AutoRai

24-5-2002

Porsche Cayenne zet nieuwe sportieve maatstaven

Porsche stelt over enkele maanden met de Cayenne de derde modellijn van het sportwagenmerk uit Stuttgart voor.

De Cayenne S uitgerust met een nieuw ontwikkelde, 250 kW (340 pk) sterke V8-motor accelereert in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Zijn topsnelheid bedraagt 242 km/h. De zowel technisch als uitrustingtechnisch hoogwaardiger uitgevoerde Cayenne Turbo heeft eveneens een achtcilindermotor, maar ontwikkelt met behulp van twee turbocompressoren en interkoeling maar liefst 331 kW (450 pk) uit de cilinderinhoud van 4,5 liter. Voor de sprint van 0 naar 100 km/h heeft hij slechts 5,6 seconden nodig en de topsnelheid bedraagt 266 km/h.

Sportwagenfabrikant Porsche heeft er vooral op gelet dat deze uitstekende prestaties zijn gecombineerd met een sportief-wendbare handelbaarheid, een toonaangevende rijdynamiek en uiteraard met hoge veiligheidsreserves. In Porsches onderzoek- en ontwikkelingscentrum in Weissach zijn dat namelijk de beslissende criteria bij de ontwikkeling van een sportwagen. Met de nieuwe Cayenne vertaalt Porsche deze filosofie naar het SUV-segment (Sport Utility Vehicle), terwijl daarbij tevens rekening wordt gehouden met de specifieke eisen op het gebied van terreinvaardigheid. De ideale combinatie van optimale on-road- en uitstekende off-road-eigenschappen is gerealiseerd door de ontwikkeling van verschillende technische highlights; innovaties die in de Cayenne hun wereldpremière beleven.

Porsche Traction Management een nieuwe generatie van vierwielaandrijving
Tot deze highlights behoren onder meer de standaard permanente vierwielaandrijving Porsche Traction Management(PTM). In de basisafstemming stuurt deze 62 procent van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 38 procent naar de voorwielen. Via een elektromotorisch bediende en elektronisch geregelde lamellenkoppeling kan de aandrijfverdeling al naar gelang de omstandigheden worden gevarieerd. Zo kan, indien noodzakelijk, al het motorvermogen (100%) naar de voor- of achterwielen worden gestuurd.

Het Porsche Traction Management kan worden gezien als een volledig nieuwe generatie van vierwielaandrijving. Een systeem dat een beslissende rol speelt bij de totale rijdynamiek van de Cayenne. Want de referentieveldgeregelde langssper en een als optie verkrijgbaar sperdifferentieel voor de achteras reageren niet alleen op tractieverlies aan de voor- of achteras. Sensoren meten bijvoorbeeld ook de snelheid van de auto, de dwarsversnelling, de stuurhoek en de gaspedaalstand, zodat PTM steeds de optimale spergraad voor beide assen kan berekenen en zo het actueel benodigde aandrijfkoppel intelligent over voor- en achteras kan verdelen.

De vooruitziende blik van de PTM-elektronica zorgt bijvoorbeeld voor een betere rijstabiliteit en voor een veilige rijbaanwisseling bij zowel hoge snelheid onder normale omstandigheden als bij gematigd tempo op gladde ondergrond.

De resultaten van deze innovatie zijn onder andere: - Uitstekende koersstabiliteit en tractie onder alle rijomstandigheden, onafhankelijk van actuele toestand (ruw, glad, nat, etc.) van het wegdek.


- Betere bestuurbaarheid van de auto door voorkoming van onderstuur via het openen van de langssper.


- Betere controleerbaarheid in het rijdynamische grensbereik door de regeling van de langssper.


- Verbeterde koersvastheid en stabiliteit door overeenkomstige aansturing van de langssper.

Het eveneens standaard geïntegreerde Porsche Stability Management (PSM) staat constant in verbinding met PTM, maar grijpt pas in het grensbereik van de wegligging in. PSM, dat belangrijke systemen als ABS, ASR en het automatische remdifferentieel ABD aanstuurt, is bijvoorbeeld direct paraat bij kritisch over- of onderstuur. Het PTM krijgt dan de opdracht om de sperren te openen, zodat de auto vervolgens door het gericht afremmen van individuele wielen snel kan worden gestabiliseerd.

Sportief wendbaar op de weg robuust in het terrein Het onderstel vormt de basis voor optimale rijdynamiek bij maximale actieve veiligheid, rijcomfort en terreinvaardigheid. De voor de Porsche Cayenne geheel nieuw ontwikkelde voorwielophanging is uitgevoerd als een brede vooras met dubbele dwarsarmen aan een apart subframe. De grote afstand van de dwarsarmen tot elkaar houdt de krachten in de wielophanging gering. Het gevolg is een precieze wielgeleiding voor een uitstekende wendbaarheid bij uiterst geringe storingsinvloeden. Daarnaast reduceert de elastische ophanging van het subframe met grote rubber lagers eventuele onderstelgeluiden in het interieur tot een minimum.

Het subframe van hoogwaardig staal verbetert door zijn constructie de stijfheid van de auto en zorgt daarmee onder andere voor meer comfort en veiligheid. Met de vorm van het subframe, de boogvormige dwarstraverse en de oplopende langsdragers wordt een grote bodemvrijheid van maximaal 273 millimeter en een goede terreinvaardigheid gerealiseerd. Het stuurhuis met variabele overbrenging en het differentieel liggen goed beschermd op het subframe. Dat garandeert een robuuste betrouwbaarheid bij terreinrijden.

Ook de achteras is een nieuwe ontwikkeling van Porsche. Om te kunnen voldoen aan de hoge rijdynamische eisen wordt een gecompliceerd multi-link-concept toegepast. Dit is optimaal berekend op zowel de tractiekrachten als de mogelijke belastingen van de Cayenne. Voor meer comfort en meer rust is de achteras eveneens via een subframe met grote, hydraulisch gedempte rubber lagers aan de carrosserie bevestigd. Ook hier is het subframe voor een zo laag mogelijk gewicht en nog grotere stijfheid uitgevoerd in zeer sterk staal. In verband met de vereiste robuustheid voor terreinrijden zijn de onderste dwarsarmen en de spoorstangen uitgevoerd in plaatstaal. De beschermde, bovenste reactie-armen zijn uitgevoerd als lichte, uit aluminium gesmede componenten.

De configuratie van de askinematiek reduceert ongewenste inveerbewegingen bij accelereren en remmen. Zo veert de carrosserie nagenoeg parallel aan de weg in. De configuratie van de achteras met ingenieuze toespoorregeling zorgt voor een stabiel rijgedrag, met name in bochten en bij variaties in het aandrijfkoppel (gasgeven/gas loslaten). Een bijzonder kenmerk van het asconcept is de grote veerweg voor optimale terreinprestaties. Bij het standaard luchtgeveerde onderstel van de Cayenne Turbo bedragen de in- en uitveerwegen aan de vooras respectievelijk 102 en 118 millimeter en aan de achteras 124 en 125 millimeter. Het onderstel met stalen schroefveren van de Cayenne S heeft in-en uitveerwegen aan de vooras van respectievelijk 104 en 116 millimeter en aan de achteras van 135 en 98 millimeter. De Cayenne S kan als optie eveneens met luchtvering worden uitgerust.

Luchtvering met niveauregeling en hoogteverstelling De luchtvering garandeert een grotere bodemvrijheid in het terrein, terwijl de niveauregeling een constante rijhoogte mogelijk maakt die onafhankelijk is van de belading. Daarnaast zorgt het luchtgeveerde onderstel door het automatisch verlagen van de auto bij toenemende snelheid voor extra rijplezier en nog meer actieve veiligheid.

De luchtvering biedt met zes verschillende hoogteniveaus een verstelbereik van 116 millimeter: - In de stand Normaal bedraagt de bodemvrijheid 217 millimeter (DIN leeg).


- In de stand Inladen, de allerlaagste positie, zakt de Cayenne 60 mm onder het normale niveau en bedraagt de bodemvrijheid dus 157 millimeter. Dit niveau is alleen bij stilstaande auto mogelijk en maakt een gemakkelijker in-/uitladen van bagage mogelijk. Bij het wegrijden neemt de Cayenne automatisch weer het normale niveau aan.


- In de stand Laag ligt de Cayenne 27 millimeter onder het normale niveau en is hij vergelijkbaar met een auto met verlaagd sportonderstel. Dit betekent dat het onderstel straffer en de luchtweerstand geringer is. Dat maakt de Cayenne bij hogere snelheden nog stabieler en dynamischer. Boven de snelheid van 125 km/h komt de Cayenne, ongeacht eerder gekozen, hogere niveaus, automatisch in de stand Laag.


- De stand Extra laag wordt automatisch gekozen zodra de Cayenne harder rijdt dan 210 km/h. In verhouding tot het niveau Laag zakt de auto dan nogmaals met 11 millimeter.


- Het Terrein-niveau met grotere bodemvrijheid is ontwikkeld voor onverharde wegen of licht terrein. Het onderstel staat dan 26 millimeter hoger dan het normale niveau. Deze stand kan echter maar tot 80 km/h worden gekozen.


- Het Zwaar terrein-niveau is bedoeld voor extreme terreinomstandigheden. Hierbij staat de Cayenne nogmaals 30 millimeter hoger, tot een bodemvrijheid van 273 millimeter. Dit niveau kan alleen worden gebruikt tot een snelheid van 30 km/h.

Actieve demperregeling
Porsche biedt de luchtvering aan in combinatie met het eveneens nieuw ontwikkelde, variabele dempingssysteem Porsche Active Suspension Management (PASM). Deze elektronische demperregeling past continu de dempingskracht aan. Dat gebeurt afhankelijk van de toestand van het wegdek en de rijstijl. Een ingreep van PASM gebeurt bijvoorbeeld bij een zeer dynamische rijstijl met sterke acceleratie- en remacties, of in bijzonder geaccidenteerd terrein om de daarbij optredende kantel- en dompbewegingen van de auto te minimaliseren. Vijf acceleratiesensoren meten de carrosseriebewegingen. Is de beweging groter dan een rijsituatie-afhankelijke referentiewaarde, dan grijpt de regeling in en stabiliseert hij via de individuele schokdempers de toestand van de auto.

PASM biedt de Cayenne-bestuurder bovendien de mogelijkheid om tijdens het rijden een persoonlijke demperinstelling te kiezen. Daarbij is er keuze uit de programmas Comfort, Normaal en Sport. PASM blijft op de achtergrond altijd actief en vergelijkt de rijstijl met het gekozen programma. Indien bijvoorbeeld het comfortabele dempingsprogramma is gekozen, maar is de rijstijl echter sportief-dynamisch, dan schakelt het systeem automatisch over op een sportiever niveau en wordt de demping straffer.

Een meester in het terrein
De superieure prestaties op de weg gaan bij de Cayenne niet ten koste van de off-road-capaciteiten. Al in de basisuitvoering is hij een meester in het terrein. Met zijn intelligente vierwielaandrijving vergen ritten over licht terrein geen verandering in de tractiesystemen. Voor zwaarder terrein grijpt het Porsche Traction System terug op de standaard in de tussenbak geïntegreerde terreinoverbrenging (lage gearing). Deze reductiebak heeft een overbrengingsverhouding van 2,7:1 en maakt daarmee extreme terreinmanoeuvres mogelijk. Door het inschakelen van de zogenoemde Low-Range-functie via een wipschakelaar op de middenconsole worden automatisch diverse regelsystemen op het terreingebruik voorbereid. Het PTM schakelt over op de terreinoverbrenging en kiest bij de regeling van de sperren voor een speciaal terrein-referentieveld. Het PSM reageert met een op extra tractie afgestemd terrein-ABS en terrein-ABD, en de luchtvering in de Cayenne Turbo verhoogt zich automatisch tot het Terrein-niveau. Porsche is de eerste autofabrikant die deze systeemcombinatie via een centrale Off-road-schakelaar aanbiedt en daarmee het risico van bedieningsfouten bij terreinrijden vermindert.

De standaard off-road-eigenschappen van de Cayenne laten echter nog een extra verbetering toe. Indien het terrein dermate hoge eisen aan het onderstel gaat stellen dat individuele wielen bodemcontact verliezen, dan garandeert een starre koppeling in de vierwielaandrijving het probleemloos verder rijden.

De 100 procent-langsblokkering wordt door het nogmaals indrukken van de off-road-schakelaar geactiveerd. De Cayenne Turbo komt met zijn standaard luchtvering bij het klimmen nog beter voor de dag. In de Zwaar terrein-stand, met een bodemvrijheid van 273 millimeter, bedraagt de aanloophoek vóór maximaal 32 graden en de afloophoek achter 27 graden. Daarmee is de auto zelfs relatief steile terreinovergangen de baas.

Ook extreme heuveltoppen in het terrein vormen geen onoverkomelijke hindernis: een overloophoek van 155 graden (tussen de assen) verhindert een te vroeg contact van de onderzijde van de auto met de ondergrond. Ook voor het rijden door water zijn beide Cayenne-modellen met een standaard doorwaaddiepte van een halve meter zeer geschikt. In de Zwaar terrein-stand is dat zelfs 556 millimeter. Daarvoor zorgen een speciaal afdichtconcept, alsmede een hooggeplaatste luchtinlaat, een hooggeplaatste transmissie-ontluchting, en de volledig afgesloten dorpels. Veilige tractie tot in het zwaarste terrein Voor extreme terreinrijders biedt Porsche naar wens nog een andere technische noviteit: het Advanced-Offroad-Technik-pakket. Naast een speciale dorpelbescherming en een stalen bodembescherming onder de radiateur omvat deze speciale uitvoering onder meer een regelbaar en 100 procent sperbaar sperdifferentieel aan de achteras.

De 100 procent-sperwerking wordt geactiveerd door de centrale off-road-schakelaar dan voor de derde keer in te drukken. De geregelde achteras-dwarssper zorgt voor nog meer tractie van de wielen bij wegrijden op de meest uiteenlopende ondergronden en bij het rijden van bochten.

Een ander enorm voordeel van dit speciale terreintechniekpakket zijn de via een schakelaar op de middenconsole hydraulisch ontkoppelbare stabilisatoren aan de voor- en achteras. Deze ontkoppeling vergroot de veerweg van beide assen met 70 millimeter, wat de terreinvaardigheid en de tractie verder verbeteren bij het passeren van rotsen, boomstammen of grote bodemoneffenheden.

Om het sportieve rijgedrag van de Cayenne bij het rijden op de weg te garanderen is het ontkoppelen van de stabilisatoren alleen mogelijk in de Low Range-stand. Keert de Cayenne met ontkoppelde stabilisatoren vanuit het terrein terug naar de weg, dan garandeert een extra veiligheidssysteem de noodzakelijke rijstabiliteit: zodra de snelheid boven de 50 km/h komt worden de stabilisatoren automatisch weer vastgekoppeld.

Deel: ' Porsche Cayenne zet nieuwe sportieve maatstaven '




Lees ook