Carros

PRE-SAFE maakt auto van de toekomst veiliger dan ooit

Technologische doorbraak

(27 september 2001)

· Nieuw veiligheidstijdperk: preventieve bescherming voor inzittenden

· Sensoren herkennen gevaar voordat aanrijding mogelijk plaats heeft

· PRE-SAFE onderdelen zelfherstellend als aanrijding wordt vermeden

· Mercedes-Benz onderstreept leidende positie in innovatieve veiligheid voor inzittenden

Mercedes-Benz heeft tijdens de IAA in Frankfurt het PRE-SAFE veiligheidsconcept gepresenteerd: een innovatief concept dat het risico van letsel voor auto-inzittenden verder reduceert. Het systeem herkent een potentiële aanrijding en activeert vervolgens vóórdat de aanrijding plaatsvindt- een speciaal beschermingssysteem, waaronder vernieuwde en geavanceerde gordelspanners en automatische stoelverstelling, zodat het bovenlichaam van de inzittenden niet te ver naar voren of opzij kan bewegen.

In de verdere toekomst kan bijvoorbeeld gedacht worden aan uitschuivende bumpers, zelfdenkende crashboxen in de voorzijde en beweegbare interieurdelen. Dit is bedoeld om de inzittenden te beschermen tegen vervormende carrosseriedelen die het interieur zouden kunnen binnendringen. Indien de aanrijding op het laatste moment wordt vermeden, brengt PRE-SAFE de systemen weer terug in hun oorspronkelijke positie. Er is dus geen sprake van kostbare reparaties. Het toekomstgerichte PRE-SAFE is gebaseerd op de uitkomsten van ongevalresearch bij Mercedes-Benz. Hieruit blijkt dat bij tweederde van alle verkeersongevallen sprake is van een relatief lange tijd tussen het moment dat de inzittenden een aanrijding zien aankomen en de werkelijk aanrijding zelf. In de toekomst kan deze kostbare tijd worden gebruikt om beschermingssystemen van de auto te activeren.

"Onze huidige veiligheidssystemen zoals airbags, windowbags of gordelspanners moeten in enkele milliseconden voor veiligheid van de inzittenden zorgen. Maar een botsing wordt vaak enkele seconden eerder al verwacht. Als we erin slagen deze kostbare tijd te benutten, openen we nieuwe dimensies voor de veiligheid van inzittenden", aldus Dr. Rodolf Schöneburg, bij Mercedes-Benz verantwoordelijk voor de ontwikkeling van veiligheidssystemen.

Pionier: Mercedes-Benz past al sinds 1989 PRE-SAFE systemen toe Het is een grote technische uitdaging voor Mercedes-ingenieurs om een specifiek -afgestemd beschermingssysteem voor inzittenden te ontwikkelen dat een ongeval vroegtijdig signaleert. PRE-SAFE is gebaseerd op systemen die met behulp van sensoren voortdurend de bestuurder, de auto en de weg controleren. Zodra ze een gevaar signaleren, worden de veiligheidssystemen automatisch geactiveerd. Dergelijke systemen behoren nu al tot de standaarduitrusting van Mercedes-Benz modellen. Ze bewijzen dagelijks hun nut door tijdig kritieke situaties te herkennen en daarmee ongevallen helpen voorkomen: het anti blokkeer remsysteem (ABS), Brake Assist System (BAS) en het Electronic Stability Program (ESP). Deze veiligheidssystemen vormen de basis van het innovatieve PRE-SAFE.

Op het gebied van veiligheid voor inzittenden introduceerde Mercedes-Benz enige tijd geleden een concept van preventieve maatregelen. Al in 1989 behaalde Mercedes een mijlpaal door de SL Roadster te voorzien van een automatische rollbar, die binnen 0,3 seconden in positie kan worden gebracht. Ook de nieuwe SL-Klasse en de CLK Cabriolet zijn voorzien van een dergelijk anticiperend beschermingssysteem.

Deel: ' PRE-SAFE maakt auto van de toekomst veiliger '




Lees ook