Belangrijke primeur tijdens AutoRAI

Geheel nieuw ontwikkelde Jeep Grand Cherokee

Chrysler Nederland presenteert op de AutoRAI 99 een primeur: de nieuwe Jeep Grand Cherokee. Deze van permanente vierwielaandrijving voorziene Jeep, Nederlands marktleider in het segment van de Sports Utility Vehicles, wordt vanaf mei op de Nederlandse markt leverbaar, maar maakt nu al zijn debuut. De kopers in Europa van auto's in dit segment zijn geïnteresseerd in beide aspecten van het SUV-segment, 'Sport' en 'Utility'. De nieuwe Grand Cherokee, die Jeep voor de Europese markt in het Oostenrijkse Graz bouwt, wordt daarom speciaal aangepast aan de Europese rijstijl en verkeersomstandigheden. Enkele van deze wijzigingen zijn een stuuroverbrenging en bandenspecificatie die zijn afgestemd op hogere rijsnelheden tot 200 km/h, luchtgeleiders op de ruitenwissers, koplampen met een bredere, helderder lichtbundel met elektrische hoogteverstelling en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Ook zijn de Grand Cherokees voor onze markt voorzien van een standaard radio annex cassetterecorder, de Limited-uitvoering heeft een antenne geïntegreerd in de achterste zijruit.

Slechts 127 onderdelen van de nieuwe Jeep Grand Cherokee zijn ongewijzigd overgenomen uit zijn voorganger. Het is duidelijk dat de nieuwe auto is ontwikkeld om elke situatie op de weg of in het terrein de baas te zijn. Werd het voorgaande model al beschouwd als de maatstaf in het Sport Utility segment, de nieuwe Jeep Grand Cherokee legt de lat nog hoger. Jeep laat andermaal het verschil zien tussen 'echt' en 'imitatie'.

Dynamischer Het uiterlijk van de nieuwe Jeep Grand Cherokee volgt de bekende stijl, maar met vloeiender verlopende lijnen, die de auto verfijning en een dynamischer uitstraling geven. De nieuwe Grand Cherokee is direct herkenbaar aan de opvallende koplampen achter helder glas en aan de meer afgeronde en vlakker geplaatste grille in kenmerkende Jeep stijl. Het profiel maakt de auto atletischer, met zijn vlakker liggende voorruit, gebogen daklijn en de trapeziumvormige wielkasten. De in drie kleuren uitgevoerde achterlichten geven het design extra levendigheid.

De nieuwe Grand Cherokee heeft dezelfde wielbasis als zijn voorganger, maar een 38 mm grotere spoorbreedte. Voorts is hij 109 mm langer, 114 mm hoger (inclusief roofrack) en 76 mm breder. Instappen gaat een stuk gemakkelijker doordat de dorpelhoogte 28 mm is verlaagd. De zitpositie is echter 25 mm hoger, zodat het overzicht over verkeer en terrein nog beter is dan voorheen. In het interieur zijn de aankleding en afwerking op een hoger niveau gebracht. Het nieuwe interieurontwerp en de zacht beklede oppervlakken geven een aanzienlijk betere indruk: solide en ingetogen, maar ook elegant. De materiaalkeuze en de fraaie structuur van de kunststoffen geven de goede Amerikaanse smaak en aandacht voor detail weer. De ergonomie in het interieur is perfect: de bestuurder heeft alle primaire bedieningsorganen direct onder handbereik, gegroepeerd op de hendels aan de stuurkolom. Ook zijn de belangrijkste bedieningsknoppen voor het audiosysteem in het stuurwiel geïntegreerd.

De voorinzittenden hebben in nieuwe Grand Cherokee 48 mm meer hoofdruimte, de achterpassagiers 12 mm meer. De breedte op heuphoogte is achterin toegenomen met 75 mm; het volume van de bagageruimte groeide maar liefst met 140 liter. De achterbank is gemakkelijk in twee delen neerklapbaar (de hoofdsteunen kunnen worden weggeklapt), wat de bagagecapaciteit aanzienlijk vergroot. Het volwaardige reservewiel is nu onder de laadvloer geplaatst. Nieuwe motoren De nieuw ontwikkelde 4.7-liter V8 PowerTech motor levert meer vermogen (172 kW/230 pk) maar verbruikt minder brandstof (gemiddeld circa 12 l/100 km) en is op het punt van emissies dertig procent schoner dan zijn voorganger, de 5.2-liter V8. De specifiek voor de Europese markt ontwikkelde 3.1-liter vijfcilinder Turbo Diesel is met een vermogen van 112 kW/150 pk eveneens nadrukkelijk sterker dan de 2.5-liter motor die hij vervangt. De betrouwbare 4.0-liter zescilinder lijnmotor is aanzienlijk verfijnd en levert nu 145 kW/195 pk. Deze benzinemotor heeft een 30 procent lager emissieniveau en is bovendien stiller en soepeler geworden. De elektronisch geregelde 4-traps automaat is eveneens geheel nieuw.

De geheel nieuwe achterwielophanging met driehoeks draagarmen en de wezenlijk verfijnde Quadra-Coil(tm) voorwielophanging staan niet alleen borg voor een stabieler en comfortabeler rijgedrag, maar brengen ook de off-road rijeigenschappen op een hoger niveau. Eveneens nieuw is de stuurinrichting van de Jeep Grand Cherokee, die bij alle snelheden een beter stuurgevoel biedt. De bekende bekrachtigde kogelkringloopbesturing is qua gevoel nu zelfs vergelijkbaar met de tandheugelbesturing van een sportieve sedan. Het remsysteem met ABS en EBD (elektronische remkrachtverdeling) zorgt ervoor dat het remvermogen van de Jeep Grand Cherokee op een hoog niveau staat.

Deel: ' Primeur van Chrysler op AutoRai nieuwe Jeep Grand Cherokee '




Lees ook