Persberichten

Politieonderzoek naar aanleiding van vechtpartij met zwaargewonde in Ruinerwold nagenoeg afgerond
11:41 vrijdag 3 september 1999

Dirk Neef, 06 - 51 55 79 50

Een onderzoeksteam van de politie West Drenthe heeft klaarheid gebracht in de ongeregeldheden die in de nacht van 31 juli op 1 augustus plaatsvonden in een discotheek in Ruinerwold en waarbij een zwaargewonde viel. Zeven verdachten werden aangehouden. Eén daarvan, een 24 jr. man uit De Wijk, heeft bekend dat hij met een bierglas een 22 jr man uit Den Haag heeft verwond.

In de bewuste nacht ontstond er in de discotheek een massale vechtpartij tussen een zevental Haagse vakantiegangers en plaatselijke bezoekers. Er werd naar hartelust geslagen en geschopt en met barkrukken gegooid. Een 22 jr. Hagenees kreeg een diepe snijwond in zijn hals en moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Zijn halsslagader werd op een haartje gemist. Meerdere personen hielden aan hun deelname aan de vechtpartij lichtere verwondingen over.

In het tumult na de vechtpartij deelde een geëmotioneerde 21 jr. man uit Den Haag voor de ogen van de politie een kopstoot uit aan een 20 jr. inwoner van Meppel. Deze geweldpleger werd direct aangehouden. De man uit Meppel deed aangifte.
Verder deden de zwaargewonde 22 jr. man uit Den Haag, zijn 24 jr. zus en een 19 jr. vriend uit dezelfde plaats aangifte van mishandeling.

In de weken na deze vechtpartij heeft de politie met een team van gemiddeld acht mensen onderzoek gedaan naar de betrokkenen bij deze vechtpartij. Het hoofddoel was de persoon te vinden die de ernstige verwondingen bij de Hagenees had veroorzaakt.
In totaal werden ongeveer 40 personen gehoord.

Op 23 augustus werden vijf verdachten aangehouden. Het ging hierbij om drie mannen uit De Wijk van 20, 22 en 23 jr., een 23 jr. man uit Koekange en een 21 jr. inwoner van Staphorst.
Op 28 augustus werd op Schiphol, bij terugkomst van zijn vakantie, aangehouden een 24 jr. man uit De Wijk.
Tot slot werd op 30 augustus nog een 22 jr. man uit De Wijk aangehouden.

Zes verdachten werden in verzekering gesteld. De op 30 augustus als laatst aangehouden man werd nog dezelfde dag weer op vrije voeten gesteld. Eén verdachte, de man uit Koekange, werd na één nacht in het politiebureau in vrijheid gesteld. Hun aandeel in de vechtpartij bleek niet zo groot te zijn geweest. De vijf overige verdachten werden voorgeleid aan de Officier van Justitie en de Rechter Commissaris en zij bleven drie dagen in hechtenis. Alle aangehouden verdachte bekenden hun aandeel in de vechtpartij.
De 24 jr. man uit De Wijk bekende tegenover de politie dat hij tijdens de vechtpartij in een reflex naar een tegenstander had geslagen met een bierglas. Volgens de man was daarbij het glas kapotgegaan en had zijn tegenstander daardoor een snee in de hals gekregen. De verdachte raakte door het kapotte bierglas zelf ook nog gewond aan een hand.

Uit de verhoren van de verdachten en getuigen kwam naar voren dat het gedrag van de bezoekers uit Den Haag tot wat irritaties leidde. Dit leidde uiteindelijk tot een ruzie met een of twee bezoekers uit De Wijk. Deze kregen vervolgens hulp van vrienden waardoor het geheel uit de hand liep.

Er moeten nog enkele getuigen worden verhoord. Daarna wordt het proces-verbaal overgedragen aan Justitie.

info@politie-drenthe.nl Politie Drenthe, voor een veilig en leefbaar Drenthe

Deel: ' Politieonderzoek vechtpartij Ruinerwold nagenoeg afgerond '