Prof. dr. Bas Haring huldigt winnaars Biologie Olympiade Junior

LEIDEN, 20070529 -- Woensdag 30 mei start bij de Leidse Universiteit de finale van de Biologie Olympiade Junior. Er doen 21 vwo-leerlingen aan mee uit het hele land. Zij hebben in voorrondes eerder dit jaar duizenden rivalen achter zich gelaten. Wie de winnaars worden van goud, zilver en brons zal op vrijdag 1 juni bekend worden gemaakt door prof. dr. Bas Haring.

De Biologie Olympiade Junior wil leerlingen die meer willen en kunnen een uitdaging bieden en ook laten zien hoe interessant het vak biologie, de moeder van de levenswetenschappen, kan zijn. De Biologie Olympiade Junior is een jaarlijkse wedstrijd voor leerlingen uit de laagste klassen van het vwo om uit te maken wie de beste kennis en het beste gevoel heeft voor biologie.

Aan de voorronde in maart deden bijna 5000 leerlingen mee vanuit het gehele land. Het betrof een pittige toets met opgaven die inventiviteit, creativiteit en doorzettingsvermogen vereisen. De jonge olympisten krijgen in Leiden colleges en practica voorgeschoteld, waarbij ze zich moeten verdiepen in het thema DNA. Tussendoor en aan het eind zijn er toetsen die uitmaken wie de beste drie van het land zijn. Ook staat een rondleiding door het Nationaal Natuurhistorisch Museum Naturalis op het programma. De co?rdinatie van de Olympiade ligt in handen van SLO, het nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling.

Prof. dr. Bas Haring, bekend van TV, die sinds kort in Leiden de leerstoel 'Publiek begrip van wetenschap' bekleedt, zal a.s. vrijdagmiddag om 15.00 uur precies in de Leidse Hortus Botanicus de winnaars bekend maken.

Deel: ' Prof. dr. Bas Haring huldigt winnaars Biologie Olympiade Junior '