Theater van het Oosten

Van de Brug af gezien

Theater van het Oosten brengt op donderdag 10 februari 2000 in Schouwburg Arnhem de première van Van de Brug af gezien van Arthur Miller. Deze grote-zaalproductie is de laatste voorstelling die Leonard Frank, na acht jaar artistiek leiderschap, bij Theater van het Oosten zal regisseren.

Arthur Miller schreef Van de Brug af gezien in 1955. Het verhaal speelt zich af in New York aan de voet van Brooklyn Bridge in een havenwijk met veel Italiaanse immigranten. Havenarbeider Eddie Carbone leeft er een bescheiden bestaan met zijn vrouw Beatrice en hun zeventienjarige nichtje en pleegdochter Catherine. Eddie verzet zich heftig tegen elke poging die Catherine onderneemt om een zelfstandig leven op te bouwen. Met de komst van de illegale immigranten Marco en Rodolfo, raakt Eddie het spoor bijster.

Leonard Frank over Van de Brug af gezien
ëÖ wat is het om immigrant te zijn? Te leven in een land dat niet jouw land is. Waar je naartoe bent gekomen met de ambitie om te slagen. Maar om te slagen, moet je je aanpassen. Mij interesseert dat uiterst breekbare en gevoeli-ge proces van constant waakzaam moeten zijn. Doe ik het wel goed? Val ik niet teveel op? Een permanente staat van opwinding. Bedreiging rondom. Blijvend breekbaar.

In de voorstelling wordt Van de Brug af gezien sterk bepaald door een enorm projectiescherm. In het midden van dit scherm is een kleine kale kamer gebouwd. In deze kamer wordt toneel gespeeld. Op het scherm ziet het publiek gefilmde acteurs die soms met de 'echte' acteurs in dialoog treden en soms een eigen verhaal vertellen. Opgenomen scènes en 'live' scènes lopen door elkaar en reageren op elkaar. Met dit kleine kamertje in een grote video-wand kan ik laten zien hoe de gebeur-tenissen in de grote wereld een direct en radicaal effect hebben op de kleine wereld. Daarover gaat het stuk voor mij: Eddie's kleine kamer binnen het video-scherm is zijn kleine breekbare wereld. En als buiten, op het grote scherm, de dreiging te groot wordt, stort zijn wereldje in elkaar en blijft er niets meer van hem over. In de kleine wereld is Eddie de dader, in de grote wereld is hij slachtoffer.

De manier waarop Miller dat probleem aan de orde stelt, interesseert mij zeer. Van de Brug af gezien is te vergelijken met een instructiefilm. Alles wat je ziet is reeds gebeurd, is verleden tijd. Het wordt ons getoond door een presen-tator, in dit geval de advocaat Alfieri. Die legt ons een en ander uit en voorziet de beelden van commentaar. Het is een demonstratie van een casus, het heeft iets weg van een documentaire. Als de film is afgelopen moet je iets geleerd hebben over de zaak in kwestie. De documentaire moet je raken en iets leren. Miller is uit op 'leering ende vermaeck'. Dat bevalt mij, dat doe ik al sinds ik als regisseur begon: naast het 'vermaeck' van een toneelvoor-stel-ling poog ik ook iets teweeg brengen in het denken van de toeschouwers.í

Van de Brug af gezien (1955) in de regie van Leonard Frank wordt gespeeld door o.a. Nanette Edens (Catherine), Flip Filz (Marco), Rudolf Lucieer (Alfieri), Barbara Sobels (Beatrice), Michiel Varga (Rodolpho) en Jack Vecht (Eddie). Tom Kleijn vertaalde de tekst van Arthur Miller. Jaap van Keulen schreef de muziek. De vormgeving is in handen van Catharina Scholten (toneelbeeld) en Leonie Polak (kostuumontwerp).

Voor meer informatie of foto's kunt u contact opnemen met de afdeling afdeling publiciteit van Theater van het Oosten: 026-4437655.

Deel: ' Première voorstelling Van de Brug af gezien '




Lees ook