Brussel, 11 januari 2000 Autosalon Brussel 2000 Persinformatie

Introductie

De laatste jaren is Subaru, onderdeel van het Japanse Fuji Heavy Industries-concern, omgevormd tot een specialty car brand. Een merk met een, door de standaard All Wheel Drive, bijzondere aandacht voor actieve veiligheid. En met hoogstaande eigenschappen als het gaat om sportiviteit, trekcapaciteit en inzetbaarheid. Kortom: Subaru selecteerde een aantal jaren terug doelbewust een niche (het AWD-segment) en weet daarin nu uit te blinken. Hieraan ligt overigens ook een stroom aan nieuwe modellen ten grondslag, die uiteraard op de Autosalon Brussel 2000 nadrukkelijk onder de aandacht zullen worden gebracht.

Het spreekt voor zich dat alle vernieuwingen die zich recentelijk hebben voorgedaan - en zich nog zullen voordoen - in het teken staan van 'Subaru Nieuwe Stijl'. Dat gold al voor de recent geïntroduceerde Subaru's en zal ook weer gaan gelden voor de wereldprimeur van Subaru op het salon: de nieuwe Subaru Forester AWD-reeks. Ook dit succesvolle model zal ongetwijfeld gaan bijdragen aan de verdere uitbouw van Subaru tot specialty car brand.

Belangrijk nieuws van Subaru dus, op het Autosalon Brussel 2000. Waarbij niet uit het oog mag worden verloren dat ook andere modellen die Subaru op het salon toont, in het kader van modeljaar 2000 zijn gemoderniseerd. Bovendien toont Subaru een speciaal voor de Belgische markt ontwikkelde uitvoering van de Legacy Sedan AWD met geavanceerde Koltec LPi-installatie. Het complete Subaru-gamma staat, zo blijkt al uit het voorgaande, in het teken van het streven om de koper te kunnen laten kiezen uit een keur aan modellen. Auto's, die op en top geschikt zijn voor het doel waarvoor ze worden ingezet.

Subaru presenteert het volledige 2000-gamma middels de volgende typen:

Speciale display: Subaru Impreza GT Turbo WRC rallywagen

* De met een sterretje gekenmerkte modellen zijn voor modeljaar 2000 aangepast; in het geval van de Forester AWD en Forester S-Turbo AWD gaat het om geheel nieuwe uitvoeringen.

Subaru op het Autosalon Brussel 2000

Modellen in detail

Subaru Vivio Als er één woord is waarmee de Subaru Vivio kan worden gekenschetst, dan is het 'beweeglijkheid'. De Subaru Vivio is nu leverbaar in vijf kleuren en moet worden gezien als een verrassend ruime 'mini-limousine' van 3.30 meter. De koper heeft de keuze uit drie- of vijfdeurs uitvoeringen. Door het neerklappen van de achterbank kan het laadvolume worden uitgebreid tot 834 liter. Zijn viercilinder motor is goed voor 44 pk (32 kW), méér dan voldoende voor vlotte prestaties bij een bescheiden verbruik. Of, om preciezer te zijn: ondanks zijn acceleratie van 0-100 km/h in slechts zestien seconden en een topsnelheid van 138 kilometer per uur bedraagt het gemiddeld verbruik van de sympathieke Subaru Vivio slechts 6,2 liter per 100 kilometer!

Subaru Justy 1.3 AWD All Wheel Drive voor extra veiligheid? Een 1,3 liter viercilinder krachtbron van 50 kW/68 pk met vijf versnellingen? Een sportief gelijnde drie- of vijfdeurs carrosserie? De Subaru Justy AWD heeft het allemaal en steekt dank zij zijn veiligheidsverhogende vierwielaandrijving ver boven de middelmaat uit. Tel daar zijn uitgebreide standaarduitrusting, zijn betrouwbare techniek en zijn uiterst geringe onderhoudskosten bij op en de kenner weet genoeg: de Subaru Justy AWD is van een uitzonderlijke klasse. Modeljaar 2000 betekent in het geval van de Justy AWD dat nieuwe kleuren worden geintroduceerd.

Subaru Impreza Sedan AWD 2000 De Subaru Impreza Sedan is, zo weten inmiddels vele duizenden automobilisten, een verbluffende auto. Welk ander merk immers, biedt een zó fraai gelijnde vierdeurs sedan met veiligheidsverhogende, permanente vierwielaandrijving (AWD) en zulke kwaliteiten? Een auto die óók nog eens een zeer trouwe schare fans heeft, zoals onder meer bleek uit het feit dat de Impreza-lijn in het grootscheepse, Britse J.D. Power-klantentevredenheidsonderzoek de absolute nummer één-positie innam. In de modeljaar 2000-specificatie zijn alle typen voorzien van sterke en soepele zestienkleps boxermotoren van 1,6 of 2,0 liter. In het geval van de Subaru Impreza Sedan 1.6 AWD bedraagt het vermogen 70 kW/95 pk, terwijl de 2.0-versie zonder turbocompressor - de GT Turbo wordt verderop beschreven - een vermogen van 92 kW/125 pk aan de dag legt. Beide motorversies staan garant voor een hoge trekkracht, ook bij lage toerentallen. Dit maakt van de vierdeurs sedan, in combinatie met de All Wheel Drive en een kofferinhoud van 363 liter, een superieure reis- en trekauto. Het maximum aanhangwagengewicht (geremd) loopt van 1.000 tot 1.200 kilogram. Verder biedt Subaru de keuze uit diverse uitrustingsniveaus, altijd inclusief stuurbekrachtiging, elektrisch te bedienen zijruiten en -spiegels, centrale deurvergrendeling (2.0: inclusief afstandsbediening) en een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat (2.0). Voorts is de achterbank in twee delen neerklapbaar voor extra gebruiksgemak.

Subaru Impreza 'Plus' AWD 2000 Met de modeljaar 2000-uitvoering van de vijfdeurs Impreza 'Plus' AWD biedt Subaru een ideale combinatie aan tussen een representatieve sedan en een vlot gelijnde stationwagon. Dat maakt dit model onweerstaanbaar voor iedereen die regelmatig met het gezin of relaties op pad gaat. Natúúrlijk is ook dit model standaard uitgerust met All Wheel Drive, waardoor de auto onder alle omstandigheden 'als op rails' rijdt en zich ontpopt als een ideale trek- en wintersportauto. Het maximum aanhangwagengewicht (geremd) varieert van 1.200 tot liefst 1.600 kilogram. Qua aandrijving kan, net als bij de vierdeurs sedan, gekozen worden tussen een 1,6 liter en een 2,0 liter benzinemotor, respectievelijk goed voor 70 kW/95 pk en 92 kW/125 pk en tussen een handgeschakelde vijfbak met hoge en lage gearing of een viertraps automaat (2.0). Ook de uitrusting van de 'Plus' komt overeen met die van de sedan. Afgezien natuurlijk van het grotere laadvolume (363 - 1.282 liter) en de vijfde deur. In de modeljaar 2000-specificatie wordt elke 'Plus' standaard uitgerust met zogenaamde 'roofrails'.

Subaru Impreza Sedan en Plus GT Turbo AWD 2000 'Sport Sedan'. 'Rallykanon'. Wie kent de Subaru Impreza GT Turbo AWD niet? Deze rechtstreekse afstammeling van de vierwielaangedreven Impreza Turbo waarmee Subaru drie opeenvolgende jaren Wereldkampioen Rally werd, is gewoon verkrijgbaar bij de dealer! Met zijn 218 pk/160 kW sterke turbomotor is de Impreza GT Turbo AWD (vierdeurs Sedan en vijfdeurs 'Plus') zelfs zijn exotische collega's de baas. Bovendien is de Subaru Impreza GT Turbo AWD ( van 0-100 km/h in 6,3 sec, top 231 km/h) moeiteloos in staat zijn dagelijkse taak als zaken- of familieauto te vervullen. Voor de modeljaar 2000-wijzigingen verwijzen we u naar de standaarduitrusting zoals vermeld bij de Impreza Sedan en 'Plus' AWD. Daar kan aan worden toegevoegd dat de GT Turbo-versies zijn voorzien van nieuwe, 16-inch lichtmetalen wielen, handgrepen en buitenspiegels in carrosseriekleur, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en ruitenwissers met regelbare interval. Speciaal voor de Belgische markt heeft Subaru nu bovendien een "Van"-uitvoering ontwikkeld.

Wereldprimeur: Subaru Forester AWD 2000 Zie separate (pers-)informatie.

Wereldprimeur: Subaru Forester S-Turbo AWD 2000 Zie separate (pers-)informatie.

Subaru Legacy Sedan AWD Uiteraard besteedt Subaru op het Autosalon Brussel 2000 aandacht aan de vorig jaar geïntroduceerde Legacy Sedan AWD. Deze zeer representatieve gezins- annex zakenauto is leverbaar met oersterke en betrouwbare 2,0 en 2,5 liter viercilinder boxermotoren.

De standaard All Wheel Drive zorgt voor extra veiligheid, trekcapaciteiten en gebruiksmogelijkheden. Vanaf de GL-specificatie zijn nu ook side-airbags, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een buitentemperatuurmeter, een regelbare interval op de ruitenwissers vóór en in de carrosseriekleur gespoten buitenspiegels standaard. Stuurbekrachtiging, elektrisch te bedienen zijruiten en -buitenspiegels, alsmede twee airbags behoren al vanaf de LX-specificatie tot het standaardpakket.

Subaru Legacy Sedan AWD Green Energy by Subaru Koltec LPi Een aparte vermelding verdient de op het Salon voor het eerst getoonde Subaru Legacy Sedan AWD met Koltec LPi-installatie. Deze uitvoering ('Green Energy by Subaru') is speciaal ontwikkeld voor de Belgische markt en wordt geleverd met een zeer geavanceerde en fraai geïntegreerde LPG-installatie, waarbij de fabrieksgarantie volledig intact blijft. Subaru had al jarenlange ervaring met LPG en weet het beproefde LPi-systeem optimaal te combineren met het AWD-concept.

Subaru Legacy Touring Wagon AWD Met de Legacy Touring Wagon AWD beschikt Subaru over een even fraaie als ruime en representatieve stationwagon in de hoge middenklasse. Een auto die dankbaar gebruik maakt van alle ervaringen die werden opgedaan met de gelijknamige, voorgaande twee modelgeneraties, gekoppeld aan de hedendaagse know-how en eisen op stylinggebied. Het resultaat: een schitterende stationwagon met verfijnde 2,0 en 2,5 liter viercilinder boxermotoren en, naar keuze, een handgeschakelde transmissie of viertraps automaat. Uiteraard beschikt ook de Subaru Legacy Touring Wagon AWD over een superieur All Wheel Drive-systeem voor extra veiligheid en gebruiksmogelijkheden. Voorts is de 2.5-uitvoering met automatische transmissie standaard uitgerust met Subaru's Vehicle Dynamics Control-systeem (VDC). Voor de in het kader van modeljaar 2000 uitgebreidere standaarduitrusting verwijzen wij u naar het hoofdstuk over de Legacy Sedan AWD.

Het onderstel van de Legacy Touring Wagon AWD kent onder andere de plaatsing van een multi-link achterwielophanging. Dit met een tweeledig doel: enerzijds het optimaliseren van de rij-eigenschappen, anderzijds het besparen van ruimte. De constructie van de achterwielophanging is zodanig, dat er zich in de laadruimte van de Subaru Legacy Touring Wagon AWD nauwelijks nog obstakels bevinden. Dit zorgt niet alleen voor een enorm laadvolume (variërend van 528 tot 1.646 liter!), maar ook voor een gebruiksvriendelijke 'lay-out'. Het bleek zelfs mogelijk om nog een bescheiden, tweede opbergruimte onder de laadvloer van de auto te creëren.

De Subaru Legacy Touring Wagon AWD wordt aangeboden met viercilinder 16V-boxermotoren: een met een inhoud van 2,0 liter en een van 2,5 liter. Ze kenmerken zich door hun prima prestaties, lage emissies en hun optimale karakteristiek, in het bijzonder ook in de lagere toerenregionen. De 2.0 motor levert een vermogen van 92 kW/125 pk en een maximum koppel van 184 Nm bij 3.600 toeren. Uiteraard gaat de 2.5 motor - de versie met automatische transmissie inclusief Vehicle Dynamics Control-systeem (VDC) - wat dit betreft nog een flinke stap verder: het vermogen daarvan bedraagt 115 kW/156 pk , het koppel 223 Nm/3.600 toeren. Beide zijn overigens te koppelen aan een elektronisch gestuurde automatische transmissie met vier trappen. In de handgeschakelde uitvoering is er in een hill-holder voorzien, die voorkomt dat de auto bij stilstand op een helling achteruit rijdt. Een gewaardeerde voorziening, zéker wanneer de auto wordt gebruikt als trekauto. Afhankelijk van de gekozen motor en transmissie ligt het maximum aanhangwagengewicht (geremd) van de Subaru Legacy Touring Wagon AWD op een ongekend hoog niveau: tussen de 1.500 en zelfs 1.800 kilogram. En dat is dan tussen de circa 300 en 500 kilogram méér dan gebruikelijk in deze klasse. Overigens: de superieure kwaliteiten van de Subaru Legacy Touring Wagon AWD als trekauto, waren voor de ANWB reden om dit model uit te roepen tot 'ANWB Trekauto van het Jaar 1999'. Tijdens uitgebreide tests met een keur aan nieuw op de markt uitgebrachte auto's in diverse klassen werd de Subaru Legacy Touring Wagon AWD niet alleen winnaar in zijn categorie, maar tevens winnaar 'overall'.

Subaru Outback AWD Toen Subaru in 1994 de Outback AWD lanceerde, kon niemand vermoeden dat dit model een nieuwe autoklasse zou gaan creëren. Mede dankzij het enorme succes van deze bijzondere, vierwielaangedreven stationwagon op de Amerikaanse markt, zag de concurrentie zich gedwongen om zich ook op dit segment te storten. Voor zover hen dat inmiddels gelukt is, gaat het echter om auto's die qua prijs tórenhoog boven de Outback AWD uitsteken. En inmiddels heeft Subaru alweer de tweede generatie Outback AWD gelanceerd! In tegenstelling tot wat het uiterlijk doet vermoeden, is de Outback AWD onafhankelijk van de Legacy Touring Wagon AWD tot stand gekomen. Wel werd er uiteraard naar gestreefd om beide auto's zoveel mogelijk te laten profiteren van dezelfde modificaties. Het resultaat: een stoere, doch chique vierwielaangedreven stationwagon met liefst 19 centimeter grondspeling en een in- en exterieur dat daar naadloos op aansluit. De vernieuwingsdrang van de Subaru-designers komt onder meer tot uiting in de stoere frontpartij met grote koplampen en eveneens zeer forse, fraai in de bumper/spoiler geïntegreerde mistlampen. Zowel de bumpers als de flankbescherming zijn in een afwijkende tint gespoten. En profil kenmerkt de Outback AWD zich door zijn grote, 16 inch lichtmetalen wielen (bandenmaat: 215/60R16) en zijn side-skirts. Verder profiteert de Outback AWD van alle verbeteringen die in een eerder stadium werden doorgevoerd aan de Legacy Touring Wagon AWD. Met als meest sprekende onderdelen de motor - standaard gaat het om de 2,5 liter 16V-boxermotor van 115 kW/156 pk en een koppel van 223 Nm bij 3.600 toeren- en het onderstel (multi-link achterwielophanging). Voorts kan ook de Outback AWD geleverd worden in combinatie met een elektronisch gestuurde automatische transmissie met vier trappen. De handgeschakelde uitvoering laat zich in de Outback AWD prettig bedienen en komt in combinatie met de zo gewaardeerde hill-holder. Een uiterst nuttige voorziening, zéker als er een aanhanger of caravan getrokken wordt. En dat is niet bepaald ondenkbaar, gezien het maximum aanhangwagengewicht (geremd) van de Outback AWD: 1.800 kilogram. Nieuw voor modeljaar 2000 zijn tot slot de standaard side-airbags en de regelbare interval op de ruitenwissers.

Leverbaar Met uitzondering van de Subaru Forester AWD en Forester S-Turbo AWD zijn alle op het Autosalon Brussel 2000 getoonde uitvoeringen inmiddels leverbaar. De marktintroductie van de nieuwe Forester AWD en Forester S-Turbo AWD zal plaatsvinden in de loop van het voorjaar van 2000.

Deel: ' Presentatie Subaru op Autosalon Brussel 2000 '