDA en ChristenUnie benoemen proefdieren niet specifiek in het programma, maar de ingrediënten voor de ontwikkeling van proefdiervrije technieken zijn wel aanwezig. Zij geven aan dat innovatie, onderzoek en verbetering van dierenwelzijn belangrijke aspecten zijn.

Perspectief

Marja Zuidgeest, directeur Proefdiervrij: 'Proefdiervrij is verheugd over het feit dat de politieke partijen eindelijk het belang van de ontwikkeling van nieuwe wetenschap zonder proefdieren onderkennen. Deze ontwikkeling is belangrijk voor Nederland omdat zij haar toppositie in proefdiervrij onderzoek in Europa kan versterken. En we kunnen hiermee proefdierenleed voorkomen.'

Proefdiervrij
Proefdiervrij gelooft dat door de ontwikkeling van innovatieve onderzoekstechnieken proefdieren op een dag niet meer nodig zullen zijn. De stichting stimuleert organisaties en de overheid om te investeren in de ontwikkeling van proefdiervrij onderzoek. Proefdiervrij financiert zelf projecten via haar Fonds proefdiervrij onderzoek.

Deel: ' Politieke partijen in de bres voor proefdieren '