LPNMNS

Presentatie Middle Passage Monument Project

Den Haag, 30 november

Wayne James (VS) oprichter van het Middle Passage Monument Project op bezoek bij Het Landelijk Platform Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden.

Presentatie Middle Passage Monument Project in Nieuwspoort.

Op donderdag 2 december a.s. om 15.00 uur vindt er in het Perscentrum Nieuwspoort te Den Haag een persconferentie plaats georganiseerd door het Landelijk Platform Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden. Tevens zal de presentatie plaatsvinden van het Middle Passage Monument Project van Wayne James uit Amerika. Met het Middle Passage Monument Project beoogt de initiatiefnemer Wayne James het continent Afrika en haar bevolking onder de aandacht te brengen van de wereld, waarbij duidelijk de bijdrage aan de wereldcultuur, zowel vroeger als nu tot uiting komt.

Een tweede doelstelling is het aanmoedigen van het collectieve helingsproces tengevolge van de holocaust, de slavernij (onder andere door Nederland begaan jegens Afrikanen maar ook jegens de inheemse bevolkingsgroep) en racisme.

Tenslotte beoogt het project het verbeteren van relaties tussen etnische groepen in het komende millennium. Wayne James is de stichter van de Homeward Bound Foundation (HBF). Deze stichting heeft in het kader van het Middle Passage Monument Project op 3 juli 1998 (ruim 136 jaar na afschaffing van de Nederlandse slavernijperiode) in aanwezigheid van Kofi Anan en verschillende prominenten een monument op de bodem van de Atlantische Oceaan geplaatst. De bedoeling is om op de zes continenten, die betrokken waren bij de transatlantische slavenhandel een replica te plaatsen van dit monument. De eerste zou geplaatst moeten worden op 3 juli 2000, een jaar nadat het origineel is geplaatst. Verschillende locaties onder andere in Europa zouden hiervoor in aanmerking willen komen.

Wayne James brengt een bezoek aan Nederland onder andere ter ondersteuning van het werk Landelijk Platform Nationaal Monument Nederlandse Slavernijverleden en om zijn ideeën bij het Nederlandse publiek onder de aandacht te brengen. Het Platform is de officiële gesprekspartner van de Nederlandse overheid ten behoeve van de afwikkeling van het slavernijdossier. In het Platform zijn verschillende organisaties en deskundigen vertegenwoordigd die een afspiegeling zijn van de nazaten van de slachtoffers van de Nederlandse Slavernijperiode.

Binnenkort worden de namen van het Comité van aanbeveling bekend gemaakt. Dit Comité dat namens het kabinet door de bewindslieden Van Boxtel (coördinerend minister op dit dossier) en Van der Ploeg zal worden benoemd, moet naast het Platform het Nationaal bewustzijn bevorderen. De plannen zijn er op gericht om in juli 2000 het nationaal monument te onthullen. Tevens zal er ook gewerkt worden aan de totstandkoming van een instituut met een educatieve, een culturele en een wetenschappelijke functie.

Het Platform ziet de erkenning van het Nederlandse Kabinet als een oeverwinning door de nazaten van de slachtoffers van de Nederlandse slavernijperiode en als een stap voorwaarts op weg naar het nieuwe millennium.

De bijeenkomst wordt gehouden op donderdag 2 december a.s. van 15.00 tot 17.00 uur in het perscentrum Nieuwspoort (nabij het gebouw van de Tweede Kamer der Staten Generaal) te Den Haag.

U wordt van harte uitgenodigd om op de presentatie annex persconferentie aanwezig te zijn.

Voor nadere informatie kunt u contact op nemen met Barryl Biekman, voorzitter van het Landelijk Platform Nationaal Monument Nederlands Slavernijverleden onder nummer 06 54230755

30 nov 99 11:33

Deel: ' Presentatie Middle Passage Monument in Nieuwspoort '