Proef met lieveheersbeestjes ter bestrijding van luizen

Op woensdag 9 juni a.s. start de gemeente Lisse met een proef om op natuurlijke wijze luizen in bomen te bestrijden. Als de weersomstandigheden dit toelaten worden op 9 juni a.s. om 6.00 uur zo'n 25.000 lieveheersbeestjes uitgezet in 25 bomen op verschillende locaties in de Poelpolder, Meerenburgh, de Oranjelaan en de Koningstraat in Lisse.

De lieveheersbeestjes zitten per 1000 in een zakje of doosje dat met een hoogwerker in de betreffende bomen wordt bevestigd. Het gaat hierbij om esdoorns en linden, boomsoorten die relatief veel last hebben van luis. De lieveheersbeestjes verspreiden zich in de bomen en beginnen de luizen op te eten. De proef wordt gehouden naar aanleiding van opmerkingen van bewoners uit de Poelpolder, tijdens het op 22 oktober 1998 gehouden wijkbezoek. De luizen veroorzaken elk jaar overlast omdat ze een plakkerige substantie uitscheiden die o.a. terecht komt op de straat en auto's.

Deze tijd van het jaar is de beste tijd om de lieveheersbeestjes uit te zetten omdat er nu een flinke aanwas van luis is. De proef kost ca. f. 1500,-. Medewerkers van de afdeling Plantsoendienst zullen na verloop van tijd de betreffende bomen nalopen en vergelijken met andere soortgelijke bomen waarin geen lieveheersbeestjes zijn uitgezet. In den lande zijn vaker proeven gedaan met het uitzetten van lieveheersbeestjes. Sommige gemeenten hebben hiermee goede ervaringen opgedaan en zetten inmiddels eik jaar lieveheersbeestjes uit. Afhankelijk van de ervaringen die Lisse dit jaar met de proef opdoet zullen burgemeester en wethouders besluiten of hieraan volgend jaar een vervolg wordt gegeven.

Overigens worden de meeste bomen die vorig jaar werden geïnjecteerd tegen luis, dit jaar opnieuw geïnjecteerd. Op die manier kan ook een vergelijking worden gemaakt tussen deze verschillende wijzen van luisbestrijding.

Deel: ' Proef met lieveheersbeestjes ter bestrijding van luizen '