Rode Kruis Vlaanderen

Prinses Astrid zet 14-daagse Rode Kruis op de rails

Op zondag 25 april, om halftwaalf, gaf Prinses Astrid, nationale voorzitter van het Rode Kruis, het startschot van de 14-daagse op het vrijwilligersfeest 'Fiesta' in het Brugse Boudewijnpark. De Prinses deed dit tijdens het populaire radioprogramma 'De Zondagsclub' van Radio 2, dat voor de gelegenheid z'n tenten had opgeslagen in het Boudewijnpark. Op de Fiesta wil het Rode Kruis zijn talrijke vrijwilligers bedanken tijdens een grootse feestelijke happening. Dit jaar vierden naar schatting 14.000 rodekruisvrijwilligers- en sympathisanten het feest samen met Prinses Astrid en haar echtgenoot Prins Lorenz mee.

De Prinses kwam de vrijwilligers een hart onder de riem steken en bedankte hen voor hun belangeloze inzet, dag in, dag uit, de klok rond. De hulpacties tijdens de watersnood in september vorig jaar of na de kettingbotsing op de A19 begin maart dit jaar liggen nog vers in het geheugen. De rodekruisvrijwilligers bieden de meest kwetsbaren in de maatschappij altijd een helpende hand en dit geeft een veilig gevoel.

Prinses Astrid verklaarde ook officieel de 14-daagse voor geopend. Dit is de jaarlijkse fondsenwervingscampagne van het Rode Kruis. Tijdens de 14-daagse, die loopt van 29 april tot en met 13 mei trekken weer duizenden rodekruisvrijwilligers de straat op om zelfklevers aan de bevolking aan te bieden. Op die manier vragen ze de bevolking om steun om hun humanitair werk voort te kunnen zetten. De Prinses kreeg op de Fiesta de eerste reeks zelfklevers met de daarop de avonturen van FC De Kampioenen overhandigd.

Het Boudewijnpark werd dit jaar omgetoverd in een ware rodekruisstad, die het prinsenpaar een warm hart toebracht. De Fiesta werd 'the place to be' voor het bekijken van een reuzentafelvoetbalspel met échte spelers, een demonstratie van politiehonden of het Rode Kruis in Lego-blokjes. Voorts waren er een tweedehandse boekenverkoop en een cybercafé. En dan waren er natuurlijk nog al die attracties, inbegrepen de dolfijnen. Wie van Brugge houdt kon de stad in om uitgebreid van de cultuur te genieten. Zo werd tijdens de Fiesta door de duizenden rodekruisvrijwilligers weer warm gelopen voor de komende
14-daagse!

Brussel, 25 april 1999

Voor meer informatie kan u terecht bij Jan Snoeck, tel. kantoor: (02)645.45.01, gsm (075)64.00.23, fax: (02)646.04.41, e-mail: press@redcross-fl.be.
Rode Kruis-Vlaanderen-Perszaken, Vleurgatsesteenweg 98, 1050 Brussel.

Deel: ' Prinses Astrid zet 14-daagse Vlaams Rode Kruis op de rails '