Koninklijke Nederlandse Schaakbond - Nieuws

Kopenhagen open 1999 door Harmen Jonkman

In Kopenhagen is het Politiken Cup toernooi reeds in volle gang. Aan de leiding gaan op dit moment GM Sune Berg Hansen en GM De Firmian met 7.5 uit 9. Laatstgenoemde Amerikaan, woont nu in Denemarken, en schreef een paar weken geleden een sterk toernooi in Amerika met een indrukwekkend prijzenfonds van 100.000 dollar op zijn naam! Van de Nederlandse vertegenwoordiging hebben Jeroen Bosch (6.5 uit 9) en Karel van der Weide (6 uit 9) nog steeds aansluiting met de top en de beste kansen voor een hoge eindklassering. De speelomstandigheden zijn niet bijster goed, de temperaturen stijgen hier boven de 30 graden Celsius terwijl in de speelzaal geen ventilatie aanwezig is. De prijzen van consumpties in het barretje zijn vrij duur en om de omzet te verhogen wordt verboden dat men eigen meegenomen drinken mag nuttigen. Terwijl het zweet langs rug en voorhoofd loopt besluiten velen die regel te negeren, waarna de wedstrijdleider een stickertje op je fles plakt die nog eens zegt dat je fout bent. De aanwezige stoelen zijn van een goedkoop soort plastic en bijna iedere ronde gaat er wel iemand onderuit. De meeste hilariteit veroorzaakte GM Baburin die op het podium door zijn stoel zakte.

De overnachting is goed geregeld door studenten die nu vakantie hebben tegen een vergoeding hun kamer twee weken te laten verhuren. Helaas hebben de studenten ook geen ventilatie op de kamers. In de landelijke pers krijgt het toernooi bijna geen aandacht. Ondanks het feit dat het toernooi gesponsord wordt door een landelijk dagblad zijn daar zelfs niet de uitslagen in te vinden. Alleen het plaatselijk roddelblaadje laat de stand zien. Ikzelf kan mij niet zo goed concentreren. Misschien vanwege een Deens vriendinnetje... Nu nog twee ronden te gaan. Vaak ziet men dan pas wie de echte doorbijters zijn.

Helaas zijn geen van de Nederlanders in de prijzen gevallen. Jeroen Bosch verloor zijn laatste twee partijen en eindigde evenals ondergetekende op 6.5 uit 11 terwijl Karel van der Weide en Piet Peelen op 7 uit 11 eindigden. Iedereen verloor enige ELO-punten. Alleen Kim Meulenbroek deed het goed, hij behaalde zijn eerste ELO-performance van 2180 met 5.5 uit 11, ruim 200 punten boven zijn Nederlandse rating. GM Baburin en GM Hillarp-Persson wonnen het toernooi met 8.5 uit 11 door in de laatste ronde achtereenvolgens GM De Firmian en GM Sune Berg Hansen te verslaan.

Het toernooi was modern opgezet door de eerste vijf borden te laten spelen op DGT-borden die live gevolgd konden worden vanuit de analyse en commentaarzaal. Ook werd er iedere ronde een bulletin gemaakt met alle partijen waarin enige partijen werden becommentarieerd door internationaal meesters. 's Avonds en op de rustdag hadden we tijd om iets van Kopenhagen te zien. In het midden van het centrum staat een enorm groot pretpark, met kermis attracties, live-concerten en restaurants en bars. Een mooie attractie is de 'Hell Tower' een hoge mast waar je naar boven gehesen wordt en vervolgens met een bijna vrije val weer beneden komt. Dan weet je meteen hoe het voelt om van een 15 verdiepingen hoge flat te springen. Ook geweest moet je zijn in de Glyptotek, een soort klein Louvre in Kopenhagen. Het toernooi is voor een ieder zeker de moeite waard, ook voor mensen op jacht naar een norm (of een Deense).

Zie ook de website van het toernooi en de website van Harmen Jonkman.

Deel: ' Politiken Cup toernooi schaken in Kopenhagen '