Siemens Nederland N.V.

HL CC 0199.023 h

Den Haag, maandag 22 februari 1999

Identificatie per vingertip: eerste proefmodellen van de biometrische sensor FingerTIP beschikbaar

De eerste proefmodellen van de biometrische sensor FingerTIP zijn beschikbaar. Ze hebben een groot aantal nieuwe eigenschappen. Het speciaal ontwikkelde design vergemakkelijkt de integratie ook in kleine apparaten, zoals mobiele telefoons of laptops. Doordat het opgenomen vermogen in de sleep-modus gering is, is de sensor bijzonder geschikt voor mobiele toepassingen.

Overal waar de gebruiker nu nog PIN-codes en passwords nodig heeft, zoals bij mobiele telefoons, PCs en creditcards, kan in de toekomst worden volstaan met de eigen vinger. Op het gebied van autos zijn behalve een verbeterde beveiliging tegen diefstal ook koppelingen denkbaar met individuele instellingen van bijvoorbeeld de stoel of de spiegel. Siemens zal op de CeBIT 99 naar verwachting het prototype van een mobiele telefoon en een PC-toetsenbord laten zien, waarbij de gebruiker zich met zijn vingerafdruk identificeert.

Aan de hand van de vingertip kan de vingerafdruk feilloos worden ingelezen en geanalyseerd. Het rechthoekige sensorveld zorgt voor optimale herkenning, zowel bij het aanmaken van het referentierecord als bij alle volgende controles. Met een oppervlak van nog geen 160 mm2 is de sensor ook geschikt voor zeer kleine apparaten.

Een andere feature is de sleep-modus voor een vermogensopname van minder dan 5 mW. Daarmee is de chip geschikt voor toepassing in apparaten die tijdelijk op een accu worden gebruikt, zoals mobiele telefoons of laptops. Dankzij de speciaal ontwikkelde, uit twee componenten bestaande module, kan de FingerTIP gemakkelijk in de meest uiteenlopende apparaten worden ingebouwd. De zogeheten flexband, een flexibele print, overbrugt de afstand tussen de sensor aan de buitenkant van het betreffende apparaat en de dataprocessor aan de binnenzijde. Daardoor is de ontwerper ook relatief vrij in zijn keuze wat betreft de plaats waar hij de sensor op het apparaat zal aanbrengen. Dankzij de DIN-steekverbinding kan bij het solderen de standaard-SMD-techniek worden toegepast (surface mounted device).

Met de technologische vooruitgang neemt ook de behoefte aan veiligheid en comfort toe. De gebruiker wil niet nog meer PIN-codes en passwords hoeven te onthouden, maar hij wil ook niet inleveren wat betreft veiligheid. De biometrische sensor FingerTIP komt aan beide wensen tegemoet. Die biedt voor de meest uiteenlopende toepassingen de voordeligste instap in de biometrie., aldus Ulrich Hamann, hoofd Security and Chipcard-Ics bij de divisie Halfgeleiders van Siemens. Met onze tientallen jaren ervaring op het gebied van beveiliging en innovatieve technologieën is de biometrie één van de toekomstige zuilen van ons productgebied.

Siemens verwacht voor biometrische sensorsystemen in het jaar 2003 een wereldwijd marktvolume van twee tot drie miljard gulden, corresponderend met aantallen van 100 tot 150 miljoen.

Zo werkt het vingertipsysteem
Zodra de vinger op het sensorveld wordt gelegd, meten 65.000 sensorelektroden de exacte afstand tussen de sensor en het huidoppervlak. In minder dan 100 ms maakt de sensor een gedigitaliseerd beeld van de vingerafdruk in grijswaarden. Dit beeld heeft een resolutie van 513 dpi, wat overeenkomt met 20 punten per millimeter. De beeldverwerkende software zoekt naar de karakteristieke kenmerken van de vingerafdruk, de zogeheten minutiën, en slaat daarvan het uiterlijke beeld inclusief positie en richting op. Bij de latere controles vergelijkt een analyse-algoritme het sensorbeeld met de opgeslagen referentiegegevens. Pas als beide datasets overeenstemmen, geeft de sensorchip het vrijgavesignaal voor het betreffende apparaat.

Het voordeel van dit systeem is dat de referentiegegevens in het lokale geheugen kunnen worden opgeslagen. Op deze wijze kan de identificatie in het apparaat zelf plaatsvinden. Als referentiemateriaal wordt niet de hele vingerafdruk opgeslagen, maar alleen een paar karakteristieke eigenschappen, waaruit de oorspronkelijke vingerafdruk niet opnieuw kan worden gereconstrueerd.

De vingertipsensor wordt vervaardigd in standaard-CMOS-technologie, die ook wordt toegepast bij ICs. Dit betekent een voordelige instap in de biometrische techniek.

De divisie Halfgeleiders van Siemens biedt een breed productenspectrum van hooggeïntegreerde systeem-ICs, geheugen- en HF-modulen, discrete halfgeleiders, vermogens-ICs, sensoren en glasvezelcomponenten. Daarmee hoort Siemens tot de toonaangevende aanbieders van elektronische componenten voor de belangrijke markten van de communicatietechniek, automobiel- en consumentenelektronica, datatechniek en automatisering. Bij chipcard-ICs is Siemens wereldwijd marktleider. De divisie realiseerde in het boekjaar 1997/98 met wereldwijd 25.000 medewerkers een omzet van ruim 7,5 miljard gulden en bereidt een beursnotering voor.

Meer informatie over de biometrische sensor FingerTIP vindt u op het Internet:

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Elektronica Componenten
tel. (070) 333 3823

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325