TuinbouwNet

Van der Veen: "Toekomst agrosector staat op het spel"

"De politieke discussie over de toekomst van de agrosector in ons land dreigt te verworden tot filosoferen over de tuin van de stadstaat Nederland. Natuur en recreatie krijgen daarin veel meer nadruk dan het economisch belang. De tuinbouw en de andere agribusiness moeten aandringen op een evenwichtig beleid van de overheid om de positie van derde agrarische exporteur ter wereld veilig te stellen." Dat zei J. van der Veen, voorzitter van het Productschap Tuinbouw, bij de opening van de beurs AGF-Totaal '99 in Rotterdam op 13 september.

Volgens Van der Veen wordt er eindeloos gepraat over de uitbreiding en de versterking van de infrastructuur in ons land, maar de besluiten blijven te lang uit. "Je zou toch zeggen dat momenteel de middelen niet ontbreken om er echt en snel wat aan te doen. Maar het lijkt wel dat de beslissers ervan uitgaan dat de kassa toch wel blijft rinkelen als de boel vastloopt." Vervoer en distributie staan hoog op de agenda van de groente- en fruitsector. "Europese retailbedrijven willen vaak, stipt en betrouwbaar bediend worden. Dat wordt er met een dichtslibbende infrastructuur niet eenvoudiger op", zo zei de Productschapsvoorzitter.

WTO

Eind dit jaar gaat de nieuwe WTO-ronde in het Amerikaanse Seattle van start. Doelstelling blijft een verdere liberalisering van de handel. Namens de sector heeft het productschap ervoor gepleit dat er vanuit Europa en Nederland actief meegewerkt wordt aan het opruimen van handelsbelemmeringen. Voor de sector is vrijhandel van groot belang. De Nederlandse import van verse groenten en fruit bedraagt ondertussen een kleine vijf miljard gulden per jaar. Hiervan gaat veertig procent weer naar het buitenland. Tezamen met het Nederlandse product kwam de exportwaarde vorig jaar uit op 8,4 miljard gulden.

Van der Veen vindt dat het vage begrip 'consumer's concern' niet thuis hoort in de WTO. "Zulke, op zich best te rechtvaardigen, zorgen van consumenten kunnen beter in andere wereldorganisaties voor bijvoorbeeld gezondheid, milieu en arbeid aangekaart worden. De dreiging van een nieuwe handelsoorlog met de VS over de toepassing van biotechnologie baart ons nu al zorgen."

Promotie

Tijdens de nieuwe WTO-ronde zullen ongetwijfeld de Europese exportsubsidies voor groenten en fruit ter discussie worden gesteld. Het Productschap Tuinbouw heeft voorgesteld om de besteding van deze gelden in de toekomst te gebruiken voor promotie en marketing. Er is alle aanleiding de promotie van groenten en fruit te intensiveren. In Nederland daalt de consumptie nog altijd. Volgens de PT-voorzitter opereert de sector onder zijn niveau. "In plaats van een paar miljoen gulden zou jaarlijks voor generieke promotie minstens tien miljoen moeten worden ingezet om de dalende consumptie te keren."

Deel: ' Productschap "Toekomst agrosector staat op het spel" '