Amsterdam RAI

Wereldprimeur op landbouwRAI 99

Date: 10-12-98

Wereldprimeur op landbouwRAI 99: Gezamenlijke demonstraties automatisch melken met 80 koeien

Twee volautomatische melkrobots volop in werking, tachtig koeien die dagelijks gemolken worden, en ruim 4.000 vierkante meter extra beursoppervlakte met complete stalinrichtingen. Dat gaat allemaal gebeuren op de komende LandbouwRAI, waar Lely Benelux NV en AMS Liberty Nederland BV het unieke besluit hebben genomen zich gezamenlijk op grootse wijze te presenteren. 'Dit is nog nooit eerder vertoond, dus met recht een wereldprimeur op de komende LandbouwRAI,' aldus een enthousiaste Jan van der Molen, projectmanager van de LandbouwRAI. 'Wij ondersteunen dit initiatief van harte. Amsterdam RAI is organisatorisch veel gewend, maar dit project is op technisch gebied weer een nieuwe uitdaging. Denk alleen maar eens aan de speciale opslag die gebouwd moet worden om de mestproductie van tien dagen op te kunnen slaan en aan de koeien, die hier al ruim voor het evenement in huis moeten zijn om te acclimatiseren. We zijn het er absoluut over eens dat dit een unieke presentatie wordt.'

Ook de heer Van der Fange, directeur van AMS Liberty Nederland BV is enthousiast: 'Met dit gezamenlijke project willen we in hoofdzaak de acceptatie van het automatisch melken vergroten. Tijdens de LandbouwRAI kan een breed publiek uit de agrarische sector op een directe wijze kennismaken met deze innovatieve apparatuur. Om te laten zien hoe het systeem in een 'nagebootste' omgeving werkt, wordt een complete ligboxenstal voor twee koppels inclusief een mestkelder gebouwd. Het is de eerste keer dat de aanbieders van automatische melksystemen zich op deze manier gezamenlijk op een beurs presenteren. Wij zijn er dan ook erg trots op dat we ons product op zo'n unieke wijze kunnen tonen.'

De heer Langebeeke, directeur van de Lely Benelux NV, valt hem bij: 'Het automatisch melken maakt de laatste jaren een enorme groei door. De LandbouwRAI is een goed moment om dit systeem aan een groot publiek te presenteren. Bovendien viert Lely in 1999 haar 50-jarig bestaan. Onze deelname aan dit project illustreert dat wij ons nog 50 jaar 'jong' voelen en volop bezig zijn met de ontwikkeling van nieuwe technologieën. We moeten er natuurlijk rekening mee houden dat de omstandigheden op een beurs bijzonder zijn, denk alleen maar aan de vele bezoekers die er rondlopen. Er wordt gewerkt met dieren die anders kunnen reageren dan in een normale situatie. Al bij de opzet van het project is hiermee rekening gehouden door alle betrokkenen, zodat wij er het volste vertrouwen in hebben dat het een geslaagde demonstratie wordt.'

'Het is een uniek project voor Amsterdam RAI, waarbij intensief samengewerkt wordt met een aantal bedrijven en organisaties' aldus projectmanager Jan van der Molen. 'Naast Lely Benelux NV en AMS Liberty Nederland BV is de Dienst Landbouwvoorlichting (DLV) nauw betrokken bij de organisatie, coördinatie en begeleiding van het gehele project. Ook de gezamenlijke stalinrichters werken mee aan de totstandkoming van dit project; zij verzorgen de bouw van de complete, moderne stallen in de RAI. Het project geeft ook een extra dimensie aan het expositieprogramma van de LandbouwRAI, die met 4.000 m2 extra in de Noord- en Oosthal, nu in totaal een oppervlakte beslaat van 38.000 vierkante meter. Verwacht wordt dat de demonstratie van de twee melkrobots met tachtig koeien veel extra bezoekers zal trekken. Er wordt met name grote belangstelling verwacht vanuit de veehouderij en de landbouwmechanisatie, zowel vanuit Nederland, als vanuit het buitenland.'

Openingstijden en toegangsprijzen
LandbouwRAI 99 wordt georganiseerd door Amsterdam RAI, onder auspiciën van de 'Federatie Agrotechniek'. De LandbouwRAI wordt gehouden van maandag 18 tot en met zaterdag 23 januari 1999 in de RAI in Amsterdam. Van dinsdag tot en met vrijdag is de beurs open van 9 tot 17 uur, zaterdag van 9 tot 16 uur. Maandag 18 januari is een dag voor dealers, loonwerkers, speciaal geïnteresseerden en vertegenwoordigers van de pers, van 10 tot 18 uur. De toegangsprijs is op maandag fl. 50,- en op de overige dagen fl. 30,-. Een tweedaagse toegangskaart (geldig van dinsdag t/m zaterdag) is fl. 45,-. Op vertoon van een uitnodigingskaart is de toegang overigens gratis.
Omhoog

Deel: ' Primeur op landbouwRAI Automatisch melken met 80 koeien '