Katholieke Universiteit Nijmegen

Bron: Dienst Communicatie, tel. (024) 361 22 30 Aanmaakdatum: 22 november 1999

Dienst Communicatie

PERS & VOORLICHTING Persbericht

Prijs voor het ontwikkelen van testmethodes voor de celbiologie van de plant
PROFESSOR JAN TROOSTERPRIJS VOOR MEVR. A.M.C. WOLTERS-ARTS

Donderdag 25 november reikt de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica voor de 18e keer de Professor Jan Troosterprijs uit. Dit jaar is deze toegekend aan mevrouw A.M.C. Wolters-Arts uit Oeffelt; zij is de eerste vrouw die deze prijs krijgt uitgereikt. Wolters-Arts werkt als technisch-analytisch medewerkster op de afdeling Experimentele Plantkunde van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Ze krijgt de prijs vanwege haar innovatieve aanpak bij het oplossen van experimentele problemen binnen genoemde afdeling.

De Nijmeegse afdeling Experimentele Plantkunde doet onder meer onderzoek aan de celbiologie van de plant. Binnen dit thema is uitgebreid onderzoek gedaan aan de cellulose microfibrillen in de celwand en zijn testmethodes ontwikkeld voor het bepalen van de effecten van vetten en vetzuren op de gerichte groei van pollenbuizen. Dit laatste onderzoek heeft geleid tot vele nieuwe inzichten met betrekking tot de groei van pollenbuizen. In 1998 is er door de vakgroep een publicatie op dit gebied uitgebracht in het vooraanstaande tijdschrift Nature, waarvan mevrouw Wolters-Arts de eerste auteur was.

Mevrouw Wolters-Arts heeft door haar creatieve en innovatieve aanpak een hoofdrol gespeeld bij het vinden van de juiste methodes voor bovengenoemd onderzoek. Door haar deskundige aanpak bij het experimenteren konden steeds weer de grenzen verlegd worden. Ze is sinds 1974 in dienst van de KUN.

Professor Jan Troosterprijs

De professor Jan Troosterprijs is ingesteld ter nagedachtenis aan Prof. Dr. Jan Trooster, die hoogleraar was in de fysische chemie. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een medewerker die zich heeft onderscheiden door het leveren van innoverende bijdragen op technisch instrumenteel gebied, in de chemische synthese of bij de ontwikkeling van software. De prijs bestaat uit een geldbedrag en een oorkonde.

Nadere gegevens over de uitreiking van Professor Jan Troosterprijs
* Datum: Donderdag 25 november 1999

* Plaats: N-vleugel gebouw B-faculteit, Toernooiveld, Collegezaal N1 (N0016)

* Tijd: 15.45 uur