Porsche 911 GT3 levert indrukwekkende rijprestaties

(8 Januari 1999)

PERSBERICHT:

Dr. Ing.h.c. F. Porsche AG te Stuttgart voegt in mei1999 een bijzonder sportieve variant toe aan de 911-modelserie: de 911 GT3. Deze supersportwagen heeft een vermogen van 360 pk (265 kW) en trekt vanuit stilstand tot 100 km/u op in 4,8 seconden. Deze rijprestaties zullen nieuwe normen vestigen en tonen tegelijkertijd de mogelijkheden aan die in het ontwerp van de nieuwe 911 Carrera schuilgaan. De 911 GT3 is de waardige opvolger van de RS.

De ingenieurs van Porsche autosport hebben de cilinderinhoud van de vloeistofgekoelde motor vergroot van 3,4 tot 3,6 liter. Dankzij talrijke modificaties en de toepassing van onderdelen van de motor van de GT1 en de versnellingsbak van de GT2 levert de 911 GT3 een vermogen van 360 pk (265 kW). Het maximum koppel bedraagt 370 Nm bij 5.000 omwentelingen per minuut. Het vermogen, dat in vergelijking met de 911 Carrera met 20 procent is verhoogd, levert opmerkelijke rijprestaties op die opnieuw aanzienlijk boven die van de huidige Carrera met 300 pk liggen. De 911 GT3 sprint in 15,8 seconden van 0 tot 200 km/u (de 911 RS '993' in 17,8 seconden) en heeft voor de tussensprint van 80 tot 120 km/u 6,7 seconden nodig.

Vanzelfsprekend heeft Porsche het remsysteem en het onderstel aan deze hoge prestaties aangepast. Daardoor zijn de rijeigenschappen en de hanteerbaarheid van de 911 GT3 nogmaals verbeterd en is de actieve veiligheid zeer groot.

Herkenningskenmerken van de 911 GT3 zijn een nieuw front, bescheiden zijskirts, een vaste achtervleugel, rode remzadels en nieuwe 18' velgen in sportdesign. In vergelijking met de 911 Carrera is de GT3 30 millimeter verlaagd.

De nieuwe 911 GT3, die als homologatiebasis dient voor gebruik in de autosport, wordt in maart 1999 voor het eerst aan het publiek gepresenteerd tijdens de Automobielsalon in Genève. De eerste voor het wegverkeer bestemde wagens worden in Europa vanaf medio mei geleverd.

Deel: ' Porsche 911 GT3 levert indrukwekkende rijprestaties '