Aantrekkelijke stand op nieuwe plek in Europahal

Chrysler presenteert veel nieuws op AutoRAI 99

+ Nederlandse primeur: Jeep Grand Cherokee

+ Uitbreiding Chrysler Voyager-serie

+ Chrysler 300M met 2.7 liter-motor

+ Wereldkampioen Viper GTS-R

+ Pronto Cruizer concept car

+ Eerste glimp nieuwe Neon

Chrysler Nederland laat op de komende AutoRAI, die van 4 tot en met 14 februari in de Amsterdamse RAI wordt gehouden, veel nieuws en interessante modellen zien. Daarbij is een echte primeur, de geheel nieuwe Jeep Grand Cherokee die eind vorig jaar in Detroit zijn wereldpremière beleefde.

Het publiek kan ook voor het eerst kennismaken met het nieuwe topmodel van Chrysler, de zeer modern gelijnde 300M, waarbij naast de versie met 3,5 liter V6 nu ook een 2.7 liter met een geheel nieuw ontwikkelde V6 kan worden geleverd. De marktleider in het ruimteauto-segment, de Chrysler Voyager, versterkt zijn positie verder door uitbreiding van de specificaties en meer mogelijkheden voor interieurinrichting.

Liefhebbers van mooi en snel komen aan hun trekken met de wereldkampioen en winnaar van de 24 Uur van Le Mans in de GT2-klasse, de Viper GTS-R, en met een van de mooiste concept cars van dit moment, de Pronto Cruizer. Chrysler Nederland laat tenslotte een eerste glimp zien van de nieuwe Neon. De aantrekkelijke stand van Chrysler is tijdens de komende AutoRAI te vinden op stand E118 in de Europahal.

Nederlandse primeur: Jeep Grand Cherokee Heel veel aandacht zal op de Chrysler-stand uitgaan naar de Jeep Grand Cherokee, die zijn debuut maakt. Deze Jeep met permanente vierwielaandrijving, marktleider in Nederland in het segment van de Sports Utility Vehicles, wordt vanaf mei ook op de Nederlandse markt leverbaar. Het uiterlijk van de nieuwe Jeep Grand Cherokee geeft de auto een dynamischer uitstraling, waarbij de koplampen achter helder glas en de vlakker geplaatste, meer afgeronde grille direct duidelijk maken dat we te maken hebben met een Jeep. Het nieuwe zijprofiel maakt de auto atletischer, met zijn vlakker liggende voorruit, gebogen daklijn en de trapeziumvormige wielkasten. Er worden in de Grand Cherokee twee nieuwe motoren geleverd, een 4.7 liter V8 PowerTech die meer vermogen (172 kW/230 pk) levert, maar minder brandstof (gemiddeld circa 12 l/100 km) verbruikt dan zijn voorganger, de 5.2 liter V8. Specifiek voor de Europese markt werd een 3.1-liter vijfcilinder Turbo Diesel ontwikkeld met een vermogen van 112 kW/150 pk. De betrouwbare 4.0-liter zescilinder lijnmotor is aanzienlijk verfijnd en levert nu 145 kW/195 pk. De elektronisch geregelde 4-traps automaat is eveneens geheel nieuw. Tenslotte zijn ook de achterwielophanging met driehoeks draagarmen en de stuurinrichting nieuw.

De nieuwe Grand Cherokee heeft dezelfde wielbasis als zijn voorganger, maar een 38 mm grotere spoorbreedte. Hij is hij 109 mm langer, 114 mm hoger en 76 mm breder. Instappen gaat een stuk gemakkelijker doordat de dorpelhoogte 28 mm is verlaagd. De voorinzittenden hebben in nieuwe Grand Cherokee 48 mm meer hoofdruimte, de achterpassagiers 12 mm meer. De breedte op heuphoogte is achterin toegenomen met 75 mm; het volume van de bagageruimte groeide met niet minder dan 140 liter. De achterbank is in twee delen neerklapbaar, wat de bagagecapaciteit aanzienlijk vergroot. Het volwaardige reservewiel is nu onder de laadvloer geplaatst.

Uitbreiding Chrysler Voyager-serie Sinds jaar en dag is de Chrysler Voyager marktleider in het segment van de mpv's of ruimteauto's, ondanks de sterk toegenomen concurrentie van vooral Europese merken. Chrysler Nederland zal zijn leidende positie dit jaar verder versterken door een uitbreiding van de specificaties van de modellen en uitgebreidere mogelijkheden voor de interieurindeling. Tegelijkertijd worden de prijzen over de hele linie nog sterker concurrerend.

Het programma van de Voyager begint voortaan met de SE, die zowel met 2.4 liter viercilinder benzinemotor als met een 2.5 Turbodiesel wordt geleverd. De SE luxe is voorzien van airconditioning en een luxe pakket, dat onder meer bestaat uit speed control, een mattenset, hoogteverstelling van het stuurwiel en extra geluidsisolatie. Het modellenprogramma wordt afgerond met de LE, een versie waarvan de inzittenden aan luxe en comfort nauwelijks iets te wensen overhouden.

In de Voyager kan de inrichting van het interieur dankzij ingenieuze systemen in een handomdraai worden gewijzigd: naar keuze biedt het interieur plaats aan twee tot zeven inzittenden op evenzoveel zitplaatsen. In alle versies kan worden geprofiteerd van de handige instap via twee wijd openslaande voorportieren, twee brede schuifdeuren en een ver omhoog scharnierende achterklep.

Nieuw is dat de interieurindeling kan bestaan uit zes uiterst comfortabele stoelen, 'captain chairs' genaamd. Deze kunnen stuk voor stuk worden verwijderd, de rugleuningen zijn geheel neerklapbaar en armsteunen garanderen een voor iedereen plezierige zit.

Naast de Voyager profiteert ook zijn grotere broer Grand Voyager, die 34 centimeter langer is, van de uitbreiding van de specificaties en de ruimere keuzemogelijkheid van interieurindeling. Het nieuwe topmodel van de Grand Voyager-serie, die op de AutoRAI ook veel aandacht zal krijgen, is de 3.8i V6 LX AWD, met aandrijving op alle vier wielen.

Chrysler 300M met 2.7 liter-motor Ook de Chrysler 300M is een noviteit op de Chrysler-stand. Vorig jaar zomer werd de auto op de Nederlandse markt gelanceerd met een 3.5 liter V6-motor, nu is deze moderne Amerikaanse sedan ook verkrijgbaar met een geheel nieuwe 2.7 liter V6 met dubbele bovenliggende nokkenassen.

Beide motoren worden gecombineerd met een elektronisch geregelde Autostick(r) transmissie, die de prestaties en mogelijkheden van een handgeschakelde versnellingsbak combineert met het comfort van een automaat. Vier schrijfremmen en standaard ABS zorgen voor een korte remweg. De 300M is specifiek ontworpen voor de Europese markt: de lengte is beperkt tot vijf meter, zodat manoeuvreren in de vaak krappere binnensteden en parkeergarages toch geen problemen oplevert. Het uiterlijk van de 300M wordt gekenmerkt door een wigvorm, die vooral is bereikt door een kort, enigszins verhoogd kofferdeksel met daarnaast twee hooggeplaatste achterlichten. Zijn unieke 'cab-forward' ontwerp heeft als bijkomende voordelen een royaal interieur en goed overzicht.

Het interieur straalt pure klasse, ruimte en comfort uit, vooral dankzij lederen bekleding en de andere materialen en afwerking. Het dashboard wekt de indruk dat het uit één geheel is gemaakt, waarbij de airbag voor de voorpassagier naadloos is weggewerkt.

Opvallend zijn ook de witte wijzerplaten met zwarte cijfers in het dashboard en de asymmetrisch gedeeld (60/40) omklapbare achterbank, die zorgt voor nog meer gebruiksmogelijkheden. De 300M met 2.7 liter-motor is tevens leverbaar met een luxueuze, stoffen bekleding.

Wereldkampioen Viper GTS-R Op de Chrysler-stand staat ook een echte wereldkampioen, de Viper GTS-R. Dit is de raceversie van de Viper, voorzien van een aluminium V10 met een inhoud van 8 liter. Deze auto is nu twee keer achter elkaar wereldkampioen in de GT2-klasse van de FIA, en behaalde in 1998 de klasse-overwinning in de beroemde, zware 24 uurs-race van Le Mans. Chrysler bewijst met deze auto dat het behoort tot de top van de mondiale auto-industrie, ook in de autosport. Chrysler richt zijn activiteiten mede op deze tak van autosport om zijn medewerkers en processen te verbeteren door te leren van de ervaringen in de racerij. De raceprogramma's leiden tot betere producten, zo luidt een van de verklaringen van Chrysler: onder meer het rem- en uitlaatsysteem van de gewone Viper is afgeleid van deze systemen in de Viper GTS-R. De betrokkenheid bij de autosport is meer dan alleen voor publiciteit of image, er moeten tastbare voordelen voor het bedrijf zijn, die verder gaan dan het circuit.

Pronto Cruizer concept car Het nieuwsgierige publiek op de Chrysler-stand zal zijn aandacht moeten verdelen over de vele nieuwe modellen en bijzondere auto's: ook de Pronto Cruizer concept car maakt zijn opwachting. Deze auto, die speciaal werd ontwikkeld voor de Europese markt, laat zien welke verwachtingen Chrysler heeft van de productontwikkeling in het begin van de komende eeuw. De Pronto Cruizer, voor het eerst getoond op de Salon van Genève in maart 1998, deelt het onderstel met de Neon, maar is aanzienlijk korter terwijl hij toch meer binnenruimte heeft. De auto combineert retro-aspecten uit de Art Deco-periode in de jaren veertig met opzienbarende details, waarbij veelvuldig gebruik is gemaakt van aluminium en andere nieuwe en lichte materialen.

De Pronto Cruizer is een driedeurs coupé met een sterk geprononceerde grille en voorbumper, die sterk doet denken aan de Prowler, een concept car van enkele jaren geleden. De spatborden lopen vloeiend over in de bumpers, waardoor samen met de grille een agressieve aanblik wordt geboden. Maar in combinatie met de vloeiende lijnen geeft het uiterlijk de auto onder alle omstandigheden een idee van beweging. De 18 inch voorwielen en 19 inch achterwielen verlenen de gele Pronto Cruizer een sterke wigvorm. De auto staat mede op de autotentoonstelling in Amsterdam om de reacties van het publiek te peilen.

Eerste glimp nieuwe Neon Begin januari werd in Detroit de geheel nieuwe Chrysler Neon voor het voetlicht gebracht, een nieuwe sedan in de middenklasse die vanaf komende zomer ook in Nederland op de markt verschijnt. De auto staat nog niet op de AutoRAI, maar het publiek wordt er wel op geattendeerd.

Vanzelfsprekend staan op de Chrysler-stand ook alle andere producten, zoals de Jeep Wrangler en Cherokee, de Stratus en Stratus Convertible en de huidige Neon. De stand is gesitueerd in de Europahal, nummer E118.

Chrysler geeft op alle modellen bumper-tot-bumper garantie voor drie jaar of 60.000 kilometer, vijf jaar of 80.000 kilometer garantie op het uitlaatcontrolesysteem en zeven jaar anti-roest garantie bij een onbeperkt aantal kilometers.

Deel: ' Primeur voor Chrysler op AutoRAI nieuwe Jeep Grand Cherokee '