Rijksvoorlichtingsdienst

Het Koninklijk Huis

01/10/99 Prins Claus opent hoofdkantoor Triodos Bank te Zeist

Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Claus der Nederlanden heeft het voornemen om vrijdag 1 oktober in Zeist de officiële opening te verrichten van het nieuwe hoofdkantoor van Triodos Bank N.V.. De bank, opgericht in 1980 en met vestigingen in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk, financiert ondernemingen en projecten die op een concrete manier bijdragen aan een meer duurzame samenleving.

Triodos Bank voert een actief beleid ten aanzien van de ontwikkeling van duurzame energiebronnen (zon en wind), biologische landbouw, kunst, cultuur, natuur- en milieubescherming, onderwijs en gezondheidszorg. Daarnaast is de bank actief op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, in het bijzonder middels 'microkredietverlening' in ontwikkelingslanden en financiering van z.g. fair trade.

De filosofie van de bank weerspiegelt zich in de nieuwbouw van het hoofdkantoor. Het gebouw is 46 procent energiezuiniger dan de eis voor nieuwbouw en mede door gebruik te maken van regenwater zal de waterbesparing zo'n 40 procent bedragen. De voorgevel is gemetseld van hergebruikte baksteen en de achtergevel is uitgevoerd met inlands lariks hout. Het gebouw is een ontwerp van het Amsterdamse architectenbureau Rau en Partners en is een officieel voorbeeldproject van duurzaam en energiezuinig bouwen.

Deel: ' Prins Claus opent hoofdkantoor Triodos Bank te Zeist '